Tijdens elk congres in de VS onderga ik dezelfde cultuurshock. Die heeft weinig met het onderzoek te maken, maar wel met de manier waarop Amerikanen hun werk opvatten. De opgewektheid, ‘drive‘- en ‘can do’-mentaliteit hebben voor ons, Europeanen, een bijna komisch effect. Het contrast is zo verbijsterend dat ik dit jaar bij terugkeer bijna besloot rechtsomkeer te maken.
In San Diego werden we op weg naar de luchthaven geëntertaind door een enthousiaste buschauffeur die elke passagier persoonlijk informeerde over de juiste terminal en gate (twee keer!) waar we ons konden verfrissen en welke broodjeszaak te vermijden. Dit alles vergezeld van een aanstekelijke schaterlach en een ons geruststellend ‘We will meet again, my friend’. Hij stapte zelfs uit om ons de straat over te helpen, vrolijk de hand opstekend naar toeterende taxi-chauffeurs (‘I am Superman!’).
Nee, sceptische lezer, er werd niet op een fooi gejaagd, de man had er gewoon plezier in. Twintig uur later landden we op Belgische grondgebied en willen we onze auto oppikken. Aan het loket worden we door een onheilspellend gegrom begroet. We presenteren de grom ons bewijsje. ‘Het roze formulier’, mompelt de grom. Niet begrijpend kijken we elkaar aan. We werden nooit over een roze formulier ingelicht. We maken de man, betalingsbewijs in aanslag, duidelijk dat we dertig uur reisden en smeken uitgeput of we toch maar alsjeblief onze eigen wagen konden terugkrijgen. ‘Reglement’, gromde hij. Een lange stilte volgde, langs beide kanten van het loket. ‘If looks could kill.’
Wat een contrast met Amerikaanse ‘service with a smile.’ Die wordt vaak afgedaan als een oppervlakkige, bijna valse vriendelijkheid. We spreken over een ‘Mickey Mouse’-cultuur. En ja, sommige ketens in de VS zenden hun medewerkers naar ‘smile schools’. Maar het is niet allemaal fake.
Onderzoek toont aan dat er een cultuurverschil is. Amerikaanse werknemers vinden het belangrijk om positieve emoties te delen met hun klanten. Positieve emotionele connecties leiden tot klantenbinding. Authenticiteit is natuurlijk belangrijk. Een echt gemeende glimlach, de zogenaamde ‘Duchenne’-glimlach, geeft extra positieve effecten bij klanten.
Dus, Belgische bedrijven, zorg alsjeblieft voor een positief klimaat en autonomie zodat medewerkers oprechte tevredenheid uitstralen bij hun klantencontacten. Elke procent stijging in werknemerstevredenheid leidt tot een 1,5 procent stijging in klantentevredenheid, dat heb ik dit jaar wél op congres geleerd.
(fa)
3 mei 2012Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een nieuw jaar gaat gepaard met goede voornemens. Aardiger zijn tegen de medemens, bijvoorbeeld. Op de werkvloer zijn de Vlamingen alvast op de goede weg.
Je hebt ze overal wel, collega’s die de hele dag door klagen en zagen. Vind jij het irritant om tussen negativo’s te vertoeven? Leer ermee omgaan!
Ruim tweederde van de singles knoopt wel eens een verhouding aan met een collega. In 41 procent van de gevallen gaat het zelfs om een verboden relatie.
Veertig procent van de werknemers ergert zich aan collega’s die zich niet houden aan gemaakte afspraken, zo blijkt. Met alle gevolgen van dien ...
Zoals bekend is eens stevig lachen goed voor de gezondheid. Maar wist je ook dat je werkstress kan verjagen met een slappe lach? Start de lachkuur nu!
Kriebelt het bij jou om een andere job te zoeken? Stel jezelf een paar belangrijke vragen vooraleer je zomaar in het wilde weg begint te solliciteren...
Door elke dag op te staan en voor jezelf ‘Vandaag wordt een geweldige dag’ te zeggen, wordt het dat in veel gevallen ook!
Iedereen heeft wel eens iets aan te merken op zijn of haar baas, maar sommigen hebben het écht niet getroffen. Hoe herken je eigenlijk een slechte baas?