7 tips om slimmer te pauzeren
Skip je je pauze wel eens? We hebben dat (half) uurtje pauze écht nodig om gefocust te blijven. Met deze tips blijf je scherp, de hele dag door.
De boog kan niet altijd gespannen staan. Ook op het werk kan een deugddoend dutje de meest aantrekkelijke optie zijn om even fysiek en mentaal te kunnen ontspannen. Jammer genoeg is een kort dutje nog niet helemaal ingeburgerd op de werkvloer. Wie het aandurft om openlijk in te dommelen, mag zich vaak verwachten aan negatieve reacties en denigrerende opmerkingen.
Toch laat je er best je slaap niet voor, want het heeft wel degelijk een positieve impact op jezelf en je omgeving.
Lees ook: 7 tips om slimmer te pauzeren
Iedereen die ooit al eens is ingedommeld, zal het kunnen bevestigen: in de meeste gevallen word je achteraf herboren wakker. Een dutje doen heeft dan ook heel wat voordelen. Zo is het niet alleen positief voor je creativiteit en kortetermijngeheugen, het maakt je ook nog eens productiever en geeft je oplossingsgericht denkvermogen een verfrissende boost.
Bovendien is het goed voor je humeur en de sfeer op de werkvloer. Nog een belangrijk pluspunt: op lange termijn heeft het alleen maar voordelen voor je fysieke en mentale gezondheid én het vertraagt het verouderingsproces van je brein.
Nietsdoen maakt je productiever: 6 tips
Waarom zou je dan in godsnaam geen uiltje durven vangen tijdens de werkuren? Omdat het je imago en perceptie mogelijk een deuk kan geven… Nogal wat mensen linken “een dutje doen” met ouderen (“opa en oma die knikkebollen in de zetel”) en kinderen (“het obligate middagdutje na het middageten”). Toch is de nood aan een kort hazenslaapje doodgewoon een waarschuwingssignaal van je lichaam dat je niet mag negeren. Een dutje is dus wel degelijk de ultieme vorm van zelfzorg.
Let wel: laat je powernapje je nachtrustschema niet verstoren. Het ideale dutje duurt ongeveer 20 minuten. Langer dan dat wordt niet aangeraden omdat je dan mogelijk in een diepere slaapfase terechtkomt waarbij je in een worst case scenario na verloop van tijd wakker geschud zult worden door je collega’s (of erger: je baas). Niet alleen een leuke anekdote voor in de kantine of op het bedrijfsfeest maar vooral een gênante situatie voor iedereen…
Idealiter doe je een dutje tussen 13u en 15u. Kort na de middag dus en middenin het herkenbare middagdipje net na de maaltijd. Zou er dan toch nog een link zijn met het obligate middagdutje van kinderen?
Lig nooit meer wakker van je werk: 7 tips
Ben je helemaal overtuigd van het belang van een powernap? Probeer dan je werkomgeving te sensibiliseren over het nut ervan. Wijs hen op de vele voordelen en vermeld desnoods droomland Japan: daar is slapen op het werk (“inemuri”) al lang ingeburgerd. Er bestaan zelfs slaaphokjes waar je zonder gêne kunt tukken om er daarna weer volop tegenaan te gaan.
Of zoals de Fransen het zo mooi kunnen verwoorden: “reculer pour mieux sauter”. Vrij vertaald: even een stapje terug zetten (bv. in een comfortabele zetel) om daarna verder te kunnen springen (bv. in je workload of to-do lijst).
Extra: Dé 7 manieren om volledig te ontspannen
(fd)
25 september 2024Skip je je pauze wel eens? We hebben dat (half) uurtje pauze écht nodig om gefocust te blijven. Met deze tips blijf je scherp, de hele dag door.
Na een lange werkdag plof je in je bed, maar lig je nog een hele nacht te piekeren over je werk… Hoe zorg je ervoor dat je ‘s nachts kunt deconnecteren?
Heb je soms het gevoel dat jij de enige bent die slechts 24 uren in een dag heeft? Dringend tijd om je workflow te optimaliseren!
De eerste voorwaarde om minder stress te ervaren is ... zelfzorg. Daarom: 5 tips als eerste stap naar meer zorg én respect voor jezelf.
We denken maar al te graag dat we gezond leven en werken. Maar is dat wel zo? HR- en Well-being expert Attentia zocht het uit.
Af en toe een beetje duimendraaien blijkt dan toch niet zo slecht. Daarom: zes tips om het maximum uit dat nietsdoen te halen!
Ben jij iemand die in één ruk alles afwerkt, of heb je pauze nodig om beter te presteren? Feit is dat je niet zomaar pauze kan nemen wanneer je dat wil...
Een to-do lijst is cruciaal in elke kantooromgeving. Al die beloftes, spontane ideeën, kattebelletjes, afspraken... Schrijf ze neer voor je ze vergeet!
Na de inspanning volgt de ontspanning… of zo zou het toch moeten zijn. Deze 7 tips zorgen voor rust in je hoofd!