5 tips voor de perfecte (zakelijke) e-mail
Op de elektronische snelweg heeft iedereen z'n eigen stijl. De een schrijft ‘geachte’, terwijl de ander kiest voor het nonchalante ‘hé’. Maar wat is het beste?
Mailen als een baas: zo doe je het!
First things first: laat een belangrijke e-mail niet te lang sudderen in je mailbox. Een echte baas pakt de koe efficiënt bij de horens en antwoordt snel tot zeer snel.
Is de mail minder dringend of niet echt voor jou bedoeld, wacht dan met beantwoorden tot je er effectief de tijd voor hebt of stuur de mail door naar iemand die het voor jou kan beantwoorden.
Ben je van plan om een professionele e-mail te versturen, gebruik dan zeker je werkmail en niet het mailadres die je privé al sinds je studententijd gebruikt. Een e-mailhandtekening komt ook altijd goed over, maar pas op: overdrijf niet met de informatie. Gebruik ook eerder een link naar je LinkedIn-profiel dan naar je Facebook-profiel.
Wil je écht als een coole baas overkomen, gebruik dan een QR-code die doorverwijst naar bijvoorbeeld de contactpagina van het bedrijf waarvoor je werkt.
Een mail zonder onderwerptitel is een no-go! Laat de copywriter of ChatGPT’er in je los en maak een titel die duidelijk vermeldt waar het over gaat. Zet er desnoods de naam van de desbetreffende persoon in om de aandacht te trekken.
Heb je een boodschap over te brengen? Vermijd een ellenlange inleiding die bij iedereen de aandacht doet verslappen. Get to the point en gebruik een korte intro om de mail te kaderen, een middenstuk dat de boodschap krachtdadig weergeeft en een conclusie die niets aan het toeval overlaat.
Ontdek: De etiquetteregels van professionele digitale communicatie
Verstuur je een mail aan meerdere personen? Wees niet die amateur die alle 54 e-mailadressen in de bovenste adresbalk propt. Het maakt je boodschap minder belangrijk en de kans is groot dat iedereen ervan uitgaat dat de overige 53 geadresseerden wel zullen antwoorden op jouw vraag.
Stel jij je vraag aan een grote groep mensen, overweeg dan om de optie BCC te gebruiken: zo houd je de 54 mailadressen onzichtbaar en kan niemand zien wie de e-mail ontvangt. De optie CC kun je dan weer gebruiken wanneer het over een kleine groep van mensen gaat die duidelijk betrokken zijn bij het onderwerp van je mail.
Een echte pro houdt het hoofd koel wanneer de emoties de overhand dreigen te nemen. Hou het zakelijk en formeel en laat die speelse, grappige emoji’s vooral achterwege.
Say what? Stop met deze woorden te gebruiken in je e-mails
Rol jij ook altijd met je ogen wanneer een zakelijke mail afgesloten wordt met “groetjes”, “grts!” of - erger - “grtz!”? Begrijpelijk, vooral wanneer je de verzender van de mail nog niet echt kent.
Tip: met een “Vriendelijke groet(en)” doe je nooit iets verkeerd.
Haast en spoed is zelden goed, ook bij het versturen van je e-mail. Scan je tekst op mogelijke inhoudelijke of grammaticale fouten en pas die aan. Kemels horen in de woestijn en niet in je professionele mail.
Dat je vlot bereikbaar bent en snel feedback geeft op de mails die je ontvangt, is prima, maar je bent nog altijd geen slaaf van je werk - zeker niet als baas. Stel voor jezelf je grenzen tot wanneer je online beschikbaar bent en meld dat aan je collega’s.
Check: Waarom je werkmails beter 's middags beantwoordt
Wat de vraag of boodschap ook is, een echte pro kan die op een vriendelijke en positieve manier kordaat verpakken.
Bijvoorbeeld:
7 tips: Je excuses aanbieden via e-mail
Bestaat de kans dat er heel wat online gediscussieerd zal worden als antwoord op jouw e-mail? Laat die mail dan voor wat hij is en plan een korte vergadering of samenkomst in: het zal je heel wat tijdverlies en online frustratie besparen.
Een echte pro kijkt de vraag of het probleem dan ook recht in de ogen en praat zaken graag op een volwassen manier face to face uit.
Extra: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
(fd)
26 januari 2024Op de elektronische snelweg heeft iedereen z'n eigen stijl. De een schrijft ‘geachte’, terwijl de ander kiest voor het nonchalante ‘hé’. Maar wat is het beste?
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Niks zo vervelend als taalfouten. Zeker in je cv of motivatiebrief. Daarom schotelen we je graag een lijst voor met de 20 meest gemaakte fouten!
Voor velen onder ons is de behoefte aan vakantie sterker dan ooit. Maar het is natuurlijk pas vakantie als je echt relaxt en zoveel mogelijk ‘deconnecteert’.
Een overvolle mailbox: het is een veelvoorkomend fenomeen op de werkvloer. Een situatie die stress oplevert en je uit je workflow haalt. Hoe raak je daar vanaf?
De hele dag door zijn we digitaal verbonden met alles en nog wat. Van telefoon, tot laptop, tot smart-apparaten. Dat kan technostress opleveren.
Om opgemerkt te worden, blijkt de timing van e-mails soms cruciaal. Martien Meiland speelde dat slim uit...
Onze werkritmes en -ruimtes zijn over de jaren heen flink door elkaar geschud. Welke werktrends komen er in 2024 nog op ons af?