Online solliciteren
Vorige

1 van 103

Volgende
Volgend artikel:

Waarom solliciteren deze zomer een aanrader is

De voor- én nadelen van flashy hippe functietitels

Flashy job title
Tijdens het solliciteren wil iedereen zichzelf zo goed mogelijk verkopen, niet alleen de werkzoekende maar ook de werkgever. Door de krappe arbeidsmarkt gebruiken heel wat bedrijven daarom hippe jobtitels om talent te lokken. Maar is dat wel zo’n goede zet?

Begrijpend lezen

Wie als werkzoekende geregeld door de vacaturepagina’s scrollt, heeft het vast en zeker al wel eens opgemerkt: heel wat bedrijven benoemen hun vacante jobfunctie met een hippe of flashy jobtitel. Van wizard, ninja en chief tot ambassador, evangelist en geek: wie niet verder kijkt dan de titel waant zich soms in een stripverhaal.

Lees ook: Het belang van de juiste jobtitel

Hippe titels: cool idee… of toch eerder awkward?

De reden waarom een hippe titel gebruikt wordt, spreekt voor zich: met een opvallende functietitel bovenaan de vacaturetekst trekken werkgevers vaak meer aandacht dan met een ouderwetse, eenvoudige no-nonsense benaming. Die verhoogde aandacht is dan ook meteen het grootste voordeel bij het gebruik van flashy jobtitels.

Of dat daadwerkelijk een goede zet is, valt nog te bezien. Ondanks het ogenschijnlijke fungehalte van de vacaturetekst zijn er ook een aantal nadelen, zowel voor de werkgever als voor de ambitieuze werkzoekende.

Extra: Hoe screen je het best een vacature?

Oude wijn in nieuwe zakken

Een jobfunctie opsmukken met een moderne benaming kan op zich geen kwaad. En toegegeven: een benaming als ‘retail ambassador’ of ‘recruitment ninja’ klinkt nu eenmaal sexyer dan ‘verkoper’ of ‘hr medewerker’. Zolang het voor een werkzoekende high potential bij het lezen van de jobtitel maar duidelijk wordt wat er nu eigenlijk van hem of haar verwacht wordt.

Niets is meer cringe dan tijdens het lezen van de bijbehorende vacaturetekst merken dat de vlag de lading niet dekt, m.a.w. tijdverlies voor de werkzoekende en gezichtsverlies voor de werkgever.

CHECK: Waarop moet je letten bij het lezen van een vacature?

Mismatch en gemiste kans

Wie effectief op basis van een leuke functietitel gaat solliciteren, kan soms van een kale reis terugkomen. Een misleidende titel kan er bij de werkzoekende voor zorgen dat er een bepaald verwachtingspatroon wordt gecreëerd dat helaas niet altijd ingelost wordt. In het slechtste geval kan het in de praktijk zelfs zorgen voor een totale mismatch tussen beide partijen.

Daarnaast kunnen té ingewikkelde en té vergezochte jobtitels werknemers ook afschrikken en net weerhouden om hun cv en motivatiebrief op te sturen. Als je de jobtitel al niet begrijpt, waarom zou je dan nog de moeite nemen om de rest van de vacaturetekst te lezen? Een spijtige zaak want zo mis je als werkzoekende misschien wel de job (en het bijbehorende hippe, professionele visitekaartje) van je leven.

Conclusie: een leuke functietitel kan zeker een meerwaarde betekenen, al is een goede, duidelijke en correcte jobtitel nog zo slecht niet.

Elke dag keuze uit duizenden jobs! Ga naar jobat.be en vind een job die écht bij je past
Mijn Jobat banner

(fd)

3 maart 2023
Anderen bekeken ook