1 op de 10 bedrijfswagens niet gebruikt voor woon-werkverkeer
Dat is een opvallende vaststelling. Te meer dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden, de voorbije 5 jaar met 50% is gestegen.
Zelf rijdt Tom als drie jaar rond met een Mercedes Viano. “Dat is een busje, dus een grote wagen, maar met vijf kinderen kan je die ruimte wel gebruiken. Ten opzichte van ander busjes is het trouwens een vrij groene wagen. Er zit ook een iets lichtere motor in. Ik ben weliswaar niet de eerste weg als de lichten op groen springen, maar dat is bijzaak. Gemiddeld verbruik ik zeven tot acht liter per honderd kilometer, wat voor een auto van die omvang toch behoorlijk is.”
Dat een busje niet de meest blitse bedrijfswagen is, beseft Tom ook. Maar het doet hem niets. “Ik ben tevreden dat ik rij en mijn gezin kan vervoeren. Ik weet dat er mensen zijn die per se dat model Audi of die BMW als bedrijfswagen willen, omwille van het imago. Persoonlijk vind ik dat nogal belachelijk, het gebeurt de laatste tijd ook steeds minder. Het zegt ook veel over iemands karakter en attitude. Het argument dat klanten dat verwachten, daarvan hoop ik dat het niet klopt.
Je kan het ook omgekeerd bekijken: is het wel verstandig om in volle crisis bij je klant aan te kloppen in een grote dure auto? Die zal ook wel denken: ‘Als daar mijn geld naartoe gaat ...’ Zelf hebben we een aantal hybride wagens rondrijden. Daarop zijn de eerste reacties van klanten ook overwegend positief. ‘Knap dat jullie dat doen’, zeggen die.”
Los van het imago kan ook een BMW of een Audi best een zuinige auto zijn. Je komt ze dan ook tegen in het wagenpark van GFI. “De enige wagens die echt verboden zijn, zijn SUV’s en sportwagens. Dat is echt tegen onze policy.”
(wim.verdoodt@jobat.be)  
12 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Dat is een opvallende vaststelling. Te meer dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden, de voorbije 5 jaar met 50% is gestegen.
Sinds vorig jaar kun je een bedrijfswagen inruilen voor geld. En binnenkort kan je zelfs kiezen voor een duurzamer alternatief. Maar wat levert nu het meeste op?
Precies 70,5% van de werknemers vindt het belangrijk om eigen keuzes te kunnen maken over de samenstelling van het loonpakket, zo blijkt uit onderzoek.
Rij jij met een dieselbedrijfswagen? Hou er dan rekening mee dat dat vanaf dit jaar iets duurder wordt. Een woordje uitleg ...
Je loonfiche begrijpen is cruciaal. Maar wat staat er nog allemaal op je loonfiche?
Volgend jaar treedt het nieuw mobiliteitsbudget in werking. Werknemers zullen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een fiscaal voordelige vergoeding. ‘Car for cash’ heet het principe. Maar kiezen is niet simpel.
Eva vertelt over haar veelzijdige job als departementaal beheerder Oncologie.
Matthias en Dominic werken als chauffeur-lader bij EcoWerf: “Een toffe job, goed loon én 35 dagen vakantie”.
Iedereen krijgt wel eens te maken met faalangst. Maar vanwaar komt die angst? En hoe ga je er mee om? In dit webinar delen we bruikbare tips ...