Op visite bij de 'phonedokter'
Overal zie je shops verschijnen waar mensen met hun smartphone of andere multimedia-apparaten terecht kunnen voor 'eerste hulp bij ongevallen'.
Drones zijn voor de politie nog altijd een nieuwigheid. Het gesofisticeerde exemplaar dat we te zien krijgen op het politiehoofdkantoor in Deinze weegt 10 kilo en kost, accessoires inbegrepen, een slordige 50.000 euro. “Het team telt vier piloten”, vertellen hoofdinspecteurs Thomas Botterman en Renaat Vandeskelde, samen met hoofdinspecteur Joost Van Hoey en inspecteur Nick Desmet de drijvende krachten achter de drone. “In onze dagtaak zijn we verspreid over interventiedienst, wijkdienst, lokale recherche, ... het hele korps is betrokken. Als droneteam hebben we bestuurlijke opdrachten, zoals monitoring van grote evenementen en verkeersstromen. Maar daarnaast zijn er ook gerechtelijke opdrachten, zoals luchtsteun bieden tijdens opsporingen.”
Waarom een drone inzetten bij de lokale politie? “We probeerden onze korpsleiding er al enkele jaren warm voor te maken. Vorig jaar kregen we groen licht én een budget voor de aankoop. Naast de grote drone hebben we ook een kleiner type voor trainingsvluchten. Met de drone doen we aan crowd control tijdens evenementen, zoals Gent-Wevelgem en het Beauvillefestival in Ooidonk”, zeggen de hoofdinspecteurs. “En we staan ook andere politiezones bij, zoals tijdens de cyclocross in Gavere of de Europarun in Berlare-Zele."
"Dankzij de dronebeelden kunnen we de mensen op het terrein efficiënt aansturen. Via livestreaming kan de commandopost de beelden naar elk apparaat sturen, zelfs naar je smartphone. Heel nuttig: tijdens Beauville, met zijn 5.000 bezoekers, werd er een vechtpartij gemeld op een parking, een kilometer van de festivalweide. Dankzij de zoomcamera op de drone zagen we meteen dat het probleem opgelost was. Een besparing van mensen en middelen.”
Daarnaast is ook mobiliteit een belangrijke toepassing. “Wordt er een file gemeld, dan kunnen we met de drone gaan kijken en aan de Verkeersdienst doorgeven waar het probleem zich voordoet. Bij een ongeval bied je de verkeersdeskundige vanuit de lucht een ander perspectief. We kunnen op aanvraag zelfs boven de snelweg gaan kijken. Dat is al één keer gebeurd. Of we verlenen assistentie aan de brandweer of de civiele bescherming.”
Bij welke opsporingssituatie werd de drone al ingezet? “Een inbraak waarbij de verdachten op heterdaad werden betrapt, maar konden vluchten. Met onze drone hebben we de daders niet gevat, maar we konden wel de perimeter verkleinen waarbinnen gezocht moest worden. Verbergt iemand zich in een maisveld, dan pik je die er met de infraroodcamera zo uit. Net als bij een politiehelikopter. Overigens werden deze daders een kilometer verder opgepakt in een winkel.”
Een drone bestuur je niet zomaar. “We volgden de burgeropleiding bij Noordzee Drones in Zeebrugge. Wie een opleiding voor dronepiloot Klasse I volgt, krijgt drie volle dagen theorieles en moet een examen afleggen. Dan zijn er nog vier praktijksessies.” Waarom de burgeropleiding? “Om de regulering te kennen voor burgers die vliegen met een drone”, legt hoofdinspecteur Botterman uit. “Zo hebben we op wettelijk en op technologisch vlak alle kennis in huis om vragen van burgers te beantwoorden."
"Op events vliegen we soms samen met videobedrijven of andere privéaanbieders, en dan moet je exact weten wat mag en wat niet. De strenge Belgische wetgeving uit 2016 zal door de eengemaakte Europese regelgeving vanaf 2020 trouwens versoepelen. Al mag je als burger nog altijd niet ’s nachts of beyond line of sight vliegen. Hoogspanningskabels of kerktorens vormen dan een extra gevaar. Als politieteam mogen we dat natuurlijk wel: we hebben er een extra opleiding voor gevolgd bij de helikopterunit van de federale politie. Met het vliegveld van Ursel vlakbij hebben we een mooi trainingsterrein. Maar de grote evenementen die we monitoren blijven toch de beste leerschool.”
Er is een wachtlijst van collega’s die ook dronepiloot willen worden”, zegt Renaat Vandeskelde. “Er staan collega’s genoeg klaar om het over te nemen. Onze drones zijn een grote meerwaarde, maar dit is natuurlijk ook spannende technologie. Tegelijk kunnen we beter lokale problemen oplossen en maatwerk leveren. Ook voor de uitstraling van het korps is zo’n drone geweldig. Burgers zijn gefascineerd en spreken ons aan. En we krijgen veel belangstelling van andere zones en korpschefs, die ons zien als een innovatieve politiezone. Interessant om te weten voor kandidaat-collega’s, toch? Want drones worden een vast instrument voor het normale politiewerk. Zeker met de komst van de volautomatische drones. De nieuwe Europese regelgeving zal dat alleen maar versnellen.”
(Wieland De Hoon)
15 november 2019Overal zie je shops verschijnen waar mensen met hun smartphone of andere multimedia-apparaten terecht kunnen voor 'eerste hulp bij ongevallen'.
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een afdeling die zich specifiek bezighoudt met innovatieve projecten. En ja, ook Colruyt Group heeft zo'n afdeling!
Drones veroveren razendsnel het bedrijfsleven. Ja, drones komen ook dichter bij jouw job!
Drones zijn hot. In het project Drone-Age van RVO-Society leren jongeren in Leuven en Asse hoe een drone werkt en kunnen ze er zelf een bouwen.
“Technologie en robots bedreigen onze jobs”, is weleens de teneur in de media. Of dit ook klopt, valt nog af te wachten.
Maar liefst 13.000 medewerkers van Familiehulp maken dagelijks het verschil om klanten de best mogelijke zorg en ondersteuning te bieden.
Bij hr-dienstverlener Liantis hebben salesmedewerkers Tamara en Jens één doel: een meerwaarde betekenen.
Als gevolg van een arbeidsongeval kan je enkele maanden niet werken. Wat betekent dit voor je loon? Jobat zocht het voor je uit...
We vroegen een 54-jarige mecanicien naar zijn jobinhoud en hoeveel hij maandelijks verdient...