Professionele digitale communicatie: de etiquetteregels
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
“Ik ga er altijd vanuit dat mensen het beste willen, niet alleen voor zichzelf maar ook voor anderen en hun organisatie”, stelt de Nederlandse consultant Jeroen Kraaijenbrink. “Maar soms word ik teleurgesteld door mensen die niet aan deze verwachting voldoen. Door hun aanwezigheid voegen ze negativiteit toe aan een vergadering of samenwerking.”
In een recente post op LinkedIn omschrijft hij vier soorten van zulke mensen – of dieren – die je maar beter vermijdt óf snel herkent.
ZEBRA's denken dat ze alles weten, maar baseren zich meer op hun opinie dan op harde feiten of cijfers. En die aanpak draagt vaak niet bij tot goede beslissingen. “Om de ZEBRA's in je midden te weren, moet je ervoor zorgen dat je data en elementen bij de hand hebt om je beslissingen te ondersteunen.”
Lees ook: Hoe ga je om met een negatieve collega?
De HIPPO is een extra moeilijke klant tijdens meetings, want hij is vaak de baas en speelt dat ook. HIPPO’s zijn namelijk vaak oprichters of CEO's die alle beslissingen willen nemen. “Het kan verleidelijk zijn om toe te geven aan de HIPPO's, maar laat je niet van je koers brengen. Breng alles terug naar je visie en doelstellingen”, raadt Kraaijenbrink aan.
Toch schuilt er per definitie een gevaar bij deze aanpak, want als de HIPPO’s met jouw kijk op de zaak het fundamenteel oneens zijn, kan je best in gevaarlijk vaarwater terechtkomen.
Ontdek: Wat is de grootste frustratie op je werk?
De WOLF heeft een korte ‘span of attention’ en is geneigd om van het ene probleem naar het andere te springen. Dit verstoort de focus en effectiviteit van je team(work). Hier is het een kwestie om gestructureerd te werk te gaan. “Creëer een proces voor het verzamelen van feedback over problemen en neem deze alleen in overweging samen met alle andere verzoeken.”
De RHINO is er alleen om zijn loon te innen en is niet van plan om veel bij te dragen aan je team. In tegenstelling tot de andere dieren uit dit overzicht staan ze je besluitvorming misschien niet actief in de weg.
Maar ze helpen ook niet echt en moeten eerder aangemoedigd worden. “Een duidelijk gedefinieerd proces kan ervoor zorgen dat alle teamleden begrijpen hoe beslissingen worden genomen en geeft hen het vertrouwen om actief deel te nemen.”
Check: Ben jij een penthousemens of een keldermens?
Tot zover de vier probleem-dieren tijdens je vergaderingen. Denk nu even aan je laatste strategie- of teamvergadering, of aan je collega’s in het algemeen: welke dieren herken je (of gaan die richting uit)? Deze typologie van persoonlijkheden haalde Kraaijenbrink overigens bij Timothy Tiryaki, coach en oprichter bij het Maslow Centre for Executive Leadership.
Kraaijenbrinks advies is overigens duidelijk: “Als je deze types volgende keer niet kunt vermijden, moet dit bewustzijn je in ieder geval helpen om er effectiever mee om te gaan.” Zo kan ook jij op die volgende meeting de rhino, zebra, hippo en wolf trotseren.
Help! De 10 grootste vergaderfrustraties
(wv)
11 september 2023Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
Onderbreken tijdens een online meeting kan een uitdaging zijn. Enkele tips om op een beleefde en niet opdringerige manier de aandacht te trekken...
Wat gebeurt er als je in je organisatie beslist om een hele week geen vergaderingen in te plannen? Voel je je dan afgesloten van je collega’s?
Waar neemt de Vlaming tijdens het vergaderen het meest aanstoot aan? En wat werkt het best om efficiëntie te verzekeren?
Een hele dag door zoomen of teamen kan best inspannend zijn ... “Je ziet die online gesprekken eigenlijk best als een onderbreking van je werk.”
Zijn vergaderingen wel altijd nodig? Voor elke kleine beslissing een meeting inlassen, lost (bijna) niets op. Tijd om je vergaderhygiëne eens op te blinken...
Voor D’Ieteren Group is een veilige en betrokken werkomgeving belangrijker dan ooit, want hybride werken raakte er na de piek van de pandemie ingeburgerd.
Meetings: voor de één het moment om beslissingen te nemen, voor de ander de ultieme vorm van tijdverlies… Maar zijn meetings wel echt nodig?
Veel mensen hebben een haat-liefdeverhouding met vergaderen. In feite zijn er twee opties. Ofwel...