Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

“Duurzaam ondernemen zit in ons DNA”

Purpose-Colruyt-Astrid
Astrid Van Parys: “Duurzaam ondernemen deden we al vóór het een trend werd.”
Hoe ziet onze wereld eruit in 2030 of 2040? Hoe wekken we energie op? Welke grondstoffen hebben we nodig? Hoe consumeren we en waar komt ons voedsel vandaan? Colruyt Group pioniert met 300 innovatieprojecten de toekomst tegemoet en geeft daarmee 30.000 medewerkers meer zin in hun job.

Colruyt was zijn tijd altijd al ver vooruit als het aankomt op duurzaamheid. “Eerst omdat we de laagste prijzen wilden (en nog altijd willen) garanderen, want dan moet je je kosten minimaal houden”, blikt head of sustainability Astrid Van Parys terug. “Maar vanaf de jaren negentig begonnen we gericht op afval, grondstoffen, duurzame mobiliteit en logistiek te werken.”

“Met onze windmolen in 1999 wekten we ook als eerste foodretailer onze eigen groene energie op en begonnen we op sociale thema’s zoals kinderarbeid te mikken. Vanaf 2007 staat duurzaamheid expliciet in de missiezin van Colruyt Group. In 2015 namen we de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN over als basis voor ons duurzaamheidsbeleid. Hierbij willen we telkens een positieve spiraal teweegbrengen in de hele waardeketen.”

Extra: Duurzaamheid is een verhaal van ons allemaal

Dit is echt wie we zijn

Intussen is maatschappelijke impact een gigantische werkgeverstroef. Colruyt Group heeft het momentum dus helemaal beet. “Ja, maar impact willen hebben, zit echt in onze identiteit”, benadrukt Astrid Van Parys. “Onze bedrijfscultuur werd gevormd door duurzaam ondernemerschap. Die focus is authentiek. Maar net omdat dat zo vanzelfsprekend is, zetten we een en ander soms nog te weinig in de verf.”

Zoals de 300 innovatieprojecten die Colruyt Group opzet rond verpakkingen, energie, dierenwelzijn, mobiliteit of burenhulp. “Veel projecten zijn samenwerkingen met leveranciers, kennisinstellingen, transportbedrijven, start-ups en onze consumenten”, zegt Astrid Van Parys. “Duurzaamheid is complex. Vanop je eilandje werken heeft geen zin.”

Future proof door mee te veranderen

Er steekt een globale crisis de kop op. Corona en oorlog leiden tot voedseltekorten en stijgende grondstofprijzen. Zullen duurzaamheid en het gevoel van purpose eronder lijden, of er juist wel bij varen? “Globale transities leiden overal tot veranderingen die zich in de hele waardeketen zullen manifesteren. Medewerkers worden betrokken bij projecten rond duurzaamheid en innovatie. Jongere kandidaten eisen dat zelfs voor ze aan boord willen komen. De nieuwe lichting weet precies wat ze wil.”

CHECK: Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving

In de praktijk: van zeeboerderij tot Eco-score

Twee voorbeelden van de vele innovatieprojecten bij Colruyt Group zijn de zeeboerderij en de Eco-score. Typisch is dat goede ideeën niet op de lange baan geschoven worden, maar meteen ontwikkeld worden tot het resultaat in de rekken ligt.

1. Het bord van de toekomst

De zeeboerderij is méér dan lekkere Belgische mosselen op je bord. Het gaat over productie, biodiversiteit en samenwerking. “We willen al in 2023 oogsten”, vertelt bio-ingenieur Frederic Vermeiren. “En we kijken nu al naar oester- en zeewierkweek, want die past in onze evolutie naar alternatieve eiwitten.” Frederic stuurt het innovatieteam Food aan: “We brengen kennis samen over consumentennoden, duurzaamheid en gezondheid en leggen de basis voor smaakvolle productinnovatie of nieuwe businesscreatie.”

Wat hij daarmee precies bedoelt? “Ontwikkelen van plantaardige kaas of paddenstoelenkweek met overschotten van biobrood”, legt Frederic uit. “We verdubbelen de houdbaarheid van avocado’s met eetbare coatings of maken witloofverpakkingen slimmer en duurzamer. We pionieren met grondstoffen, smaak en technologie. Al die nieuwe pistes samen met partners onderzoeken, maakt deze job superboeiend én impactvol.”

2. Ecologische impact

De Eco-score is naaste familie van de Nutri-Score. Hoe informeer je de consument op een positieve manier over zijn aankoopgedrag? Duurzaamheidsstrateeg Veerle Poppe weet er alles over. “Doorheen mijn acht jaar bij Colruyt Group ben ik altijd bezig geweest met onze milieuvoetafdruk”, vertelt ze.

“Er bestaan 250 Europese ecolabels. Als consument zie je door de bomen het bos niet meer. De Nutri-Score vertelt je wat de nutritionele kwaliteit van voedingswaren is. Zoiets wilden we ook kunnen meegeven rond ecologische impact, om jou als klant te helpen bewuster te consumeren. Toen in 2021 een Frans consortium de Eco-score lanceerde, met vijf letters van A tot E en een kleurenwaaier, vonden we die perfect inzetbaar.”

De score wordt toegekend op basis van de levenscyclusanalyse die de milieu-impact van een product in kaart brengt, van boer tot bord. Nog een criterium zijn plus- of minpunten voor wel of geen inspanningen op milieuvlak. “Berekenbaar en breed toepasbaar”, zegt Veerle Poppe. “Typisch voor Colruyt Group is dat we de Eco-score meteen bedrijfsbreed hebben uitgerold. Duurzaam ondernemen vinden we echt belangrijk. Het zit in ons DNA, bij elke medewerker van Colruyt Group.”

Verbeter de wereld: begin met je bedrijf

(Wieland De Hoon) - Bron: Go for happy Magazine

12 juni 2022
Anderen bekeken ook