'Een Audi enkel en alleen voor het imago? Belachelijk!'
Bij softwarebedrijf GFI haal je er als werknemer voordeel uit om een keuze te maken voor een ecologische wagen.
“Vroeger had je nu eenmaal een zwaardere motor nodig om een bepaald vermogen of koppel te hebben. Nu zetten wagens met een kleinere cilinderinhoud dezelfde prestaties neer. Dat zorgt voor een natuurlijke tendens naar minder zware en zuinigere motoren.”
Maar bedrijven nemen ook steeds meer zelf initiatieven die bepaalde modellen wagens uitsluiten. “Een CO2-grens opleggen, is een van de duidelijkste en eenvoudigste maatregelen”, vertelt Verwilghen. “Een andere maatregel is om werknemers een all-in budget voor hun wagen te geven, inclusief brandstof, CO2-taks ... Dat resulteert altijd in een keuze voor een groenere wagen, omdat ze anders met een kale auto rondrijden.”
Ook een beperking op het aantal gratis kilometers duikt hier en daar op. “De werkgever vergoedt bijvoorbeeld het woon-werkverkeer binnen een straal van dertig kilometer rond de werkplek. De rest is voor eigen rekening”, legt Mollet uit.
Werkgevers houden ook steeds beter in het oog hoe werknemers hun bedrijfswagen hanteren. “Leasingmaatschappijen zorgen voor statistieken over hoeveel kilometers er gereden worden en hoeveel brandstof er verbruikt wordt”, zegt Verwilghen. “Soms wordt daar een cursus eco-driving voor de werknemer aan gekoppeld, zodat hij groener en goedkoper leert rijden. Iets waar niet alle bestuurders even hard voor te motiveren zijn. Maar de tendens naar groener rijden is er alleszins.”
Toch zorgt de crisis niet voor een algemene vergroening onder de bedrijfswagens. “Het zijn vooral de bedrijven die al een redelijk groen wagenpark hadden, die nu nog resoluter voor de groene lijn kiezen”, merkt Van Roij op.
(wim.verdoodt@jobat.be)    
12 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Bij softwarebedrijf GFI haal je er als werknemer voordeel uit om een keuze te maken voor een ecologische wagen.
Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Momenteel rij ik met een 4x4. Als ik nu opteer voor een zuinige wagen, hou ik dan meer nettoloon over?
Veel toekomstige werkgevers screenen het social mediaprofiel van hun sollicitant. Maar de vraag is: mag dat zomaar?
Onbelast bijverdienen mag niet meer... maar er zijn wél nog heel wat mogelijkheden om toch nog een aardig centje extra te verdienen!
De helft van de Belgische bedrijfswagens is elektrisch óf hybride. Maar ook benzinewagens zijn weer populairder geworden...
Arvesta introduceert jongeren stapsgewijs via het Young Graduate Program. Michelle Gerrits (24) startte in oktober met dat nieuwe traject.
Sharp biedt mooie groeikansen aan zijn medewerkers: “Je blijft hier nooit lang op dezelfde stoel zitten.”
Voel je het kriebelen om een straaljager te besturen? Of gewoon benieuwd hoeveel militaire piloten verdienen? We doen hun salaris uit de doeken!
Leidinggevenden schatten de oorzaak van mentale problemen bij medewerkers vaak niet goed in. Die laatsten kunnen ook dikwijls niet bij hun overste terecht.