Studeren en werken gaan samen in de Limburgse chemiesector
De chemische sector in Limburg springt meteen op de kar voor werkplekleren en start een intensief programma voor duaal leren.
“Als jonge, onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding: snel aan het werk gaan en centen verdienen”, weet Dirk Vanstipelen, Directeur-Afgevaardigd Bestuurder van SYNTRA Limburg. “De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd (het vroegere ‘leercontract’) is dan hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. Dat tonen cijfers van de VDAB aan. Ondanks het sterke ‘diplomafetisjisme’ in Vlaanderen bewijzen de leertijd-cursisten dat zij zonder diploma hun mannetje kunnen staan.”
“Na een opleiding in de leertijd is 89% van de cursisten aan de slag binnen het jaar”, weet Vanstipelen. “Door de praktijkkennis zijn ze meteen inzetbaar en hebben ze een belangrijke troef in handen, met name werkervaring. Zo onderscheiden ze zich van de rest. Zij hebben geen diploma hoger onderwijs nodig om hun meerwaarde te bewijzen op de arbeidsmarkt.”
En dat is waar de bedrijven momenteel wanhopig naar op zoek zijn. “Inderdaad, want als we de vacatures en knelpuntberoepen vandaag bekijken, zien we een enorme nood aan praktische competenties, en niet zozeer aan diploma’s”, zegt de SYNTRA-baas. “Veel uitvoerende en technische jobs blijven oningevuld, terwijl we deze profielen nochtans in overvloed terugvinden binnen de leertijd.”
De combinatie tussen leren en werken is dus ideaal voor de arbeidsmarkt. Vanstipelen bevestigt: “In alle vormen van duaal leren stellen we vast dat deze match perfect werkt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Vlaamse regering hier sinds 2015 sterk op inzet. Met de 14 duale ondernemersopleidingen die SYNTRA vandaag doorheen diverse sectoren aanbiedt, nemen wij een voortrekkersrol in de toepassing en uitbouw van deze formule.”
Voor Vanstipelen mag duaal leren de standaard worden. Maar dan moeten ook de bedrijven daar mee in willen stappen. “Het dringt bij hen in mondjesmaat door dat de witte raven die ze zoeken, eerder competenties en inzet moeten hebben diploma’s. Zonder deze verschuiving zullen er helaas veel geschikte profielen over het hoofd worden gezien terwijl zij net dromen van hun eerste job. Het diplomafetisjisme vormt een rem op de toeleiding van werkzoekenden naar geschikt werk. De leertijd en duaal leren zijn alvast de ideale broeiplaatsen voor deze competentiegerichte witte raven!”
(kme)
3 juni 2019De chemische sector in Limburg springt meteen op de kar voor werkplekleren en start een intensief programma voor duaal leren.
Enkele redenen waarom werkloosheid misschien net de ademruimte is die sommige twintigers nodig hebben.
Het systeem van duaal leren en werken, dat vorig schooljaar als proefproject werd gelanceerd, heeft in de chemiesector zijn deugdelijkheid al bewezen.
Passie voor de job, het is een verwachting die steeds vaker opduikt in personeelsadvertenties. Wat is passie? Laat het zich meten? Peter Monsieurs legt uit.
De bundeling van krachten door opleidingsverstrekkers is een cruciale factor om knelpuntberoepen in te vullen.
Als pas afgestudeerde zit je vaak in een vicieuze cirkel. Je hebt geen werkervaring, terwijl dit vaak de reden is waarom je de job mist.
Bouwbedrijf DCA uit Beerse en de Turnhoutse scholen HT²O en PT²O hebben afgelopen week een charter ondertekend voor een vernieuwend onderwijsproject.
Nu de brandstofmotoren in sneltreinvaart plaats maken voor elektrische aandrijvingen, zou je denken dat de hoogdagen van de automechaniekers geteld zijn. Niets is minder waar!
Hoe geraak je van die junior in je functietitel af? Dat is vooral een kwestie van tijd. Al kan je die groei wél flink versnellen.