Teamwork
Vorige

1 van 424

Volgende
Volgend artikel:

Drie verschillende brainstormtechnieken

Deze 3 zaken bepalen de kracht van je team

Kracht van je team
Ook op het werk zijn de prestaties pas goed als het team functioneert. En zo’n goed team heeft een positieve impact op klanten én patiënten. Maar hoe herken je een sterk team? Met deze drie aspecten kan je je groep collega’s inschatten.

1. Is het werk goed geregeld en eerlijk verdeeld?

Het eerste aspect is rechtvaardige werkverdeling, stelt Dirk Van de Walle, director business knowledge bij hr-adviseur Securex. “Dat wil niet zeggen dat iedereen van het team sowieso hetzelfde werk of dezelfde uren krijgt. Maar wel dat ze moeten aanvoelen dat het werk goed geregeld en eerlijk verdeeld is”, stelt hij.

“Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat wie terugkomt uit ziekte of burn-out niet meteen volop ingeschakeld wordt. Onderlinge communicatie is hierbij cruciaal.”

Ontdek: In welk soort team werk jij?

2. Kan je je chef vertrouwen?

De twee andere teamaspecten draaien om vertrouwen. Enerzijds is er de vertrouwensband met de directe leidinggevende. “Het zogenaamde verticaal vertrouwen. Stel dat je bijvoorbeeld ’s ochtends iets toevertrouwt aan je chef. Dan wil je niet dat je collega’s dat te weten komen, en jou er tijdens de lunch mee confronteren en er lacherig over doen.”

CHECK: Heb jij vertrouwen in jouw leidinggevende?

3. Kan je rekenen op je collega’s?

Het derde aspect is het gemeenschapsgevoel. “Dit wordt ook wel het horizontale vertrouwen genoemd. In welke mate vertrouwen de collega’s elkaar en hebben ze het gevoel dat ze op elkaar kunnen rekenen?”, stelt Van de Walle.

Extra: Hoe ga je om met deze 10 types collega’s?

Deze drie aspecten zijn cruciaal voor medewerkers, maar ook voor klanten en patiënten. “Want ook in de zorgsector, en in ziekenhuizen in het bijzonder, geldt vaak: hoe beter het team, hoe sneller een patiënt gezond naar huis terugkeert”, zegt hij.

Als het in een team op deze drie vlakken niet goed zit, zijn collega’s alleen maar met zichzelf bezig. Vaak omdat ze niet anders kunnen. Maar ze zijn in elk geval niet bezig met de klant.”

Hou je collega’s te vriend: 5 tips

(William Visterin)

30 november 2022
Anderen bekeken ook