Digipolis Gent: ’Werken 2.0 is hét recept voor de IT-sector’

“De verantwoordelijkheid van een ICT-dienstverlener stopt niet na de kantooruren.” (Johan Van der Bauwhede, algemeen directeur Digipolis Gent)
Digipolis Gent, ICT-partner van onder andere Stad Gent, OCMW Gent, brandweer en politie, maakt sinds anderhalf jaar werk van werken 2.0. Tot tevredenheid van het personeel, blijkt uit een recente interne enquête.
Johan Van der Bauwhede
“De verantwoordelijkheid van een ICT-dienstverlener stopt niet na de kantooruren.” (Johan Van der Bauwhede, algemeen directeur Digipolis Gent)

Van de 120 medewerkers bij Digipolis Gent werken er een 50-tal volgens de principes van werken 2.0. Dat aantal stijgt geleidelijk. Werken 2.0 staat voor tijds- en plaatsonafhankelijk werken.

“We zijn er vorig jaar mee gestart, om verschillende redenen”, vertelt algemeen directeur Johan Van der Bauwhede. “Een eerste reden was dat de overheden waarvoor we werken, zoals Stad Gent, ook de overgang maken naar die manier van werken. Als ICT-partner is het een pluspunt dat je je kan inleven in hun werkwijze.”

Daarnaast past werken 2.0 volgens de algemeen directeur gewoon veel beter bij hoe het er vandaag in de IT-sector aan toe gaat. “IT is de voorbij jaren doorgedrongen in almaar meer bedrijfsprocessen. Dat is goed, maar betekent ook dat je als dienstverlener een grotere verantwoordelijkheid draagt. En, net als veel van de processen die we ondersteunen, stopt die niet na de kantooruren. Flexibel werken is ook een kwestie van de juiste service te kunnen bieden.”

Van 1.0 naar 2.0

Overschakelen van werken 1.0 op werken 2.0 is echter niet iets wat je zomaar doet. Daar horen goede afspraken bij. “We hebben het aan de medewerkers en hun chefs overgelaten om te bekijken of hun job zich ertoe leende om anders te gaan werken. Als dat zo was, en als de medewerker interesse toonde - het is een vrije keuze -, dan maakte hij samen met zijn leidinggevende de nodige afspraken”, aldus Johan Van der Bauwhede.

In die ‘afsprakennota’ staat opgesomd welke resultaten van een medewerker verwacht worden en hoe hij beschikbaar en bereikbaar is voor de organisatie. “We verwachten bijvoorbeeld een grote openheid wat de agenda betreft. Collega’s moeten kunnen zien welke afspraken iemand heeft en wanneer hij of zij beschikbaar is. We maken ook gebruiken van interne social media en een chat-tool om collega’s vlot met elkaar te laten communiceren”, zegt de algemeen directeur.

Enthousiast

Tijdsonafhankelijk werken betekent voor Johan Van der Bauwhede ook dat er meer resultaatsgericht gewerkt wordt. “Onze medewerkers weten dat en willen dat ook. Dat blijkt uit de evaluatie van één jaar werken 2.0. Bij bijna iedereen die is ingestapt, zijn alle verwachtingen met betrekking tot verantwoordelijkheid, productiviteit en vrijheid ingelost.”

Dat geldt ook voor de verwachting dat men meer zou werken als men zijn uren zelf kan kiezen. “Er wordt meer buiten de kantooruren gewerkt, maar tot nog toe maakt niemand daar een probleem van. Integendeel. Geen enkele werknemer die in het werken 2.0-regime is ingestapt, zegt terug te willen naar werken 1.0.”

Bij werken 2.0 hoort ook een andere manier van leiding geven, weet Johan Van der Bauwhede. “De tijd dat je maar uit je kantoor hoefde te stappen om je ‘troepen’ in ogenschouw te nemen, is voorbij. Maar het is niet die controle die belangrijk is. Wat telt, is dat leidinggevenden goede afspraken maken met hun medewerkers, hen voldoende enthousiasmeren en ondersteunen om die resultaten te halen en de manier waarop dat gebeurt volwassen en professioneel valuteren.”

(wv)

17 juni 2014

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook