Wat je houding zegt over je persoonlijkheid
Je kan je niet voorstellen wat je houding allemaal prijsgeeft over wie je bent en hoe je je voelt. Men noemt het dan ook niet voor niets je belangrijkste vorm van non-verbale communicatie.
Of je nu een belangrijke klant of sollicitatiegesprek hebt, de manier waarop je iemand een hand geeft, is vaak van cruciaal belang. Maak oogcontact, lach en vermijd een zwakke handdruk. Zo kom je immers onzeker of zenuwachtig over. Probeer een even stevige handdruk te geven als die van jouw gesprekspartner.
Iedereen heeft een eigen invulling van zijn of haar ‘persoonlijke ruimte’. Bewaar daarom voldoende ruimtelijke afstand wanneer je met iemand praat, anders kom je al snel intimiderend over.
Met gekruiste armen geef je ongewild een defensieve of oncomfortabele indruk. Probeer in plaats daarvan gebaren te maken met je armen om zo je enthousiasme te tonen. Natuurlijk houd je dit best binnen de perken, anders geraakt je gesprekspartner alleen maar afgeleid.
Vooral dames met lange lokken durven uit zenuwachtigheid wel eens uitbundig met hun haar te spelen. Dat geeft mensen echter een kinderlijke en soms zelfs een naïeve indruk. Vermijden is de boodschap!
Het is niet erg om af en toe weg te kijken van je gesprekspartner wanneer je aan het praten bent. Maar het is absoluut aan te raden om wél duidelijk oogcontact te maken wanneer je gesprekspartner op zijn of haar beurt het woord neemt. Je wilt echt niet ongeïnteresseerd overkomen.
(Glim)lach voldoende, maar hou het toch subtiel. Een nerveus schaterlachje komt immers niet al te best over.
Zit niet aan je gezicht of nagels te pulken, of speel niet met kleingeld in je broekzak. Zelfs het kleinste gefriemel werkt afleidend en kan een teken zijn van angst.
Ga niet op je handen zitten of verberg ze ook niet in je schoot. Plaats ze op je stoelleuning of bureau en maak er de nodige, niet al te uitbundige, gebaren mee.
(nm) – Bron: Forbes.com
6 september 2012Je kan je niet voorstellen wat je houding allemaal prijsgeeft over wie je bent en hoe je je voelt. Men noemt het dan ook niet voor niets je belangrijkste vorm van non-verbale communicatie.
Soms zeggen gebaren en gelaatsuitdrukkingen meer dan 1.000 woorden. Daarom: een greep uit de opmerkelijkste beelden van de voorbije G20-top!
We zijn er ons dikwijls niet van bewust, maar onze lichaamstaal zegt meer dan 1.000 woorden. Wij verzamelden voor elk lichaamsdeel enkele tips.
Ook op de werkplek zegt een beeld zegt meer dan duizend woorden. Je kan met je lichaamstaal dan ook maar best de juiste dingen vertellen.
Met onze non-verbale communicatie zeggen we vaak nog meer dan met woorden. Vandaar: deze 5 manieren van lichaamstaal én hoe je overkomt bij anderen.
We zijn ons meestal niet bewust hoe we overkomen. Door op enkele dingen te letten, bepaal je zelf hoe gemotiveerd je overkomt. Enkele tips!
Weet jij hoe je een receptionist(e) wordt? Wat een receptionist(e) precies doet? En wat hij/zij gemiddeld verdient? Een overzicht...
Lotte werkt als leerkracht in Anderlecht. Voor dat werk krijgt ze ook veel terug.
Aurelie werkt als winkelbediende in de Lidl in Oudenaarde: “Een toffe werkplek en gemotiveerde collega’s”