7 slechte gewoontes die je productiviteit boycotten
Raak jij ook snel afgeleid op het werk? Enkele tips om je productiviteit niet van de rails te laten lopen.
We bekijken hieronder de 3 belangrijkste tijdrovers én de mogelijke oplossingen samen met Time Management expert Jerko Bozikovic.
En plots is het vijf uur! We begonnen vandaag zeer vroeg te werken, maar voor we het wisten was de dag om. Een dag met het blussen van brandjes en veel te lange meetings. Een dag die voorbij is gevlogen, dat wel. En toch blijven we met het gevoel zitten dat we niets hebben afgewerkt en geen meter vooruit zijn geraakt. Herkenbaar?
Uit het onderzoek van Expert Academy blijkt dat ruim 55% onvoldoende tijd te hebben voor zichzelf, familie, vrienden of hobby’s.
Op de vraag ‘Vind je het moeilijk om een kleine onvoorziene taak, die “snel” kan afgewerkt worden, te weigeren? Onder het mom van – ach, het duurt toch maar een minuutje - ?’, kregen we deze antwoorden:
Hoe kunnen we beter omgaan met onvoorziene taken? We stellen de vraag aan expert Jerko Bozikovic: “Mensen hebben altijd moeite met onvoorziene omstandigheden, terwijl de realiteit meestal een aaneenschakeling is van onvoorziene zaken. Je dag vandaag is ongetwijfeld anders dan die van gisteren. Onvoorziene omstandigheden maken gewoon deel uit van het leven.
Dit wil zeggen dat we dit moeten leren inplannen in onze agenda. Vul daarom je agenda niet voor 100% in, want dan zal je gegarandeerd ‘falen’ op het einde van de dag en niet alles rond hebben. Stel een realistische to do lijst op. Maar hou ook zeker 20 % van je agenda vrij voor die onvoorziene omstandigheden.”
Overmorgen is er opnieuw een meeting met de kerngroep en je hebt nog altijd het verslag van de vorige vergadering nog niet afgewerkt. Het wordt nu wel dringend tijd dat je er aan begint. Maar misschien eerst nog eens FaceBook checken en een koffie halen. En dan snel nog even langs bij collega Alain die dit jaar de bedrijfsuitstap organiseert.
Onze 200 professionals in Vlaanderen en Nederland, antwoordden op de vraag ‘Gebeurt het soms dat je moeilijke taken uitstelt?’ het volgende:
Jerko Bozikovic: “Uitstelgedrag is zeer herkenbaar en menselijk. Je bent dus niet alleen. Enkele tips om er toch mee om te gaan:
Je bent dan eindelijk begonnen aan het verlag van de vergadering, maar de klantentelefoons blijven maar binnenstromen. Net nu. En het is de rest van de voormiddag rustig geweest. En tussendoor komt Marie-Jeanne op je bureau ook nog uithuilen over haar zoon met ADHD waar ze geen blijf meer weet. Je ziet de tijd zo verstrijken. Je doet alsof je aandachtig luistert naar haar verhaal, maar je gedachten zijn elders …
De vraag in het onderzoek luidde: ‘Word je in je werksituatie vaak gestoord? Worden de belangrijke taken waarmee je bezig bent geregeld onderbroken?’
Jerko Bozikovic weet raad: “Onze concentratie begint al te verminderen na 10 minuten, wanneer we een taak op dezelfde manier uitoefenen. Na 90 minuten zijn we op 50% van onze concentratie. Dus moeten we trachten een omgeving te creëren waar we zo min mogelijk gestoord worden.
Ik geef enkele tips mee om stoorzenders aan te pakken:
(jb) - Meer info: www.expertacademy.be/nl/time
26 maart 2018Raak jij ook snel afgeleid op het werk? Enkele tips om je productiviteit niet van de rails te laten lopen.
Maar liefst 1 op 3 Belgische werknemers houdt geen rekening met beperkingen op het gebruik van social media op het werk.
Uitstelgedrag. Bijna iedereen heeft er last van en dat hoeft niet slecht te zijn, want met verschillende tactieken kan je uitstelgedrag ten goede keren.
Met een beetje organisatie krijg je veel meer werk gedaan. 5 tips van Kluwer-‘timetrainer’ Catherine Schoesetters om je tijd slim te beheren.
Enthousiast begin je aan een project, om het na een tijdje te laten liggen en uit te stellen. Herken je jezelf hier in? Je kan er iets aan doen.
Uitstelgedrag kan tot veel problemen en ergernissen leiden. Maar wat is de oorzaak van deze vaak opspelende procrastinatie?
Werknemers klagen wel eens dat het te koud is om te werken. Bestaat er een wettelijke temperatuurslimiet waaronder niet meer moet gewerkt worden?
Goed nieuws voor de twijfelaars onder ons die moeilijk een beslissing kunnen of durven nemen: besluiteloosheid heeft voordelen en het kan je slimmer maken!
Ik wil mijn geboorteverlof opnemen. Mijn baas weigert omdat er te weinig personeel is. Kan dat zomaar?