Nachtwerk in de haven: een jetlag op het water
Hoe gaat de nachtshift bij Het Sleepbedrijf van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpern eraan toe? Wij gingen eens mee.
Het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) is op zijn zachtst gezegd een veelzijdige werkgever. Beleidsondersteuning op vlak van mobiliteit en verkeersveiligheid, investeringen, beheer en exploitatie van de transport- en de haveninfrastructuur en de realisatie van grote infrastructuurwerken in Vlaanderen nemen een grote hap uit het dagelijkse werk van de meer dan 900 werknemers.
Hun gezamenlijke doel is het uitbouwen van Vlaanderen tot slimme draaischijf van Europa. Om dat te realiseren telt het departement heel wat verschillende afdelingen en medewerkers met elk hun specialisatie.
Vier beleidsafdelingen bereiden het investeringsbeleid, het mobiliteitsbeleid en de verhoging van de verkeersveiligheid voor. Ze plannen ook het havenbeleid en werken aan het integraal waterbeleid, het logistiek beleid en het scheepvaartbeleid in een regionale en internationale context.
De afdeling Maritieme Toegang staat in voor de bouw en het onderhoud van de infrastructuur en de vaarwegen die onze havens toegankelijk houdt voor de scheepvaart, zoals sluizen en havendammen. In de Waaslandhaven bouwt de afdeling Maritieme Toegang momenteel de grootste sluis ter wereld.
Het departement biedt ook technische ondersteuning. De afdeling Expertise Beton en Staal ontwerpt bruggen en tunnels. Dat kunnen nieuwe bouwwerken zijn maar ook renovaties. Deze afdeling ondersteunt ook de realisatie van kaaimuren, sluizen en stuwen. De collega’s van de afdeling Geotechniek zorgen voor stabiliteitsstudies en funderingsadviezen.
Het Waterbouwkundig laboratorium voert dan weer studies uit naar waterbouwkundige constructies, scheepsvaartbeweging en waterbeheer. De resultaten helpen bij het ontwerpen van havens.
Meest bekend is het departement MOW bij het brede publiek misschien wel van het Verkeerscentrum Vlaanderen. Dat brengt het dagelijkse fileleed en de wegenwerken in kaart. Het verkeerscentrum doet echter meer, zoals projecten rond verkeerssignalisatie en het verzamelen van informatie over verkeerspatronen.
Er is ook nog een afdeling Algemene Technische Ondersteuning. Die ondersteunt de Vlaamse overheid op het vlak van topografie en fotogrammetrie. De afdeling geeft voor het beleidsdomein MOW advies bij aanbestedingen, integrale kwaliteitszorg, ICT en E-procurement.
Als werkgever telt het Departement MOW heel verschillende profielen. Technische kennis is er uiteraard hard nodig, maar ook voor juristen, boekhouders, IT’ers en heel wat andere master en bachelordiploma’s zijn er kansen op dit departement.
(wv)
31 mei 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Hoe gaat de nachtshift bij Het Sleepbedrijf van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpern eraan toe? Wij gingen eens mee.
‘Kom ik no-nonsense over? Misschien omdat ik de problemen niet uit de weg ga.’ Aan het woord: Vlaams minister Hilde Crevits over haar beroepsgeheimen.
Interimwerk is in België nog steeds niet toegelaten in overheidsdiensten. Nochtans is dit in het vooruitzicht gesteld in het regeerakkoord ...
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) is een verrassende organisatie die op heel wat vlakken voorloopt. Een portret ...
We vroegen Danny Baete (52), havenarbeider uit Oostende, hoeveel hij verdient ...
We vroegen aan Stéphanie (33) hoeveel zij verdient en wat haar job als accountmanager precies inhoudt...
Systematisch overwerken kan stress, moeheid en tegenzin opleveren. Met deze tips vermijd je de negatieve effecten van overmatig overwerk.
Gen Z kijkt met andere ogen naar de wereld, waardoor ze zich op het werk mogelijk ook anders gedragen. Wat moet je weten over de professionele omgang met Gen Z?
Er werken meer Belgen in een buurland dan dat er uit de buurlanden bij ons komen werken. Wat zeggen de cijfers precies?