Vergaderen
Vorige

1 van 145

Volgende
Volgend artikel:

Hoe moet ik een vergadering leiden?

Een aangenamere werkomgeving in 5 stappen

Het is niet alleen geld dat telt. Met plezier gaan werken, kan ook zonder opslag te krijgen. Op lange termijn werken deze 5 immateriële zaken misschien zelfs beter.
#

1. Vergaderitis tegengaan

Strakke deadlines, maar wel de dagen vol meetings steken. Sommige bedrijven kunnen er wat van. Meer tijd vrijmaken om écht te kunnen werken, zal al heel wat werkstress wegnemen.

Hierbij alvast 3 tips om meetings drastisch in te korten:

  • Vergaderen zonder stoelen. Wedden dat de meeting niet zal uitlopen?
  • Conference calls organiseren in plaats van te vergaderen op de meest onmogelijke plaatsen.
  • Vergader vlak voor de middagpauze of op het einde van de dag.

2. Ik ben blij dat je in mijn team zit!

In ‘Het Eiland’ werd er de draak mee gestoken. Maar wie wil er nu niet af en toe eens een complimentje krijgen van zijn baas? Ons werk is meer dan alleen maar een inkomstenbron, en dat vergeten bedrijven wel eens. Bijscholing, training, … zulke zaken tonen aan dat je als werknemer geapprecieerd wordt. Wie nooit zijn vaardigheden en verantwoordelijkheden kan uitbreiden, zal snel uitgeblust raken.

3. Verminder filestress

Iedereen die met de wagen naar het werk rijdt, kent het wel: fileleed. Geen stresserender begin van de werkdag denkbaar. Waarom mogen we niet flexibeler beginnen en stoppen met werken? Werkgevers zijn er vaak nog bang voor. Werknemers die te laat op het werk komen, krijgen meestal een vermaning of op zijn minst boze blikken. Geen wonder dat ze vol stress op het werk aankomen. Om nog maar te zwijgen van het magere succes van tele- en thuiswerken.

4. Meer inspraak

“De mate waarin mensen controle hebben over hun leven, beïnvloedt hoe gelukkig ze zijn”, zegt Gretchen Rubin, auteur van The Happiness Project.

Werkgevers zouden moeten zoeken naar manieren om hun personeel meer inspraak te geven in hun dagindeling. Buiten de werkuren hebben mensen nog massaal veel te doen, geen wonder dat veel werknemers blij zijn met een baas die bezorgd is om een goede work-life balans. En iedereen is anders: op maat gemaakte werkschema’s worden nog meer geapprecieerd.

Die persoonlijke aanpak doortrekken naar het inkleden van de bureaus heeft ook effect. Zo krijgen werknemers controle over hun werkomgeving, maar evengoed kan het rugpijn of andere klachten verminderen.

5. Zeg “Hallo”

“Omgaan met andere mensen geeft een positieve boost, zelfs aan introverte mensen”, aldus Gretchen Rubin.

De inrichting van het kantoor is hiervoor cruciaal: dit kan sociale interactie bevorderen of onmogelijk maken. Of bedrijven kunnen drinks voor verjaardagen of vakanties aanmoedigen. Dat hoeft niet eens veel te kosten: iedereen kan zelf iets meebrengen. Het hoeft niet altijd feest te zijn, met een aangename plaats om te eten, zullen collega’s ook sneller samen middagpauze nemen.

(mr) – Bron: Inc.com

26 mei 2011

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook