Wat is jouw elevatorpitch?
Tijdens een netwerkmoment heb je niet altijd een zee van tijd. Daarom is het nuttig alle noodzakelijke informatie te bundelen in een elevatorpitch.
Maar hoe zorg je ervoor dat je met een krachtige en aantrekkelijke elevator pitch naar je volgende sollicitatiegesprek gaat? Audrey Hannecart, Hiring & Talent Manager bij Walters People, geeft een aantal tips.
“Wanneer je tijdens een sollicitatiegesprek gevraagd wordt jezelf te pitchen, dan zou ik altijd beginnen met het noemen van je naam en je kernboodschap. In mijn geval: ‘Ik ben Audrey Hannecart, en ik heb ruim 7 jaar ervaring in rekrutering.’ Het klinkt misschien saai, maar dit is de belangrijkste boodschap voor je gesprekspartner, en die blijft bij mensen hangen als je hem als openingszin gebruikt.”
“Als we uitgaan van een elevator pitch om jezelf te verkopen, zoals in een sollicitatiegesprek, dan is dat het benoemen van je kernkwaliteiten. Iedereen heeft een aantal sterktes. Het gekke is dat we die zelf vaak niet zien. Om jouw kernkwaliteit te vinden, kan je rondvragen in je persoonlijke en professionele omgeving. Vraag de mensen om je heen hoe ze jou zouden typeren. Vraag bijvoorbeeld aan je leidinggevende: wat zijn volgens jou mijn sterke punten?”, aldus Audrey.
“Daarnaast is het handig om een internet search te doen. Er zijn talloze websites die je kunnen uitleggen wat kernkwaliteiten zijn en beschikbare testen die je te helpen om de jouwe te vinden. Het is altijd goed om uit te zoeken waar jouw kracht zit. Dit kan je zowel in je persoonlijke als je professionele leven enorm helpen.”
“Een pitch moet kort maar krachtig zijn - tussen de 30 en de 60 seconden is een mooie richtlijn”, weet Audrey. “Je moet goed kunnen vertellen wie je bent, wat je hebt gedaan en wat je graag zou willen doen.”
“Blijf concreet, en wees niet bang dat je te weinig vertelt. Een elevator pitch is niet bedoeld om je hele levensverhaal uiteen te zetten. Wanneer je verder in gesprek gaat na je elevator pitch, zal je gesprekspartner vanzelf doorvragen en dieper ingaan op wat je hebt verteld.”
“Dat is een lastige. ‘Euh’ zeggen doen we bijna allemaal en is moeilijk te voorkomen. Mijn tip is om dit in je dagelijks leven sowieso zoveel mogelijk te vermijden. Probeer je bewust te worden van jezelf en in te grijpen wanneer je merkt dat je ‘euh’ wil zeggen”, adviseert Audrey.
“Slik het in! Het is een stopwoordje dat we gebruiken om stiltes op te vullen, maar het is juist krachtig als er korte stiltes vallen in een gesprek. Train jezelf hierin, en je zult merken dat je ook tijdens je elevator pitch geen ‘euh’ meer zegt.”
Audrey: “Je hebt waarschijnlijk hard gewerkt om jouw doelen te bereiken, en het is oké om hier trots op te zijn. Als je bang bent dat je arrogant overkomt, ligt dit waarschijnlijk meer aan je eigen bescheidenheid. Oefen je pitch voor een vriend of familielid. Zij kunnen beter zien hoe jij overkomt en aangeven of je arrogant overkomt, of juist zelfverzekerd en authentiek.”
(ss/kv) - Bron: Walters People
30 juli 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Tijdens een netwerkmoment heb je niet altijd een zee van tijd. Daarom is het nuttig alle noodzakelijke informatie te bundelen in een elevatorpitch.
Door je contacten uit te breiden, open je deuren naar nieuwe opportuniteiten voor je persoonlijke én professionele ontwikkeling.
Tijdens de voorbereiding op een sollicitatiegesprek gaan werkzoekenden zelden op zoek naar de informatie die er online over zichzelf te vinden is ...
Voor vele werkzoekenden is de concurrentie tijdens het solliciteren bikkelhard. Succesvolle sollicitanten onderscheiden zich van de rest door ...
Iedereen heeft (onbewust) een imago. Laat het dus niet aan anderen over om jouw imago te bepalen. Neem het heft in eigen handen!
Als jij morgen nog wil meedraaien, heb je er alle belang bij dat jouw meerwaarde, jouw expertise en jouw kwaliteiten duidelijk worden voor het hele bedrijf.
Een video of website maken, kan tegenwoordig in een handomdraai. De ideale manier om op te vallen en die droomjob af te snoepen van je concurrenten.
Een eerste indruk maken, is belangrijk en kan je slechts 1 keer
Eigenlijk kan je bij het solliciteren zowat alles fout doen. We vatten op één pagina de meest gehoorde missers samen. Want een gewaarschuwd iemand ...