Belgische bedrijven scoren ondermaats op digitalisering personeelsbeleid
De personeelsafdelingen van Belgische bedrijven kampen volgens hr-dienstverlener SD Worx met digitale koudwatervrees.
Patrick Demuylder is bijna 35 jaar aan de slag bij Acerta Sociaal Secretariaat, dat ook kantoren heeft in Antwerpen en Wilrijk. Zelf is hij momenteel kantoordirecteur voor Leuven & Dilbeek. Met zijn lange staat van dienst heeft hij, ook in Antwerpen, al diverse geledingen binnen het bedrijf doorlopen en van dichtbij de ingrijpende veranderingen meegemaakt.
“Vroeger had je de dossierbeheerder. Het ging om grotendeels administratieve profielen. Maar dat was een totaal andere functie dan de dag van vandaag”, steekt Demuylder van wal. “Vroeger verliep alle administratie op papier, nu gebeurt alles in processen waarbij dus alles moet worden vertaald naar software. Vroeger reden we bijvoorbeeld met volle bestelwagens met belastingaangiften naar het ministerie. Zou je je dat nu nog kunnen inbeelden?”, moet hij erom lachen als hij daar nog aan terug denkt.
“Ook het verwachtingspatroon van de klant is veranderd”, gaat hij voort. “De dossierbeheerder is meer adviseur geworden. De klant verwacht dat hij/zij snel en efficiënt een antwoord op al zijn vragen weet. Daarbij komt dat de wetgeving constant verandert. Al die factoren samen maken dat het werk een stuk complexer is geworden. Er is zo'n grote verscheidenheid aan paritaire comités, regeltjes en wetten dat wie er moet in starten dat onmogelijk bijgebeend krijgt.”
“Daarom dat het nu ook meer teamwerk is geworden waarbinnen wordt gesegmenteerd. Het is belangrijk dat er een team staat dat weet waar ze wat kunnen terugvinden in plaats van alles uit het hoofd te kennen, want het is een kwestie van alles op te zoeken en zich goed te documenteren. Het is belangrijker geworden om alle actuele info terug te vinden dan zich te baseren op parate, mogelijk verouderde, kennis Je moet zelf de mosterd gaan zoeken. Binnen het team kunnen medewerkers zich dan meer verdiepen in bepaalde sectoren of vakgebieden, naargelang waar de interesses liggen. In de non-profit sector bijvoorbeeld, een wereld waarin subsidiëring de boventoon voert, is het een hele andere manier van werken dan voor profit-organisaties.”
“Klanten hebben ook nood aan rapportering. Geen algemene rapportering, maar toegespitst op hun eigen verwachtingen. Het werk is geen eenheidsworst meer. En dat moet allemaal snel gaan. Veel sneller dan vroeger. Voor bedrijven die internationaal moeten rapporteren bijvoorbeeld moet je binnen de 24 uur kunnen terugkoppelen”, vertelt Demuylder. “De kennis in bedrijven op HR-gebied, merken we, is er ook niet op vooruit gegaan waardoor er dus meer en meer bij het sociaal secretariaat terecht komt. De tijd van louter administratief ondersteunend personeel is voorbij.”
“Het zwaarste in de functie is bij te blijven, niet alleen op vlak van wetgeving, maar ook op vlak van technische veranderingen om alles te kunnen vertalen naar de software. Voor het bestaande medewerkersbestand is dit een heel zware en slopende overgang en aanpassing geweest”, getuigt Demuylder. “Medewerkers voelden zich dikwijls beknot, terwijl er aan de andere kant ook veel nieuwe uitdagingen wachtten. De profielen waarnaar we nu zoeken zijn dan ook grondig veranderd: hogeropgeleide mensen met een goed denkvermogen die snel kunnen schakelen. Op universitair niveau maakt het eigenlijk niet veel uit uit welke richting ze komen als de juiste focus er is, via de hogescholen komen er vooral profielen binnen uit rechtspraktijk-richtingen.”
“Omdat het een zodanige berg is waar ze over moeten dat dit onbegonnen werk is, zorgen we trouwens zelf altijd nog voor opleiding. Zo organiseren we sinds enkele jaren elk jaar een Payroll Academy waarbij we laatstejaarsstudenten onderdompelen in de wereld van payrollbeheer. Daarmee gaan we al van start in maart om de meest geschikte krachten aan boord te kunnen halen. Als je er in september mee begint, ben je te laat. Je moet er vroeg bij zijn”, weet de kantoordirecteur.
“Die opleiding is ook een constante. Medewerkers worden continu opgeleid, want elke maand verandert de wetgeving wel. Ook daarin zoeken we constant naar vernieuwing. Daarvoor hebben we zelfs een aparte afdeling learning & development. Zo hebben we in plaats van de klassieke klassikale opleidingen ook digitale opleidingen in het leven geroepen. Die kan iedereen in een community volgen waarbij er steeds een jurist beschikbaar is om alle vragen te beantwoorden”, legt Demuylder uit. “Kortom, de voorbije twintig jaar stonden in het teken van verandering en dat zal ook de komende twintig jaar nog zo blijven. Maar dat houdt ons scherp.”
(br)
18 juli 2016De personeelsafdelingen van Belgische bedrijven kampen volgens hr-dienstverlener SD Worx met digitale koudwatervrees.
Bij drukke eindejaarsjobs denken we aan buschauffeurs, medewerkers van supermarkten enzovoort. Maar ook bij HR-dienstverlener Securex kan het dan behoorlijk druk zijn!
Wij vroegen dossierbeheerder Katleen De Cleyn (34) uit Wilrijk hoeveel zij netto per maand verdient …
Een dankwoordje krijgen van de baas is fijn, maar opslag krijgen is nog beter. Hoeveel hou je nu écht over van die welverdiende loonsverhoging?
"Vroeger was alles beter…" Ha, vergeet het maar! Wij vonden een 'arbeidsorder' uit 1870. 140 jaar later heet dat ... een arbeidsreglement.
Let op! Vanaf 1 juli 2023 gaan fiscale wijzigingen voor het rijden met een bedrijfswagen. Lees er alles over.
Ook tijdens hun vakantie blijven velen bereikbaar voor collega’s en klanten. En veel werknemers voelen ook de druk om bereikbaar te zijn...
Voor heel wat klusjes kan het inschakelen van een wijk-werker een goede oplossing zijn. Toch is nog niet iedereen vertrouwd met wijk-werken.
Je bent gestrest en je grijpt naar iets lekkers, meestal iets ongezond zoals snoep, cola of koekjes. Herkenbaar? Enkele tips om dit te doorbreken!