6 knelpuntberoepen in de zorg
Wat zijn de grote knelpuntberoepen in de zorg? We brengen de lijst en toetsen die aan de praktijk in het ziekenhuis en het woonzorgcentrum.
Petra Janssens startte in 1991 bij UZ Leuven als verpleegkundige. Ze werd vervolgens adjunct-hoofdverpleegkundige, hoofdverpleegkundige en daarna verpleegkundig manager, een functie die ze nu uitvoert. “Ik kom uit een gezin van zelfstandigen, zat in de leiding bij de jeugdbeweging en neem graag initiatief”, vertelt ze. “Voor mij is het dus altijd belangrijk geweest om een baan te hebben waarin ik kon evolueren.”
Opleidingen zijn een belangrijke factor om dat waar te maken, vindt Petra. Vanaf het begin van haar loopbaan schoolde ze zich constant bij. “Daar zaten zowel beroepsgerichte cursussen bij (intensieve verpleegkunde, pneumologie, …) als trainingen die meer gericht zijn op leidinggeven, zoals feedback geven, planningen opstellen of budgetten beheren. Bij sommige cursussen bleef ik weleens op mijn honger zitten, bijvoorbeeld rond wettelijke aspecten of ziekenhuisfinanciering. Daarom deed ik ook nog een banaba én een masteropleiding, terwijl ik werkte. Dat was pittig.”
Ontdek: Hoe kies je de beste bijscholing voor je carrière?
Een tweede belangrijke factor is dat je leidinggevenden wéten dat je bereid bent om door te groeien. Petra: “Ik heb leidinggevenden gehad die zelf wel zagen dat ik graag oplossingsgericht werkte en graag uitdagingen op mijn bord kreeg. Anderzijds moet je dat natuurlijk ook zelf aangeven, tijdens informele gesprekken of functioneringsgesprekken.”
(lees verder onder de foto van Petra Janssens)
Voorlopig is er nog één functie waarin Petra kan doorgroeien en dat is verpleegkundig directeur. “Zeg nooit nooit, maar na de heftige periode van werken en studeren ben ik blij dat ik nu terug in een ‘gewoon’ werkregime zit”, zegt ze. “Dus dat staat voorlopig niet op mijn agenda. Misschien verschuif ik wel horizontaal, want dat kan hier ook perfect. Stafmedewerker worden en meer projectmatig gaan werken, dat is ook een optie. Nog mogelijkheden genoeg dus (lacht).”
Extra: Hoe ontdekken wat voor werk je precies wil?
Riet Troonen is klinisch psychologe en onderwijskundig pedagoge en startte in 2000 bij UZ Leuven als stafmedewerker organisatieontwikkeling. Daarna werkte ze een tijdje binnen opleiding en ontwikkeling en werd ze selectiemedewerker, om door te groeien naar projectverantwoordelijke functieclassificatie. Dit gaf haar de mogelijkheid om de organisatie volledig te leren kennen en om haar intern professioneel netwerk uit te breiden. Momenteel is ze HR-manager.
“Ik ben opgeleid als generalist en heb zelf grotendeels mijn weg gezocht en gevonden”, vertelt ze. “In mijn carrière heb ik van heel veel dingen kunnen proeven en kunnen toetsen of het bij me paste. Vandaag wordt zoiets meer structureel aangeboden door werkgevers en is loopbaanontwikkeling veel belangrijker. Vanuit HR ondersteunen we dat, want jonge sollicitanten willen dat ook expliciet. Dat wil niet zeggen dat je zelf geen kansen meer moet grijpen. Je moet nog altijd uit je schelp komen om ervoor te zorgen dat je talenten worden opgemerkt.”
Neem je loopbaan zelf in handen: 6 tips
Net zoals Petra wijst Riet op het belang van interne en externe opleidingen, al heeft ze ook heel veel geleerd on the job, zegt ze. “Soms ook door gewoon projecten te doorlopen en daar feedback op te vragen en te krijgen. Zo kun je veel oppikken en tegelijk laten zien dat je iets doet met die feedback en de ambitie hebt om te evolueren.”
Riet overziet momenteel zo’n 1.000 werknemers als HR-manager. Toch is haar huidige baan nog geen eindstation, zegt ze. Het is ook een optie om horizontaal te evolueren. “Dat is natuurlijk het voordeel van een grote organisatie als UZ Leuven. Bij een kleine kmo van tien mensen ligt dat een stuk moeilijker.”
Lees ook: De trucs om levenslang te blijven bijleren
(Frederic Petitjean) - Bron: Go for happy Magazine
24 maart 2022Wat zijn de grote knelpuntberoepen in de zorg? We brengen de lijst en toetsen die aan de praktijk in het ziekenhuis en het woonzorgcentrum.
Bij veel werknemers breekt bij het woord ‘evaluatie’ spontaan het angstzweet uit. Hoe gaan ze bij UZ Leuven om met evaluaties?
Eenzelfde werkgever voor de rest van ons professioneel leven bestaat bijna niet meer. Maar ook de onvoorspelbaarheid op de werkvloer zelf wordt groter ...
Er zijn heel wat redenen waarom mensen van job willen veranderen én terugkeren. Wij zochten drie ervaringsdeskundigen op.
De wereld staat niet stil en net daarom is het belangrijk dat je je skills blijft perfectioneren. Hoe pak je dat aan zonder het jezelf té moeilijk te maken?
In de zorg ligt de werkdruk altijd hoog en daar kwam twee jaar geleden corona bovenop. De impact op de medewerkers van UZ Leuven was enorm.
Doorzettingsvermogen en motivatie zijn noodzakelijk om er te geraken. Dat blijkt uit deze drie mooie verhalen over UZ Leuven.
Hoe kies jij welke bijscholing het best is voor jouw carrière en welke soorten cursussen bieden de grootste meerwaarde? Een overzicht...
In ons land is 21 procent van de werkende Belgen overgekwalificeerd voor zijn job. Al zijn ze daarom niet ontevreden met hun job.