Sorry, maar we zeggen te vaak sorry op de werkvloer
Honderd keer op een dag ‘sorry’ zeggen … het heeft écht geen zin. Sterker nog: het maakt de dingen alleen maar erger. Ontdek waarom.
Door al dat thuiswerk laten medewerkers minder spontaan van zich horen, ook bij moeilijke beslissingen. En omgekeerd: bazen toetsen hun beslissingen mogelijk veel minder af. “De informele dialoog tijdens de koffiemomenten is grotendeels weggevallen. Hierdoor vindt inspraak alleen nog via formele overlegorganen plaats”, aldus Peggy De Prins.
Volgens haar vergroot binnen organisaties, mede door de coronapandemie, de kans dat werknemers ‘stiller’ worden. “Ze lijken wat te berusten”, denkt ze. En ook binnen teams is er veel onzekerheid. “Kan je bijvoorbeeld nog rekenen op collegialiteit of solidariteit in je team? Zeker voor nieuwkomers is dit moeilijk in te schatten”, merkt De Prins op, die nog andere voorbeelden aanhaalt.
“Het ontslag van een collega vernemen via zo’n Teams-vergadering is zwaar. Emoties of verzet tonen vloekt met zo’n virtueel kanaal. Sommige gesprekken voer je gewoon beter in het echt.”
Door corona lijkt de klok in bedrijven bovendien teruggedraaid te worden. “De voorbije jaren was er veel aandacht voor inspraak en participatie”, stelt ze. Maar nu liggen de kaarten anders.
“Thuiswerken wordt meer en meer de norm. Het belooft ook in post-coronatijden nog knap lastig te worden om de ‘echte’ temperatuur op de werkvloer te voelen. Daarom moeten bedrijven en hun mensen dialoog en inspraak dringend op de agenda plaatsen.”
(William Visterin)
21 juni 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Honderd keer op een dag ‘sorry’ zeggen … het heeft écht geen zin. Sterker nog: het maakt de dingen alleen maar erger. Ontdek waarom.
Maar liefst 56% van de Belgische werknemers is ontevreden met de inspraak op het werk. En dat is slecht voor zowel werkgever als werknemer.
Het is een cliché dat vrouwen veel praten, want op de werkvloer houden ze vaker hun mond dan mannen. Wil jij meer gehoord worden? Lees dan onderstaande tips.
Wanneer je niet meer gelukkig bent op je werk, heb je verschillende mogelijkheden: klagen, een oplossing zoeken, of iets nieuw proberen te vinden.
Een op drie werknemers vindt dat hun baas het niet goed aanpakt. Maar de leidinggevenden zelf hebben een andere mening...
Met zijn pretparken en musicals zit Studio 100-topman Hans Bourlon in coronatijden nu net in de hoek waar de klappen vallen...
Belgen zijn anders dan Nederlanders en Duitsers, ook op de werkvloer. Zo zijn we meer gehecht aan hiërarchie. Maar tegelijk doen we graag ons ding.
Bij zelfsturing krijgen werknemers meer verantwoordelijkheid over hun werk en het behalen van resultaten. Klinkt mooi, maar hoe werkt dit in de praktijk?
Ook de jongere generatie werknemers en sollicitanten is nog altijd behoorlijk geïnteresseerd in bedrijfswagens.