De klassieke secretaressefunctie kun je vandaag het best omschrijven als een personal assistant (PA) of een management assistant (MA). “Zo’n PA staat iemand bij, zoals een CEO. Terwijl een MA eerder een heel team, denk aan een managementteam, ondersteunt”, weet Violaine. De voorbije jaren is er minder vraag naar MA’s of PA’s. “Nog maar 16 procent van onze vacatures bij Bright Plus zijn pure managementassistantfuncties. De reden hiervoor is dat bedrijven zoeken naar gespecialiseerde profielen, medewerkers die knowhow en ervaring hebben in een specifiek vakdomein.”
De assistant evolueert dus naar expert en het wordt een verzameling van heel wat functies, net als een manager. Zo duikt de functie op in diverse afdelingen en sectoren. “Denk aan de sales assistant, HR assistant, legal assistant en customer service assistant.”
De voorbije jaren is het takenpakket van de assistant mede door de digitalisering gevoelig veranderd. Klassieke uitvoerende taken vallen weg. Managers hebben bijvoorbeeld softwaretools om hun agenda zelf én efficiënt te beheren. En dat biedt heel wat mogelijkheden.
“Een assistant staat vandaag bijvoorbeeld ook in voor projecten, denk aan het organiseren van (online) events”, vertelt Violaine. Ze benadrukt de noodzaak aan skills rond samenwerking en communicatie. Een andere trend die ze opmerkt, is dat veel bedrijven ook inzetten op outsourcing via detachering of freelancers.
Voor assistants staat talenkennis vaak voorop. “Veel van onze klanten vragen mensen die goed tot perfect drietalig zijn”, stelt ze. “In vergelijking met enkele jaren geleden zien we bij starters een verschil in niveau, eigenlijk een verschuiving. De kennis van het Engels is doorgaans beter, terwijl bij het Frans de grammatica wel oké is, maar de woordenschat minder uitgebreid. Al wordt dat door ervaring wel goedgemaakt.”
Door dit alles is de job van assistant vandaag een knelpuntberoep. “Er is een grote vraag naar gespecialiseerde krachten. Maar mede door de negatieve connotatie zien bijvoorbeeld jongeren deze functie niet zitten.” Jammer, vindt ze. “Het is een job waarin je veel hoort en leert. Een job die zeker een springplank kan zijn voor een mooie en uitdagende loopbaan.”
Go for happy! Deze bedrijven zijn op zoek naar een (m/v) assistant ...
(William Visterin) - Bron: Go for happy! Magazine
16 juni 2021Je ziet een vacature die jou op het lijf geschreven is. Maar er is één probleem: je mist drie jaar ervaring. Hoe pak je dat best aan?
Een pas afgestudeerde bachelor of master zonder ervaring grondig inwerken, is goed voor een frisse blik op de bedrijfsprocessen.
Wat doet een Office Manager precies? Hoe ziet zijn/jhaar carrière pad eruit? En hoeveel verdient een Office Manager?
Wat doet een customer service representative precies? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden ? En welk loon krijgen zij betaald?
Wat doet een HR Generalist precies? Welke skills heeft hij/zij nodig? En welk loon mag hij/zij verwachten? Een overzicht...
Een secretaresse start haar carrière met een salaris dat rond 2.000 euro bruto per maand schommelt. Hoe evolueert het loon verder?
De zomertijd is uitermate geschikt voor een goed boek thuis of elders. Jobat selecteert 10 beklijvende boeken, variërend van thriller tot true crime.
Ook in de retailsector woedt de ‘war for talent’. Maar merken en retailers die het slim aanpakken, zullen medewerkers aan zich kunnen binden.
Bedrijven maken voor hun sollicitatieprocedures steeds vaker gebruik van artificial intelligence (AI). Enkele tips voor het tijdperk van mens en machine.