7 tips voor de juiste werkoutfit
Het is niet altijd makkelijk om te beslissen wat je moet aandoen op je werkplek. Hoe ziet een juiste werkoutfit eruit? Styliste Lien Degol helpt je op weg.
Een - al dan niet bewuste - onderschatting van je leeftijd is vaak een compliment dat je met blozende kaken en een (gespeelde) vriendelijke glimlach in ontvangst neemt. Het betekent dan ook dat je op genetisch vlak goed bedeeld bent en dat je jezelf goed verzorgt. Zeker wanneer de jaren levenservaring fysiek wat beginnen door te wegen, kan zo’n opmerking jouw zelfvertrouwen een welgekomen boost geven.
Toch kan je jongere uiterlijk in bepaalde gevallen ook tegen jou werken. Zo bestaat de kans dat je hierdoor op het werk niet altijd serieus genomen wordt, ook al beschik je over de juiste kennis, ervaring en vaardigheden. Zeker in een leidinggevende of verantwoordelijke functie is je uitstraling en fysieke verschijning best wel belangrijk.
Word je op het werk aanzien als een beginnende young potential maar ben je in werkelijkheid een doorwinterde, ervaren senior? Deze 4 tips helpen je om alsnog serieus genomen te worden op het werk.
Kleren maken de man/vrouw en dat is op het werk niet anders. Zorg daarom voor een passende outfit die matcht met je jobfunctie of professionele status. Een casual outfit kan best stijlvol zijn maar vermijd toch maar opvallende merknamen, slogans of prints op je kledij. Wordt er van jou verwacht dat je met een maatpak komt werken? Overweeg dan om je kostuum op maat te laten maken zodat het perfect aansluit op je lichaam.
TIP: Laat die coole shirt met een afbeelding van je favoriete rockband gerust in de kast hangen (of recycleer hem desnoods als “pyjama”): het zal jouw professionele uitstraling alleen maar ten goede komen.
Check: Waarom jonge werknemers zich explicieter kleden
Een goede tip om volwassener over te komen is om je net iets beter en deftiger te kleden dan je collega’s: zo val je op een subtiele manier op tussen de anderen.
Ontdek: Niet alleen onze werkplek verandert, ook onze kledij
Kies voor een eenvoudig maar verzorgd kapsel. Laat het vooral niet eindigen in een wildgroei want "wie niet goed voor zichzelf zorgt, kan ook niet goed voor anderen (het team of het bedrijf) zorgen".
Een artistiek of creatief kapsel kan in bepaalde gevallen natuurlijk ook wel, maar ook hier geldt de gouden regel: zorg dat het er niet te chaotisch, vettig of amateuristisch uitziet.
De manier waarop je je gedraagt, zegt veel over jou. Een volwassen attitude kan dan ook een indruk maken of kraken. Werk aan je zelfvertrouwen en straal dat gerust uit, ook als je gezegend bent met een babyface. Walk the walk and talk the talk. Denk aan je lichaamstaal en stemintonatie en spreek vanuit je middenrif. Zo kom je sterk en daadkrachtig over.
Extra: Hoe je professioneler gedragen: 15 tips
(fd)
2 januari 2024Het is niet altijd makkelijk om te beslissen wat je moet aandoen op je werkplek. Hoe ziet een juiste werkoutfit eruit? Styliste Lien Degol helpt je op weg.
Charisma betekent dat mensen aandacht voor je hebben. Een vaardigheid waar velen graag over beschikken, ook in hun werk. Maar hoe krijg je charisma?
Twijfel je over je professionele imago? Hier zijn enkele basispunten en -waarden om op te letten:
De manier waarop we werken is behoorlijk veranderd. Maar de meeste werknemers zijn zich ook anders gaan kleden.
Korte rokjes, uitgesneden jurken, een doorzichtig topje onder een blazer. Dat is de nieuwe kantoormode in de VS. Durf jij in sexy kleding naar het werk gaan?
Heb je een beperking of ziekte? En voel je daardoor drempels op de arbeidsmarkt? Dan wil je graag kennismaken met Gabriela Necula van de Vlaamse overheid.
Een eerste indruk maken, is belangrijk en kan je slechts 1 keer
Hoe ver kun je gaan bij het solliciteren in een tijd waarin een casual outfit steeds meer de norm lijkt?
Een eerste indruk kun je maar één keer maken, daarom zorg je er best voor dat jouw eerste indruk meteen een positief gevoel nalaat. Deze 10 tips helpen je hierbij.