Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen biedt enkel nog bediendecontracten aan
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) is een verrassende organisatie die op heel wat vlakken voorloopt. Een portret ...
Het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) is op zijn zachtst gezegd een veelzijdige werkgever. Beleidsondersteuning op vlak van mobiliteit en verkeersveiligheid, investeringen, beheer en exploitatie van de transport- en de haveninfrastructuur en de realisatie van grote infrastructuurwerken in Vlaanderen nemen een grote hap uit het dagelijkse werk van de meer dan 900 werknemers.
Hun gezamenlijke doel is het uitbouwen van Vlaanderen tot slimme draaischijf van Europa. Om dat te realiseren telt het departement heel wat verschillende afdelingen en medewerkers met elk hun specialisatie.
Vier beleidsafdelingen bereiden het investeringsbeleid, het mobiliteitsbeleid en de verhoging van de verkeersveiligheid voor. Ze plannen ook het havenbeleid en werken aan het integraal waterbeleid, het logistiek beleid en het scheepvaartbeleid in een regionale en internationale context.
De afdeling Maritieme Toegang staat in voor de bouw en het onderhoud van de infrastructuur en de vaarwegen die onze havens toegankelijk houdt voor de scheepvaart, zoals sluizen en havendammen. In de Waaslandhaven bouwt de afdeling Maritieme Toegang momenteel de grootste sluis ter wereld.
Het departement biedt ook technische ondersteuning. De afdeling Expertise Beton en Staal ontwerpt bruggen en tunnels. Dat kunnen nieuwe bouwwerken zijn maar ook renovaties. Deze afdeling ondersteunt ook de realisatie van kaaimuren, sluizen en stuwen. De collega’s van de afdeling Geotechniek zorgen voor stabiliteitsstudies en funderingsadviezen.
Het Waterbouwkundig laboratorium voert dan weer studies uit naar waterbouwkundige constructies, scheepsvaartbeweging en waterbeheer. De resultaten helpen bij het ontwerpen van havens.
Meest bekend is het departement MOW bij het brede publiek misschien wel van het Verkeerscentrum Vlaanderen. Dat brengt het dagelijkse fileleed en de wegenwerken in kaart. Het verkeerscentrum doet echter meer, zoals projecten rond verkeerssignalisatie en het verzamelen van informatie over verkeerspatronen.
Er is ook nog een afdeling Algemene Technische Ondersteuning. Die ondersteunt de Vlaamse overheid op het vlak van topografie en fotogrammetrie. De afdeling geeft voor het beleidsdomein MOW advies bij aanbestedingen, integrale kwaliteitszorg, ICT en E-procurement.
Als werkgever telt het Departement MOW heel verschillende profielen. Technische kennis is er uiteraard hard nodig, maar ook voor juristen, boekhouders, IT’ers en heel wat andere master en bachelordiploma’s zijn er kansen op dit departement.
(wv)
31 mei 2013Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) is een verrassende organisatie die op heel wat vlakken voorloopt. Een portret ...
‘Kom ik no-nonsense over? Misschien omdat ik de problemen niet uit de weg ga.’ Aan het woord: Vlaams minister Hilde Crevits over haar beroepsgeheimen.
Interimwerk is in België nog steeds niet toegelaten in overheidsdiensten. Nochtans is dit in het vooruitzicht gesteld in het regeerakkoord ...
Hoe gaat de nachtshift bij Het Sleepbedrijf van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpern eraan toe? Wij gingen eens mee.
We vroegen Danny Baete (52), havenarbeider uit Oostende, hoeveel hij verdient ...
Netwerken, het is steeds vaker dé uitgelezen manier om een job te vinden of opportuniteiten te creëren. Toch zijn er een hoop zaken die kunnen mislopen.
Je hebt je diploma op zak. Dat betekent het begin van een verdiende vakantie. Maar hoe zit het als je bent afgestudeerd? Mag je dan nog werken als jobstudent?
Het Japanse marketingbedrijf Piala Inc. besloot recent om niet-rokers te belonen met 6 extra vakantiedagen. Maar waarom? En werkt zoiets écht?
De Belg is minder tevreden over zijn loonpakket, terwijl zijn loon en het aantal toegekende extralegale voordelen wel stelselmatig stijgen, zo blijkt...