Waarom klagende collega’s goed (kunnen) zijn
Klagende werknemers geven aan waar het mis loopt in een organisatie. Toch krijgen ze vaak weinig begrip. “Dat is onterecht!"
Het eerste aspect is rechtvaardige werkverdeling, stelt Dirk Van de Walle, director business knowledge bij hr-adviseur Securex. “Dat wil niet zeggen dat iedereen van het team sowieso hetzelfde werk of dezelfde uren krijgt. Maar wel dat ze moeten aanvoelen dat het werk goed geregeld en eerlijk verdeeld is”, stelt hij.
“Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat wie terugkomt uit ziekte of burn-out niet meteen volop ingeschakeld wordt. Onderlinge communicatie is hierbij cruciaal.”
Ontdek: In welk soort team werk jij?
De twee andere teamaspecten draaien om vertrouwen. Enerzijds is er de vertrouwensband met de directe leidinggevende. “Het zogenaamde verticaal vertrouwen. Stel dat je bijvoorbeeld ’s ochtends iets toevertrouwt aan je chef. Dan wil je niet dat je collega’s dat te weten komen, en jou er tijdens de lunch mee confronteren en er lacherig over doen.”
CHECK: Heb jij vertrouwen in jouw leidinggevende?
Het derde aspect is het gemeenschapsgevoel. “Dit wordt ook wel het horizontale vertrouwen genoemd. In welke mate vertrouwen de collega’s elkaar en hebben ze het gevoel dat ze op elkaar kunnen rekenen?”, stelt Van de Walle.
Extra: Hoe ga je om met deze 10 types collega’s?
Deze drie aspecten zijn cruciaal voor medewerkers, maar ook voor klanten en patiënten. “Want ook in de zorgsector, en in ziekenhuizen in het bijzonder, geldt vaak: hoe beter het team, hoe sneller een patiënt gezond naar huis terugkeert”, zegt hij.
“Als het in een team op deze drie vlakken niet goed zit, zijn collega’s alleen maar met zichzelf bezig. Vaak omdat ze niet anders kunnen. Maar ze zijn in elk geval niet bezig met de klant.”
Hou je collega’s te vriend: 5 tips
(William Visterin)
30 november 2022Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Klagende werknemers geven aan waar het mis loopt in een organisatie. Toch krijgen ze vaak weinig begrip. “Dat is onterecht!"
Belgische werkgevers organiseren weer volop fysieke events of teambuildings. Al komen tijdens zulke events ook best inhoudelijke kwesties aan bod.
Eerlijkheid en integriteit worden de belangrijkste eigenschap voor de leiders van morgen, die tegelijk aandacht moeten hebben voor duurzaamheid.
Karel De Meerleer staat bij Infrabel mee aan de basis van de aanpak rond corporate leadership. “Een manager moet zeker ook een coach zijn voor zijn team.”
Adel Mouchalleh is communicatieverantwoordelijke bij VDAB. “Iedereen die tot een minderheidsgroep behoort, is per definitie een bruggenbouwer.”
Het is belangrijk voor de groepsdynamiek dat je het kunt vinden met de meeste collega’s. Welke types zijn er op de werkvloer? En hoe ga je daar het best mee om?
In het boek 'Verleidingen aan de top' vertelt psycholoog Jaap van Ginneken wat macht doet met een mens. “Ook bedrijven kiezen zo hun leiders en helaas vaak de verkeerde.”
Om de relatie met je eigen leidinggevende in te schatten, bieden deze drie eenvoudige vragen houvast.
Je komt op het werk al eens “frenemies” tegen. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen en... hoe pak je ze aan?