Bijna alle e-mail is spam
Dacht je dat je mailbox niet nog meer spam te verteren kon krijgen, dan heb je het – helaas – mis. Vorige maand is het aantal ongewenste berichten nog maar eens met 5 procent gestegen.
Om je mailbox te ontvetten van al die ‘cc’s’ komt er best één richtlijn voor het hele bedrijf. Maar hoe ga je zelf om met onderstaande valkuilen?
Het ‘to’-veld vraagt om een reactie, het ‘cc’-veld niet ... maar niet iedereen respecteert deze regel. Zelfs al start iemand anders een conversatie met verschillende personen in ‘cc’, verwijder hen gerust wanneer jouw antwoord voor hen niet relevant is. Zij zullen je erg dankbaar zijn.
Je krijgt een ‘cc’-mail, gaat niet akkoord met de inhoud en reageert er meteen op. Voldaan verstuur je een vurige respons. En dan ontdek je dat je door ‘Reply to all’ ook alle mensen in ‘cc’ met jouw gevoelige bericht hebt bereikt ...
Het gebeurt nog te vaak: een klagende mail naar een collega met de manager in ‘cc’. Verwacht bij een ‘cc’-bericht geen actie van de leidinggevende. Knoop met hem of haar een direct gesprek aan. Zo kader je een probleem duidelijker en werk je samen aan een oplossing. Desnoods stuur je de manager een ‘to’-bericht.
De ‘bcc’ lijkt op de ‘cc’-functie. Maar er is wel één groot verschil: de ontvanger ziet niet wie jij in ‘bcc’ gezet hebt. De ontvanger weet dus niet wie meeleest. Deze functie misbruikt men vaak bij conflicten, maar heeft belangrijke nadelen: je verliest je geloofwaardigheid en het komt onprofessioneel over. Wel is ‘bcc’ handig voor het versturen van grote mailings. Dan worden de ontvangers niet gestoord door de honderden mailadressen in ‘to’ of ‘cc’.
Minder ‘cc’ resulteert in minder mails voor jou en je collega’s. Dat zijn een pak minder berichten om te behandelen. Bovendien leidt een verkeerd gebruik van ‘cc’ mogelijk tot tijdrovende conflicten. Het is vaak beter om problemen direct aan te kaarten. In beide scenario’s spaar je dus tijd uit.
Blijven sommige collega’s je hardnekkig ‘cc’-en? Maak een regel aan in Outlook: alle berichten met jou in ‘cc’ verdwijnen dan in een apart mapje en je krijgt enkel de ‘to’-mails in je Inbox. Bang dat je zo informatie zal missen? Geloof ons, de belangrijkste zaken verneem je gegarandeerd ook op een andere manier.
(tc) – i.s.m. TimeManagementCompany.com
12 september 2013Dacht je dat je mailbox niet nog meer spam te verteren kon krijgen, dan heb je het – helaas – mis. Vorige maand is het aantal ongewenste berichten nog maar eens met 5 procent gestegen.
Uit berekeningen van het consultancybureau McKinsey blijkt dat we jaarlijks maar liefst 650 uur verliezen door e-mailactiviteiten!
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
Hoewel internet en (mobiele) telefonie aan belang blijven winnen, is persoonlijk contact tussen collega’s voor veel werknemers nog steeds essentieel.
Hoe meer e-mails mensen schrijven en sturen, hoe meer fouten ze maken. Jobat zette de 16 grootste e-mailblunders op een rij ...
Niet meteen op het envelopje klikken wanneer een nieuwe e-mail binnenkomt, het is weinigen gegeven. Bedrijfstrainer Gunnar Michielsen geeft enkele tips om efficiënter te mailen.
Volgens Ray Tomlinson zullen we voor altijd trouw blijven aan e-mail, ongeacht Facebook, Twitter, SMS of instant messaging.
Als het van William Rice van Atos Origin afhangt, vliegt e-mail binnen dit en drie jaar de deur uit bij het IT-bedrijf: ‘e-mail is een ouderwets medium'.
Precies een kwart van de werknemers zijn ‘nachtuilen’. Voor ruim vier op de tien werknemers heeft de ochtendstond dan weer goud in de mond...