Een grappige presentatie maken? 23 tips van bekende comedians
Komieken staan regelmatig op een podium en weten hun verhaal te brengen voor een divers publiek. Ze zijn dan ook experten als het op presenteren aankomt.
Als er te weinig gelachen wordt op de werkvloer, dan zou zowat een kwart van de werknemers overwegen om een andere baan te zoeken. Het is auteur en sociaal psycholoog Madelijn Strick die wijst op dit onderzoek onder 1.640 Nederlandse werknemers. In 2020 publiceerde ze het boek ‘Humor is een van de vier pijlers onder het universum (de andere drie ben ik vergeten)’.<:p>
Lachen doet je hersenen ook meer endorfine afgeven, zo benadrukt ze. En dan is er nog de toegenomen productiviteit, voegt Betty-Ann Heggie, een andere auteur, eraan toe. “Een groep onderzoekers ontdekte dat werknemers na het zien van een komisch filmpje 10% productiever waren”, stelt Heggie in Harvard Business Review. “Ook blijkt dat grappen maken op het werk mensen zelfs competenter doet lijken.”
Humor op de werkvloer: Nog 4 voordelen!
Lachen kent dus veel voordelen, al zijn er ook risico’s aan verbonden. Zo kunnen managers die medewerkers plagen of schuine moppen vertellen de weg vrijmaken voor slecht gedrag van anderen. “En in professionele situaties kunnen minderheden, zoals een vrouw binnen een groep mannelijke collega’s, zich onder druk gezet voelen om te lachen om grappen die die minderheid vernederen. Waardoor zo’n minderheidscategorie bijgevolg minder respect krijgt.”
Maar binnen de grenzen van het fatsoen is lachen doorgaans een goede zaak. “Het kan stress verminderen en ook leiden tot minder ziekteverzuim”, weet Heggie. Haal de glimlach dus maar boven.
Extra: Waarom lachen op het werk noodzakelijk is (...maar niet altijd)
(William Visterin) - Bron: Go for happy! Magazine
9 januari 2024Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Komieken staan regelmatig op een podium en weten hun verhaal te brengen voor een divers publiek. Ze zijn dan ook experten als het op presenteren aankomt.
Heb je op het einde van de dag geen energie meer om te genieten, dan is het hoog tijd om te werken aan een fitter en vitaler leven!
“Jantje ging op een dag naar zijn werk. Hij lachte met zijn collega’s de hele dag door en het werk ging veel vlotter dan anders.”
Het mag gevaarlijk lijken om de grappige toer op te gaan tijdens een sollicitatiegesprek, dat serieuze kandidaten beter zouden scoren, is een misvatting.
Wie zijn job graag doet, doet hem doorgaans ook beter. Gelukkig hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn om de sleur uit de weg te gaan. Met de volgende eenvoudige tips blijf je hopelijk met heel wat meer plezier aan de slag.
Een werknemer zal sneller lachen met de moppen van z’n baas. Wanneer en hoeveel een manager zelf lacht, wordt bepaald door zijn relatie met medewerkers.
Je kantoor verdient een glimlach. Diverse studies wijzen op de positieve invloed van humor op de werkplek. Van minder stress tot meer productiviteit.
Chief Happiness Officer prijkt er op het naamkaartje van Anouck Ponsard. Haar job bij het evenementenkantoor To The Point Events is heel simpel...
"Bart en Christophe werken als zorgkundige in woonzorgcentra van de Stad Gent: “De typisch Gentse mentaliteit is heel tof”