Doorzakken in het kantoorcafé
Voor een potje ’brainstorming’ zakken de creatievelingen van reclamebureau Modulo graag af naar hun keldercafé.
Stop de tijd, speel een partijtje biljart. Mocht het reclamebureau Modulo een slogan moeten bedenken voor zijn eigen keldercafé, dan zou het iets in die trant kunnen zijn. De afleiding die de medewerkers er kunnen zoeken, is een noodzakelijk tegengewicht voor de snelle business waarin ze zitten.
Voor een potje ’brainstorming’ zakken de creatievelingen van reclamebureau Modulo graag af naar hun keldercafé.
Wie in de stijlvolle, mooie villa in Melle, waar reclamebureau Modulo is gehuisvest, de trap naar de kelderverdieping neemt, komt plots in een totaal ander universum terecht. Mariabeelden, kadertjes met ouderwetse spreuken, spiegels met reclame van Coca-Cola en Carlsberg en fietsplaten schreeuwen je toe.
Café op het werk
“Het is hier volgestouwd met spullen die ik thuis nooit van mijn leven zou willen ophangen”, lacht managing partner Marie-Anne Desiere. Ter ontspanning van haar tien medewerkers zijn er darts, een flipperkast, een pietjesbak en een biljarttafel aanwezig. Officieel heet deze ruimte Café des Palmiers - een verwijzing naar de origine van het gebouw, een typische bloemisterijvilla -, zelf noemen ze het graag ‘ons kitschcafé’. Compleet met oude houten tafels en stoelen is dit een bruine kroeg zoals je er nog zelden vindt.
Deze kelder was al een ontspanningsruimte mét bar toen Modulo in 1991 het gebouw betrok. Het leek de logica zelve om het als café te gebruiken. “Een likje verf, méér investering was er niet nodig. Omdat we niet de middelen hadden om het tot een loungy en trendy bar om te toveren, kozen we voor een aankleding die er compleet over is”, legt Marie-Anne Desiere uit.
‘Steriele zakelijkheid hoeft in onze sector niet’
De verjaardagen van de medewerkers worden steevast in Café des Palmiers gevierd. Op de middag wordt dan een glas gedronken op de gezondheid van de gelukkige. Loopt al eens een meeting uit, dan kan het gezelschap snel de kelder induiken om nog iets te degusteren. “Een pak eenvoudiger dan te moeten zoeken naar een brasserie in de buurt die open is”, meent Marie-Anne Desiere.
“Ik zie dit als een bindmiddel tussen werken en ontspannen. We zitten al zo lang in het vak dat we onze leveranciers al jaren kennen. We zijn mét elkaar gaan leven. De filosofie van ons bedrijf trekken wij door in de relaties met leveranciers en klanten. Het café is een informele manier om de band nog hechter te maken en toch zakelijk correct te blijven. Steriele zakelijkheid hoeft in onze sector niet. De reclamewereld heeft een wacko kantje dat toelaat dat je een ruimte voorziet waar je even tot rust kan komen.”
‘In deze omgeving durf je meer zeggen’
Bovendien komt het de core business van een reclamebureau, de creativiteit, ten goede. Het kitschcafé wordt vaak gebruikt voor brainstormsessies. “Dit is beter dan een steriele vergaderzaal. De sfeer wordt in een omgeving als deze vanzelf losser en minder stijf. Daarom is het de ideale biotoop om te freewheelen.”
Ook wie eens stoom moet afblazen, even wat tijd voor zichzelf wil en in alle rust wat wil lezen, is welkom in de koele kelder. “Wekelijks zakken we minstens één keer naar het café af”, rekent Marie-Anne Desiere uit. “Je kan afstand nemen van de zakelijke sfeer zonder de deur uit te moeten. Dat je hier al eens kan komen verpozen, bezorgt je een heel ander gevoel dan non-stop aan je computer te zitten. Thuis vertoef toch ook niet continu in één ruimte? Dat is veel te beklemmend.”
‘We beseffen niet hoe groot de druk is’
Café des Palmiers is er in de eerste plaats voor de werknemers. “Je moet je medewerkers blijven enthousiasmeren”, vindt Marie-Anne Desiere.
“In ons vak kom je heel wat jobhoppers tegen. Om de loyaliteit te belonen, mag je wel wat ontspanning aanbieden, vind ik. Ik geloof ook heel sterk dat dit café een goede voedingsbodem creëert voor onze samenwerking. Onze mensen beseffen vaak niet hoe groot de druk is die op hen rust. Stress en deadlines hebben we altijd al gehad, en die maken ons vak ook boeiend, maar tegenwoordig wordt in de reclamewereld niet meer gedoseerd. Het lijkt alsof opdrachtgevers niet meer op langere termijn plannen. We zijn allemaal ons geduld verloren. Het moet altijd sneller. Als je niet binnen de dag reageert op een e-mail, denken ze dat je van de aardbol verdwenen bent.”
‘Het is alsof je de klok een beetje terugdraait’
Een tegengewicht voor de snelheid van de business is nodig. “De nieuwe media die ons leven beheersen, zijn in deze kelder totaal afwezig. Ons kitschcafé verplicht ons back to basics te gaan. Het is alsof je hier een beetje de klok terugdraait. Het dwingt ons meer te relativeren.”
Het risico dat het café alcoholproblemen oplevert, is onbestaande, meent de bazin. Dat is het voordeel van een klein team: dat hou je goed in de hand. “Afspraken over het alcoholgebruik zijn niet eens nodig gebleken. Als je brainstormt, is het evident dat je niet zwaar in de drank vliegt. En als we op de middag een verjaardagsfeestje hebben, wordt er een glas wijn gedronken, maar in een braspartij ontaardt het nooit.”
(peter.van.dyck@jobat.be)
9 augustus 2019