Het loon van een vrachtwagenchauffeur: 2.000 euro netto
We vroegen aan vrachtwagenchauffeur Benny Theuwissen (37) uit Meeuwen hoeveel hij netto per maand verdient ...
“Want een kraan besturen, leer je niet op school”, zegt Joris Deckers, operations manager van Aertssen Kranen uit Stabroek. “Als kraanman kan je als het ware blijven leren tot aan je pensioen. Je begint met een kleine kraan en kunt zo doorgroeien naar grotere en complexere exemplaren. Want het materieel waarmee wordt gewerkt, is heel uiteenlopend zoals telescoopkranen, mobiele torenkranen, rupskranen, SPMT (Self Propelled Modular Transporter),... Elk hebben ze hun eigen, specifieke handelingen en uitdagingen.”
“Door de grote variatie in het takenpakket kan je zelf bepalen welke richting je uit wil. Sommigen zijn graag met die gevaartes op de baan, anderen vinden meer uitdaging in het monteren en opbouwen van grote installaties waaronder bruggen of windmolens, nog anderen zitten liever honkvast op een locatie. Alles heeft weliswaar zijn tijd nodig, want het is een voortdurend leerproces. Dat is ook iets dat we steeds benadrukken als nieuwe mensen hier binnenkomen. Je moet er leren mee omgaan. Maar dat groeipotentieel maakt het net zo'n mooi beroep”, vertelt Joris.
Dat vindt ook Erik Steels (28) uit Deurne. Hij ging vier jaar geleden bij Aertssen Kranen aan de slag. “Nadat ik was afgestudeerd in de bouw, werkte ik drie jaar als metser. Maar ik geraakte uitgekeken op het eentonige werk. Via Aertssen volgde ik bij Comokra een opleiding tot kraanmachinist en kon ik zo aan de slag.” Comokra is een opleidingsinitiatief voor kraanmachinisten, in samenwerking met VDAB.
“Het is geen alledaags beroep, maar de job geeft me de uitdagingen die ik daarvoor miste. Elke dag is anders. De grote lijnen liggen weliswaar vast, maar elke dag blijft een beetje onvoorspelbaar. Het gebeurt dat we pas de ochtend zelf vernemen wat de opdracht is. Tijdens het werk zelf moet ook rekening worden gehouden met tal van factoren, want veiligheid gaat boven alles. Concentratie en een goede communicatie zijn onontbeerlijk”, zegt Erik.
“Je zit ook niet in een vast stramien. Het is bijvoorbeeld niet per definitie om zes uur opstaan om aan de werkdag te beginnen. Soms is dat al om halfvijf. Ook lange werkdagen horen erbij. Het zijn een aantal zaken die je in acht moet nemen, wil je als kraanman aan de slag gaan. Maar je merkt al snel of de job je ligt of niet. Een 'normale' werkdag ken ik dus niet, maar het blijft – ik speel bijvoorbeeld zelf nog voetbal – allemaal goed combineerbaar”, ervaart de kraanmachinist.
Erik begon bij Aertssen met een 40-tonner, intussen bedient hij een 60-tons mobiele hijskraan. “Ik vind het vooral heel plezant om op de baan te zijn en van werf naar werf te rijden. Een moeilijke route, een onbekende locatie, telkens weer is het een uitdaging. In het begin is het wel wat wennen want je bent tenslotte met een gevaarte op de baan dat tientallen keren meer weegt dan een wagen, je moet de bochten groter nemen,... maar het geeft me enorm veel zin in het werk. Ik vind het ook een stoere job: met een paar bewegingen zet je enorme installaties van tientallen tot honderden tonnen weg. Mijn droom is ooit een Spierings torenkraan te kunnen bedienen”, geeft hij aan.
Dat is leren en nog eens leren. “Het groeiproces verloopt als het ware op een natuurlijke manier”, zegt operations manager Joris Deckers. “Door op de werven te zijn, leer je veel door ervaren collega's in het oog te houden. Als we zien dat er interesse is en je er rijp voor bent, kunnen wij voor de nodige opleiding zorgen. Van elke kraanmachinist wordt een leerkaart met kwalificaties bijgehouden. Jaarlijks is er ook een functioneringsgesprek om te zien welke richting iemand uit wil”, verduidelijkt hij.
“Door het feit dat je het vak hier in huis leert, zijn de profielen die we aantrekken heel erg uiteenlopend. Sommige medewerkers waren voordien operator aan de band in een fabriek, anderen bakker, beenhouwer of fotograaf. Een voorwaarde die we wel stellen, is dat kandidaten minstens 25 jaar oud moeten zijn. Omdat ze ergens toch al enige werkervaring moeten hebben opgedaan, zodat ze goed kunnen inschatten waar het om draait. Tenslotte ben je met enorme machines bezig. Je hebt in de job een zekere vrijheid, maar draagt ook een grote verantwoordelijkheid. Als kraanmachinist houd je immers de vlag van onze firma recht”, zegt Joris.
(wv)
24 november 2016We vroegen aan vrachtwagenchauffeur Benny Theuwissen (37) uit Meeuwen hoeveel hij netto per maand verdient ...
Wij vroegen aan onderhoudstechnieker Geert Van den Bril (25) uit Mechelen hoeveel hij zoal netto per maand verdient …
De verlaten scheepswerf in Rupelmonde is opgekocht door een bouwgroep. “We gaan de scheepswerf sexyer maken voor jongeren”, klinkt het.
Het bestaande opleidingsaanbod matcht met de noden van de bouwsector: in de bouw kun je met de juiste bagage dus meteen aan de slag.
Grijze muizen, saai werk en een stijve hiërarchie? Beobank doorbreekt deze stereotypes.
De traditionele werkdag, met werkuren van pakweg negen uur ‘s ochtends tot vijf uur ‘s avonds, heeft zijn beste tijd gehad.
Wat je functie ook is, binnen Zorggroep UPC Duffel wordt je mening serieus genomen. Dat merken verpleegkundige Allen en sociotherapeut Katrien elke dag.
Wie dacht dat enkel harde cijfers en resultaten zakenpartners over de streep halen, think again. Flirten blijkt immers een essentieel onderdeel van zakendoen.
Op 14 maart 2024 organiseert Jobat in het Mechelse Technopolis een jobbeurs. Je vindt er werkgevers uit diverse hoek: elk met hun eigen verhaal en vacatures!