5 manieren om niet gek te worden op je werk
Ellendige collega’s, een onuitstaanbare baas, … Als je dit allemaal op voorhand had geweten, was je er niet beginnen werken. Jobat geeft 5 overlevingstips!
Strakke deadlines, maar wel de dagen vol meetings steken. Sommige bedrijven kunnen er wat van. Meer tijd vrijmaken om écht te kunnen werken, zal al heel wat werkstress wegnemen.
Hierbij alvast 3 tips om meetings drastisch in te korten:
In ‘Het Eiland’ werd er de draak mee gestoken. Maar wie wil er nu niet af en toe eens een complimentje krijgen van zijn baas? Ons werk is meer dan alleen maar een inkomstenbron, en dat vergeten bedrijven wel eens. Bijscholing, training, … zulke zaken tonen aan dat je als werknemer geapprecieerd wordt. Wie nooit zijn vaardigheden en verantwoordelijkheden kan uitbreiden, zal snel uitgeblust raken.
Iedereen die met de wagen naar het werk rijdt, kent het wel: fileleed. Geen stresserender begin van de werkdag denkbaar. Waarom mogen we niet flexibeler beginnen en stoppen met werken? Werkgevers zijn er vaak nog bang voor. Werknemers die te laat op het werk komen, krijgen meestal een vermaning of op zijn minst boze blikken. Geen wonder dat ze vol stress op het werk aankomen. Om nog maar te zwijgen van het magere succes van tele- en thuiswerken.
“De mate waarin mensen controle hebben over hun leven, beïnvloedt hoe gelukkig ze zijn”, zegt Gretchen Rubin, auteur van The Happiness Project.
Werkgevers zouden moeten zoeken naar manieren om hun personeel meer inspraak te geven in hun dagindeling. Buiten de werkuren hebben mensen nog massaal veel te doen, geen wonder dat veel werknemers blij zijn met een baas die bezorgd is om een goede work-life balans. En iedereen is anders: op maat gemaakte werkschema’s worden nog meer geapprecieerd.
Die persoonlijke aanpak doortrekken naar het inkleden van de bureaus heeft ook effect. Zo krijgen werknemers controle over hun werkomgeving, maar evengoed kan het rugpijn of andere klachten verminderen.
“Omgaan met andere mensen geeft een positieve boost, zelfs aan introverte mensen”, aldus Gretchen Rubin.
De inrichting van het kantoor is hiervoor cruciaal: dit kan sociale interactie bevorderen of onmogelijk maken. Of bedrijven kunnen drinks voor verjaardagen of vakanties aanmoedigen. Dat hoeft niet eens veel te kosten: iedereen kan zelf iets meebrengen. Het hoeft niet altijd feest te zijn, met een aangename plaats om te eten, zullen collega’s ook sneller samen middagpauze nemen.
(mr) – Bron: Inc.com
26 mei 2011Ellendige collega’s, een onuitstaanbare baas, … Als je dit allemaal op voorhand had geweten, was je er niet beginnen werken. Jobat geeft 5 overlevingstips!
Geluk en succes gaan meestal hand in hand. Wie veel succes heeft, put daar veel voldoening en bijgevolg geluk uit. Daarom: 6 tips met garantie op succes!
Opgelet voor vervelende collega’s, want zij kunnen je gezondheid schaden. Mensen die daarentegen goed kunnen opschieten met hun collega’s, leven langer.
Je elke dag naar je werk moeten slepen, is frustrerend. Door enkele kleine dingen aan jezelf te veranderen kan je terug plezier krijgen in je job. 5 tips!
Minder inspanningen leveren en toch meer werk gedaan krijgen? Dat kan. Tenminste: met de 13 tips die Jobat voor jou op een rij heeft gezet.
Wie bij het Wit-Gele Kruis aan de slag gaat, wil vaak nooit meer iets anders. Kaat, Kathleen en Marlies schetsen waarom ze al heel wat jaren bij deze zorgorganisatie werken en vooral… waarom ze er ook dolgraag willen blijven.
Het land waarin je werkt maakt nogal veel verschil. Vrouwen ondervinden in sommige landen namelijk meer genderdiscriminatie dan hun mannelijke collega’s...
We vroegen aan grafisch vormgever Nellle (64) uit Gent hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Verveel jij je ook weleens tijdens het uitvoeren van je job? We delen 7 tips om met die gevoelens om te gaan!