'Je jobinhoud zal fundamenteel veranderen.' Daarom: 5 to do's
Werkgevers moeten hun oude opvattingen over aanwervingen dringend aanpassen. Ze focussen nog te veel op het diploma, zo luidt het.
Tegen 2030 kan 21 procent van de huidige jobs verdwijnen door AI, maar het totale aantal beschikbare jobs kan erop vooruitgaan. Dat zegt het McKinsey-rapport ‘The Future of Work’. Op voorwaarde dat we de transitie goed aanpakken. Digitalisering kan een jobmaker én een jobkraker zijn.
“Of het wel zal meevallen met het jobverlies door AI en automatisering, kan je ook historisch bekijken”, zegt Koen de Leus, hoofdeconoom BNP Paribas Fortis. “Tijdens de industriële revolutie vloeide er meer geld naar kapitaal dan naar arbeid. Wevers bijvoorbeeld kregen voor hetzelfde werk uiteindelijk nog maar een derde van hun loon, terwijl de fabrieksbazen rijk werden.” Trek even de vergelijking met beroepen die zullen verdwijnen of waar de lonen vandaag al onder druk staan door AI of machine learning...
“Individualisering, autonomie en zingeving staan voorop”, zegt Elke Willaert, HR Director BELUX bij Microsoft. “Onze kantoren werden open ruimtes voor iedereen. Voor technologie zit je bij ons natuurlijk goed. Maar om veranderingen aan te kunnen, is ook een cultuur van luisteren en empathie belangrijk. Mensen zijn feedbackjunkies. Iedereen wil graag weten wat zijn baas van hem denkt. Een goede manager zorgt voor zo’n vertrouwenscultuur.” Hoe precies?
“Onze boodschap is eenvoudig”, zegt HR manager Els Van Keymeulen van het Oost-Vlaamse Schoenen Torfs. “Als je klanten wil inspireren, moet je je medewerkers inspireren. Zeker in woelige tijden moet je als werkgever perfect weten waarvoor je staat. Ook al zijn we bekend voor onze 75 fysieke winkels waar 650 medewerkers aan de slag zijn, toch hebben we al vijf jaar een webshop, en die wordt steeds belangrijker. Maar we willen geen 75 jaar traditie overboord gooien, en de authentieke ontmoetingsplek blijven waarvan al onze medewerkers en klanten ambassadeur zijn. Je kan online én offline de winkel van de toekomst zijn. Met medewerkers die sterk in hun schoenen staan.”
“Dat is te kort door de bocht, maar we moeten wel technologie inzetten voor jobs waar mensen met volle goesting voor gaan”, zegt VDAB-baas Fons Leroy overtuigd. “Love what you do and you will be succesful, dat blijft de basis. Maar daar horen wat kanttekeningen bij. 450.000 mensen zullen andere vaardigheden moeten verwerven. Daarmee doet we het in Europa niet goed. Tegelijk riskeren we 600.000 vacatures niet meer te kunnen invullen. Dat gat moeten we dichten. Nieuwe interessante jobs liggen voor het grijpen, maar we moeten met technologie meer mensen aan boord trekken. Via jobcrafting, maatwerk, creativiteit, autonomie, nieuwe relaties tussen werknemers en aantrekkelijkere vormen van leren.”
(wdh) - Foto: Lode Schrijvers
11 oktober 2018Werkgevers moeten hun oude opvattingen over aanwervingen dringend aanpassen. Ze focussen nog te veel op het diploma, zo luidt het.
Er zijn nog steeds heel veel jobs die stevige weerstand bieden tegen de technologische evolutie. We lijsten er enkele voor je op...
Zoals een voetbalcoach zijn team voortdurend beter maakt, zo traint Alexandre een geautomatiseerde machine om zorgvuldig en correct vaccins te produceren.
Headsets of hoofdtelefoons zijn de nieuwe smartphones: we nemen ze overal mee naartoe, ze worden steeds geavanceerder én ze mogen ook wat kosten.
Hoe ga je om met een conflict op de werkvloer? En vooral: hoe los je zo’n conflict op?
Heel wat werkgevers zouden hun personeel liever willen verlonen op basis van hun inzet en prestaties i.p.v. de loonbarema’s en de anciënniteit. Goed idee?
Volgens onderzoek voelt 89% van de werknemers zich soms gestresseerd op de werkvloer. De redenen kunnen divers zijn, al wordt één factor wel verrassend vaak aangehaald…
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.
Voor elke werknemer is er (binnenkort) 5 dagen opleiding voorzien.