Het loon van een magazijnier (en vervangend ploegbaas): 2.500 euro bruto
We vroegen een 31-jarige magazijnier en vervangend ploegbaas uit de provincie Antwerpen naar zijn job en hoeveel hij daarmee maandelijks verdient...
“De sector van logistiek en transport zit nog altijd in de lift. Er komen iedere dag vacatures bij, maar er is vaak weinig tot geen instroom aan kandidaten”, stelt Florent Bischof, die als product manager bij Syntra AB onder meer instaat voor opleidingen rond logistiek. We overlopen met hem vijf hardnekkige knelpuntberoepen in de sector.
De vrachtwagenchauffeur is een vaste waarde in de top tien van knelpuntberoepen. Hier gaat het ook om een opleidingskwestie, want vaak is er een aangepast rijbewijs (C) nodig. Chauffeur zijn, is iets wat je per definitie graag doet, al zijn er soms ook moeilijke omstandigheden. “Voor de lange afstanden ben je vaak van huis. En enerzijds sta je wel eens in de file, maar anderzijds sta je onder druk om op tijd te leveren”, stelt Florent Bischof.
“De markt wordt voor een flink stuk ingevuld en gedomineerd door buitenlandse chauffeurs, hoewel die vandaag ook al moeilijker te vinden zijn.” Het gaat trouwens niet alleen om vrachtwagenchauffeurs. Alle chauffeurs zijn een knelpunt: van openbaar vervoer (zoals bij De Lijn) tot recreatievervoer. En natuurlijk ook de heftruckchauffeur niet vergeten.
Interesse in een job als vrachtwagenchauffeur? Bekijk het huidige vacatureaanbod
Misschien niet meteen een job waar je aan zou denken bij knelpunten in transport, maar volgens Florent Bischof wel degelijk gevraagd en schaars. “De instapdrempel is hoog. Je moet kennis hebben van de douanewetgeving, en dat is niet voor iedereen weggelegd”, stelt hij.
“Daarnaast is het beroep van declarant een administratieve job waar toch wel de nodige stress en verantwoordelijkheden bij komen kijken. Als je een foute douaneaangifte doet, veroorzaakt dat een vertraging in de hele logistieke keten, met alle kosten en gevolgen van dien.”
Is een job als douanedeclarant iets voor jou? Bekijk het huidige vacatureaanbod
Logistieke bedienden zijn breed aanwezig binnen logistiek: noodzakelijk en nog altijd veel gevraagd. “Dit gaat van expediteurs tot transportplanners. De instapdrempel is hier wel lager. In principe kan iedereen met de juiste ingesteldheid deze job tot op een zeker niveau uitvoeren. Maar je hebt er wel IT-vaardigheden voor nodig en talenkennis is altijd een pluspunt. Het kan soms ook wel een stresserende job zijn, en alleszins meestal geen nine to five job.”
Op zoek naar een job als logistiek bediende? Bekijk het huidige vacatureaanbod
Als magazijnier word je ingeschakeld in de dagelijkse werking van het magazijn. Dit kan voor diverse taken zijn, zoals order picking, full pallet picking en ontvangst. Of voor het stockeren van goederen of het laden en lossen van containers en vrachtwagens. Eveneens een noodzakelijke job, want zonder magazijn(ier) geen transport. “Maar op zich is de instapdrempel voor deze job eerder laag.”
Go for happy! Bekijk het huidige vacatureaanbod voor magazijnier
E-commerce valt onder de noemer van nieuwe knelpunten in transport en logistiek. “E-commerce kent en kende in België een snelle opmars, ook weer te danken aan corona”, stelt Florent Bischof. E-commerce zorgt voor diverse jobs, van chauffeurs tot magazijniers. Al speelt de wetgeving hier een rol, weet hij.
“En dan bedoel ik vooral de regelgeving met betrekking tot nachtwerk die momenteel in België speelt, waardoor de grote spelers hun logistieke distributiecentra juist over onze grenzen installeren. Om vervolgens van daaruit de leveringen te doen.” Al houdt dat niet tegen dat e-commerce ook in ons land heel wat jobs nodig heeft.
Go for happy! Bekijk het huidige vacatureaanbod voor e-commerce
(William Visterin)
16 mei 2022We vroegen een 31-jarige magazijnier en vervangend ploegbaas uit de provincie Antwerpen naar zijn job en hoeveel hij daarmee maandelijks verdient...
IoT, AI, robots, industrie 4.0, big data en digitalisering… Dr. Frank Joosten van Hogeschool PXL somt 7 nieuwe competenties op.
Het Antwerpse havengebied is goed voor 60.000 arbeidsplaatsen. Toch zijn dat (vaak) niet de stoere jobs waaraan je zou denken.
De vraag naar Expediteurs is gestegen. Maar wat doet een zo'n Expediteur precies? En hoeveel verdient hij/zij bruto per maand?
Vooral de laatste twee jaar was logistiek best een hectische sector. Maar je bent er door de grote vraag wel behoorlijk zeker van je job én salaris!
2023 werd door de Europese Commissie uitgeroepen tot het Europees Jaar van de Vaardigheden. Maar welke specifieke vaardigheden heb je nodig op de werkvloer?
Jenti werkt als social media editor bij de MIVB: “Dankzij mijn huidige job leer ik de stad pas echt kennen”
Ondanks het stijgend aantal faillissementen in de horecasector is er ook goed nieuws: het aantal vaste werknemers is er de laatste 10 jaar met 25% gestegen.