Deze jobs in transport liggen (heel) goed in de markt
België en zeker Vlaanderen profileren zich als logistieke draaischijf van Europa. Maar om dit te bewerkstelligen zijn handen nodig, en dat op diverse vlakken.
Wat de verpleegkundige is in de zorg, is de bestuurder trekker-oplegger bij chauffeurs: hét knelpuntberoep. Dit profiel staat al jaren in de top tien van alle knelpuntberoepen en daar zijn veel redenen voor: er zijn weinig werkzoekenden met het passend rijbewijs (zoals C en D) of de nodige attesten (zoals code 95, dat kan behaald worden via een vijfjaarlijkse bijscholing).
Daarnaast moeten kandidaten ook medisch worden gekeurd. Bovendien zorgt ook de vergrijzing voor een tekort. De chauffeursopleidingen in technische scholen, VDAB-opleidingscentra en rijscholen kunnen maar ten dele de nood lenigen.
Ook de bestuurder vaste wagen en aanhangwagen zijn erg gegeerd op de arbeidsmarkt, vaak met dezelfde redenen als de bestuurder trekker-oplegger. Ook hier dragen het imago en de arbeidsomstandigheden (zoals de ongunstige tijdsregeling, de hogere tijdsdruk en de verkeerscongestie) bij tot het tekort. Bij de internationale vrachtwagenbestuurders spelen ook lange afwezigheden een rol.
Wil jij aan de slag als vrachtwagenchauffeur? Bekijk het huidige vacatureaanbod!
Dit profiel kan werken als chauffeur voor De Lijn, MICB of TEC, voor private pachters of als chauffeur voor scholen of werknemers. Buschauffeurs moeten een rijbewijs D hebben en ook zo’n attest van vakbekwaamheid (code 95).
Doordat buschauffeurs rechtstreeks contact hebben met de reizigers zijn klantvriendelijkheid en talenkennis hier essentiële kwaliteiten. Karakteristiek voor deze job zijn verder de wisselende uurroosters en het weekend- en avondwerk.
Wanted: autobuschauffeurs
Deze chauffeur, nieuw als knelpuntberoep, werkt in een magazijn of op een bedrijventerrein. Hij verplaatst er zware goederen en helpt met laden en lossen of met het inpakken en bevoorraden. Soms voert een heftruckchauffeur ook andere magazijntaken uit: producten ontvangen en controleren, voorraad beheren of orders voorbereiden.
Ontdek: Deze bedrijven zijn op zoek naar heftruckchauffeurs
Kennis van vreemde talen en Nederlands, klantvriendelijkheid, kennis van de locatie en ook het kunnen omgaan met moeilijke klanten zijn een aantal aspecten die het tekort van deze chauffeur verklaren. Taxichauffeurs werken ook ’s nachts en in het weekend, al is dat voor meerdere chauffeurs uit deze lijst het geval.
Zin om taxichauffeur te worden? Bekijk de vacatures op Jobat.be!
Dit knelpunt komt mede voort uit de coronacrisis waarbij heel wat autocarchauffeurs het beroep verlieten. Deze chauffeur verzorgt het vervoer van reizigers tijdens toeristische programma’s, in binnen- en buitenland. Autocarchauffeurs hebben vaak veel niet-productieve uren, maar kunnen deze niet thuis doorbrengen.
De hogere leeftijd – de gemiddelde leeftijd ligt boven de 50 jaar – creëert ook hier een grote vraag, naast het noodzakelijke rijbewijs D of DE en (ook hier) een geldig (en tijdelijk) attest van vakbekwaamheid.
Gezocht: autocarchauffeur
Ook trein- en metrobestuurders zijn dit jaar een nieuw knelpuntberoep. Het zijn jobs met (extra) veel verantwoordelijkheid en onregelmatige werktijden.
Treinbestuurder word je na een opleiding die je bij NMBS kan volgen. Je bestuurt overigens niet alleen treinen, maar controleert ook of alles in orde is vóór de trein vertrekt en treedt ook op bij incidenten en kleine defecten. Ook hier speelt de uitstroom uit het beroep een rol, zoals wel vaker het geval is in deze lijst met chauffeurs.
Is het beroep van treinbestuurder iets voor jou? Go for happy en… solliciteer!
(William Visterin)
3 april 2023België en zeker Vlaanderen profileren zich als logistieke draaischijf van Europa. Maar om dit te bewerkstelligen zijn handen nodig, en dat op diverse vlakken.
Welke functies in logistiek, transport en aankoop hebben het meeste aantal vacatures? Ontdek het hier...
Staan er vandaag zo'n 1.500 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs, dan geven er minder dan 500 werkzoekenden aan dat ze geïnteresseerd zijn in de job...
Met duizenden vacatures in Vlaanderen is vrachtwagenchauffeur een hardnekkig knelpuntberoep. We maakten een analyse van de job van chauffeur...
Nick Bracke wasd eerst administratief bediende om uiteindelijk bij een busbedrijf als mecanicien aan de slag te gaan. “De switch die ik echt nodig had.”
We vroegen aan Koen uit Hallaar wat zijn job inhoudt en hoeveel hij verdient.
Op basis van gegevens van Jobat en arbeidsbemiddelaar VDAB selecteren we de grootste knelpunten in transport en logistiek...
Er is een tekort aan chauffeurs die in magazijnen vorkheftrucks en reachtrucks besturen. Technologie en virtual reality kunnen helpen in hun opleiding.
Dries is IT’er bij Colruyt Group waar hij meebouwt aan de innoverende en digitale toepassingen die er écht toe doen.