Vlot hybride werken in Brussel dankzij bereikbaarheid en telewerk
Acht werkgevers uit de hoofdstad gingen met elkaar in conversatie over hybride werken en een beleid rond work-life balance.
Hoe zit dat voor jou? Wij maken de afweging alvast voor je met deze lijst van pro’s en contra’s.
Minder op de baan zijn. Het was voor corona nog de droom van menig werknemer, maar door de pandemie is die omschakeling aan hoog tempo geïmplementeerd. Hybride werken bespaart je veel brandstofkosten én file. En dus ook een hoop frustratie.
Al is het maar een paar dagen per week, minder reizen zorgt voor meer afwisseling en meer tijd voor andere zaken. En je zorgt ook nog eens voor een beter milieu.
Als je een uur later kunt opstaan omdat je niet naar je werk hoeft te rijden, doet dat al veel. En een uur eerder thuis zijn kan een echte opsteker zijn voor je gezin! Dankzij hybride werk kun je je laptop dichtklappen op tafel en direct verdergaan met het huishouden, de tuin of een hobby. Of je kunt de kids overnemen zodat je partner kan gaan sporten. Opeens is er van alles mogelijk.
Is jouw werk-privéleven in balans? Doe de test!
Niet elke werkgever staat hiervoor open, maar bij heel wat jobs kun je zelf bepalen hoe laat je begint en stopt met werken. Ben je vroeg uit de veren en begin je liefst om half acht ’s ochtends? Door vanuit eigen huis te werken, kun je met het ontbijt amper achter de kiezen aan je werkdag beginnen. En dat is een echte gamechanger.
Als je een moment nodig hebt voor je eigen welzijn of dat van je gezin – zoals een bezoek aan de tandarts, bijvoorbeeld – dan kun je die gemakkelijk op je thuiswerkdag inplannen. Dit is vooral heel fijn als het op andere dagen of tijden echt niet gaat. In overleg met je werkgever kun je zo toch iets inplannen waar je anders een halve dag vrij voor had moeten nemen.
Het is jouw huis, jouw koffiemachine en jouw bureau. Jij bepaalt of je muziek aanzet of niet, of het stil is of juist niet, enzovoort. Hierdoor werk je wellicht beter en sneller.
Lees ook: 5 onmisbare onderdelen voor jouw hybride werkplek (en de trends)
Oké, er zijn geen babbelende collega’s, maar misschien wel huisdieren of kinderen die geluiden maken of van alles van je willen. Of misschien heb je een erg creatieve buurman met een drumstel of een krachtige boormachine. Hybride werken is helaas geen garantie op rust.
CHECK: Waarom is hybride werken zo vermoeiend?
In principe weet jij evenveel als de rest, maar de collega’s die zich wel samen op kantoor bevinden zijn misschien eerder op de hoogte van bepaalde zaken dan jij. En een overleg bij de koffiemachine zit er niet in. Daardoor moet je regelmatig met elkaar chatten, mailen of bellen om informatie uit te wisselen.
Ook is het belangrijk dat je regelmatig het sociaal contact met je collega’s onderhoudt, want hybride werken kan na een tijdje ook sociaal een gevoel van afstand creëren.
Klaar om aan de slag te gaan?
Extra: Hybride werken bespaart bedrijven 10.000 euro per werknemer
(ZINNIG)
9 april 2023Acht werkgevers uit de hoofdstad gingen met elkaar in conversatie over hybride werken en een beleid rond work-life balance.
Organisaties zien hun werknemers na twee coronajaren graag weer meer afzakken naar kantoor. Maar daar lijken ze niet altijd even vlot in te slagen.
Recente onderzoeken tonen aan dat hybride werken een positieve impact heeft op de portemonnee, de productiviteit én het milieu!
In vergelijking met 3 jaar geleden staan we vandaag een stuk verder qua technologie en aanpak in het hybride werken. Deze trends en onderdelen zijn cruciaal.
Covid-19 zou onze manier van werken grondig veranderen, dachten we… Maar klopt dat wel? Hoe zal werken in de toekomst er écht uitzien?
Werkgevers hebben een systeem van hybride werk opgelegd. Overleg met werknemers hierover was er nauwelijks, en daar wringt nu net het schoentje...
Hybride werken mag in heel wat gevallen dan wel the best of both worlds combineren, ook voltijds telewerken kan de perfecte match zijn...
Thuiswerken is voor ouders vaak geen gemakkelijke opgave. Werken met kinderen in de buurt heeft nu eenmaal voor- én nadelen...
Er beweegt wat op het hoofdkantoor van menig bedrijf. Voortaan word je er als medewerker niet fulltime verwacht. “Veel afspraken liggen bij de teams.”