Sociale media op de werkvloer: 'We hebben nood aan meer regels'
Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
Bij de start profileerde Eandis zich vooral als een technische speler. Dat merkte je aan de beelden die het energiebedrijf gebruikte om zich voor te stellen aan de buitenwereld: technische competenties stonden centraal.
“Via heel gerichte campagnes zijn we ons op nicheprofielen gaan richten”, legt woordvoerder Simon Van Wijmeersch uit. “Vooral op die profielen waar we nood aan hadden: IT’ers, technici en ingenieurs.”
Nu wil Eandis vooral gekend zijn als een bedrijf van maatschappelijk nut dat verbonden is met alle lagen van de bevolking. De familiebeelden (moeder-ingenieur, vader-technicus en hun kinderen, red.) die de laatste employer branding-campagne een gezicht geven, zijn daar een illustratie van. “We profileren ons als een menselijk bedrijf dat klaar is voor de energie-uitdagingen van morgen”, zegt Simon Van Wijmeersch.
Aandachtspunt voor Eandis is dat het interne en externe beeld van het energiebedrijf als werkgever overeen moeten stemmen. Uit het employer branding-onderzoek van Randstad (Randstad Award 2012, red.) bleek dat Eandis niet als de meest aantrekkelijke werkgever binnen de energiesector gezien wordt. “De buitenwereld kent ons merk zeer goed, maar heeft een te beperkt zicht onze interne carrièremogelijkheden”, legt Simon Van Wijmeersch uit.
In 2013 zal Eandis zijn bedrijfsimago ook uitdragen via de sociale media. “We hebben medewerkers die als ambassadeur getuigen over hun werkervaringen bij Eandis. Tot nu toe vertelden ze hun verhaal vooral via de bedrijfswebsite. Het komende jaar zullen ze dat ook via de sociale media doen”, legt Christine Smet van HR uit.
Eandis sleutelt nog aan de precieze vorm van dit social media-offensief. De verhalen zullen onder andere gepost worden op Eandis’ Facebookpagina. “Maar dat weerhoudt niemand ervan om ook via persoonlijke accounts over zijn werk hier te communiceren”, zegt Christine Smet. “Dat gebeurt nu ook al.”
In de nieuwe online communicatie zal Eandis bewust rekening houden met de lacunes in zijn imago. “We zullen onze ambassadeurs vragen om te vertellen over de carrièremogelijkheden binnen ons bedrijf en over waar Eandis voor staat. Zo hopen we het interne en externe beeld dat mensen van ons hebben op één lijn te krijgen. Het zijn de verhalen van onze medewerkers maar die moeten natuurlijk wel authentiek blijven, anders werkt het niet”, merkt Christine Smet op.
(wv)
7 februari 2013Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
Iedereen zit op Facebook of LinkedIn, en ook Twitter vergaart steeds meer gebruikers. De vraag is: hoe maak je best gebruik van deze social media?
Steeds vaker begeven sollicitanten zich in hun zoektocht naar werk op de sociale netwerksites. Al bloggend, twitterend of facebookend ...
Steeds meer sollicitanten besnuffelen potentiële werkgevers via sociale media. Dat geeft alvast een eerste indruk van bedrijven waar ze willen solliciteren.
Welke fouten worden door de meeste bedrijven op social media gemaakt? Social media-expert Philippe De Puydt legt uit welke bedrijven (niet) goed bezig zijn.
Goed gebruikt, versterken sociale media je merk. Bij Deloitte worden sociale media volop gebruikt, voor marketing, rekrutering en interne communicatie.
Hard werken loont, een wijsheid die je met de paplepel meekrijgt. Maar wanneer werk je te hard? Wanneer trek je dan toch aan de alarmbel?
Wat de schooldirecteur is voor de school, is de winkeldirecteur voor de winkel of supermarkt: een schaars profiel én knelpuntberoep.
Bijna iedereen denkt er weleens over na: wat zouden die andere mensen op kantoor eigenlijk verdienen?