Is het mobiliteitsbudget het overwegen waard?
Het mobiliteitsbudget is een feit. Maar wat betekent dit voor jou en wordt het wat? Zal het de files (helpen) verminderen? Yves Labeeu geeft antwoord...
“De fietsende Belg is 41 jaar en 4 maanden oud en fietst gemiddeld 9,4 km naar het werk, een stijging van ruim 2 km ten opzichte van 5 jaar geleden, met dank aan de elektrische fiets”, vertelt Dirk Wijns, Director Acerta Consult.
In ruim 5 jaar is het percentage van fietsers naar het werk dus verdubbeld. Momenteel fietsen er zo’n 13,14% van de werknemers, maar let wel: dat is het landsgemiddelde. Er zijn duidelijke verschillen tussen de landsdelen, maar de populariteit stijgt wel in heel België.
“De populariteit van de fiets als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer, sluit aan bij de algemeen grotere interesse voor de fiets. Milieu, fijnstof, CO2, ... Het zijn maatschappelijk en politiek hot topics. Dat zorgt ervoor dat de fiets terrein wint tegenover de auto. De fiets zelf is zichtbaar “gegroeid”, denk maar aan de elektrische fiets en aan allerlei fietsvarianten, zoals de step. Ook de arbeidsmarkt is mee in dat verhaal, daar is actief ingezet op fietsleasing. Al die factoren samen hebben dus duidelijk hun effect gehad”, weet Dirk Wijns, Director Acerta Consult.
Wanneer we Vlaanderen tegenover Wallonië plaatsen, zien we duidelijk dat in Vlaanderen het stalen ros sneller van stal wordt gehaald. De populairste provincie is Antwerpen, waar 1 op 5 fietst. In Limburg ging het percentage dan weer het snelst omhoog, namelijk maal drie.
En behalve de opvallende stijging, is er nog iets wat opmerkelijk is: de populariteit van de fiets stijgt bij alle leeftijden, met uitzondering van de oudsten (+63 jaar). Dat betekent dat de 50-plusser nog even vaak fietst als de min-35-jarige. De gemiddelde leeftijd ligt namelijk intussen op 41 jaar en 4 maanden, tegenover 40 in 2013.
Niet alleen de leeftijd ging de hoogte in, maar ook de gemiddelde afstand. Uit de cijfers van Acerta blijkt namelijk dat de groep die lange afstanden aflegt alleen maar groeit. Drie kwart van de fietsers woonde in 2013 binnen een straal van 10 km van het werk. Intussen is dit percentage gedaald tot 62%. Tezelfdertijd groeide de groep die verder dan 30 km naar het werk trapt van 5,5% naar 9,8%.
“Klimaatopwarming, dagelijkse files naar het werk, bewuster omgaan met mobiliteit, de elektrische fiets. Het zijn allemaal elementen die werknemers doen beslissen om ook al eens de fiets te gebruiken voor de verplaatsing naar het werk. Werkgevers zetten hierop ook in door de nodige infrastructuur beschikbaar te stellen, eventueel zelfs door bedrijfsfietsen aan te bieden. Ook de fietsvergoeding is voor veel mensen een trigger om de overstap naar de fiets te maken. Wanneer een werknemer regelmatig een woon- werkafstand van 10 kilometer enkel overbrugt met de fiets, dan kan hij of zij een nettofietsvergoeding tot 960 euro per jaar ontvangen. De kost van een elektrische fiets verdien je op deze manier snel terug”, besluit Dirk Wijns.
Over het onderzoek:
De verzamelde gegevens zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren.
(mr)
4 oktober 2019Het mobiliteitsbudget is een feit. Maar wat betekent dit voor jou en wordt het wat? Zal het de files (helpen) verminderen? Yves Labeeu geeft antwoord...
Volgend jaar treedt het nieuw mobiliteitsbudget in werking. Werknemers zullen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een fiscaal voordelige vergoeding. ‘Car for cash’ heet het principe. Maar kiezen is niet simpel.
Liggen er thuis nog enkele vergeten ecocheques in de lade? Je kan hier véél meer mee kopen dan je zou verwachten!
Deze en ook volgende week staat de fiets volop in de kijker. En dat via ‘De testkaravaan komt eraan’, een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen.
Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
Succesvoller worden? Dat betekent dat je vroeger uit bed moet. Dat beweert de Amerikaan Hal Elrod in zijn boek ‘Miracle Morning’.
Heel wat topmanagers halen regelmatig hun stalen ros van stal. In het weekend maar ook voor of na het werk. En dat is niet geheel zonder reden.
Hoe zou jij je loon samenstellen, wat kies je? De keuze staat je vrij. Meer vakantie, een auto, multimedia, een sportabonnement of nog iets anders?
Op 14 maart 2024 organiseert Jobat in het Mechelse Technopolis een jobbeurs. Je vindt er werkgevers uit diverse hoek: elk met hun eigen verhaal en vacatures!