Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Mede mogelijk gemaakt door: De Lijn en Big C

De vier momenten die ertoe doen op de werkvloer

XperienceLab_foto1
Tijdens het Experience Lab, het netwerkmoment met de partners van Go for happy Magazine, worden de ‘Moments that matter’ besproken.
Wat zijn de momenten waarop bedrijven het hardst inzetten om werknemers een goed gevoel te geven? Go for happy Magazine organiseerde hierover recent een Experience Lab, een interactieve netwerkbijeenkomst voor partners van Go fo happy Magazine. Twee deelnemers gaven hun visie: vervoersmaatschappij De Lijn en Big C, een rekruteringsbureau voor HR-profielen.

1. Onboarding

Het is een onthutsende vaststelling: liefst 70 procent van de nieuwe werknemers beslist in minder dan een maand of een nieuwe job wel bij hen past. Bij 29 procent valt het verdict al binnen een week. De manier waarop je kandidaten in die eerste momenten aanpakt, kan dus het verschil betekenen tussen iemand voor jaren aan je binden of quasi meteen een nieuwe werknemer moeten zoeken.

“Het is soms bedroevend hoe die eerste dagen en weken verlopen”, zegt Nancy Taets van Big C. “Vaak is de organisatie totaal niet voorbereid op een nieuwe medewerker. IT is bijvoorbeeld een klassieker: laptops zijn niet beschikbaar, werken nog niet naar behoren of de login voor het bedrijfsnetwerk is niet aangemaakt. Maar het kan nog erger: soms weten directe collega’s zelfs niet dat er iemand start. Ik maak er zelf ook altijd een punt van om starters op hun eerste dag een sms’je te sturen en in de eerste week even te bellen om te vragen hoe het gaat.”

Communicatie is hier vaak het grote manco, zegt Nancy, samen met gebrek aan beleid. “Het is absoluut noodzakelijk om de rest van de organisatie goed op de hoogte te houden van de nieuwe aanwervingen. Ook bijvoorbeeld een peter-metersysteem werkt meestal zeer goed.”

Bij De Lijn kunnen nieuwe medewerkers zich al voor hun indiensttreding online inlezen over de richtlijnen en de bedrijfscultuur van de vervoersmaatschappij, zegt talent manager An De Bel. “We houden ook eenmaal per maand een welkomdag voor alle nieuwe bedienden. In hun eerste maand volgen ze elke dag een online training van 30 minuten over onderwerpen zoals veiligheid of de missie van De Lijn. Zo willen we nieuwe medewerkers, zeker in die cruciale eerste maand, zo goed mogelijk verwelkomen en informeren. In de loop van het jaar organiseren we daarnaast een cultuurdag waarop ze met andere starters met de bus naar een stelplaats rijden en daar echt de vloer kunnen ‘voelen’. Dat is ook een mooie gelegenheid om collega’s fysiek te ontmoeten.”

Extra: 4 must do's in een nieuwe job

2. Feedback

Het principe dat een bedrijf jaarlijks een evaluatiegesprek organiseert, wordt meer en meer vervangen door een regime waarin veel regelmatiger (of zelfs permanent) feedback wordt gegeven. Dat hoeft ook niet te verbazen, zegt Amélie Masquillier van Big C. “Sollicitanten vinden regelmatige feedback ook gewoonweg belangrijk, zowel tijdens het sollicitatietraject als na de onboarding in hun eigenlijke job.”

Bij de klantendienst van KBC bijvoorbeeld worden de telefoontjes van klanten voortdurend herbeluisterd, om hieruit te leren. Het is dus meer dan alleen feedback geven, er wordt in dergelijke gevallen ook iets concreets mee gedaan om er tastbaar voordeel uit te halen.

De Lijn combineert verschillende gespreksmomenten, zegt talentmanager An De Bel: coachinggesprekken, teamoverleg en ook persoonlijke gesprekken. “Leidinggevenden vragen dan ook nadrukkelijk wat de noden zijn van de werknemer en wat ze van hen verwachten. We praten expliciet over interne doorgroei. Ongeveer twee derde van de aangeworven bedienden stroomt intern door, maar dat cijfer mag gerust nog aangroeien.”

“In sommige bedrijven wordt er niet alleen aan de eigen werknemers feedback gegeven, maar ook aan de freelancers”, zegt Nancy. “En dat vind ik eigenlijk een goede zaak.”

TEST: Ben jij nog blij met je huidige job?

3. Connectie op kantoor

Voor iets meer dan vier op de tien medewerkers is het koffiemoment aan de automaat een van de belangrijkste redenen om te gaan werken, zo blijkt uit onderzoek. Niet voor niets dus dat veel ondernemingen fysieke onderlinge connectie graag faciliteren. Zelfs Zoom, de Amerikaanse specialist in videoconferenties, heeft zijn medewerkers (deels) terug naar kantoor geroepen.

“Dat fysieke contact is volgens mij ook meer dan een leuk pauzemoment of een tussendoortje”, zegt Nancy. “Het helpt om de connectie met het bedrijf en collega’s op te bouwen én te onderhouden. Het werkt ook als een soort informele tamtam waar medewerkers interessante informatie uit kunnen halen. Tegelijk zien we dat dit voor veel bedrijven nog zoekende materie is. De juiste balans vinden tussen thuis en op kantoor werken, is vaak een uitdaging.” 

Ontdek: doe jij ook aan coffee badging?

4. Succes vieren en teambuilding

Work hard, play hard, zo luidt het gezegde. Wie hard werkt, mag af en toe de teugels ook laten vieren. Op de werkvloer is dat niet anders. “Het moet niet heel de tijd champagne zijn”, benadrukt Nancy. “En je moet niet per se gaan skydiven. Als iemand net een jaar in dienst is of verjaart, is een kaartje sturen vaak al genoeg. Zo lang je maar laat zien dat je het niet vergeten bent. Ik probeer cadeautjes ook te personaliseren. Iemand die graag reist, krijgt bijvoorbeeld een Lonely Planet cadeau. Of een amateur-kok krijgt een gepersonaliseerde schort.”

Het is belangrijk dat leidinggevenden de nodige tijd, ruimte en aandacht nemen voor zulke initiatieven, vindt An. “Het moet echt wel onderdeel van de cultuur zijn. Als je een verjaardagskaart voorziet met een standaardtekst en een geautomatiseerde handtekening is het effect daarvan zero. Je moet het echt menen. Iemand bedanken is een heel krachtig signaal van appreciatie. Het is eigenlijk hetzelfde als succes vieren, alleen zonder het verrassingseffect.”

Werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?

(Frederic Petitjean) - Bron: Go for happy Magazine

18 juni 2024
Anderen bekeken ook