Milieubewustzijn als basis van winstgevende onderneming
Milieubewust ondernemen hoeft geen verlieslatende activiteit te zijn. Out of Use bewijst dit en helpt anderen hetzelfde te bereiken.
Enkele maanden geleden introduceerde PepsiCo een nieuwe strategie: pep+ (PepsiCo Positive). Het bedrijf legt zichzelf doelstellingen op om meer circulair en inclusief om te gaan met mens en planeet. Het doel is om de landbouw en de waardeketen waarbinnen PepsiCo functioneert duurzamer te maken. Pep+ stimuleert actie en vooruitgang via drie belangrijke pijlers: positieve landbouw, een positieve waardeketen en positieve keuzes.
Voor Jeroen Vandewalle, project lead bij PepsiCo, is het heel belangrijk om alle activiteiten in de fabriek van Veurne daaraan af te toetsen. Binnen de fabriek richtte hij een sustainability core group op met de belangrijkste betrokkenen die de activiteiten uit hun afdelingen evalueren op de doelstellingen van pep+ en die het hele duurzaamheidsverhaal promoten.
De fabriek in Veurne produceert snacks zoals Lay’s en Doritos. Er zijn heel wat lokale, duurzame initiatieven. Restwarmte van het productieproces voorziet een nabije woonwijk van warm water. PepsiCo investeert in een waterwinningsgebied en doet onderzoek naar dunnere plastic verpakkingsfolies. Ook op andere vlakken zet het bedrijf in op duurzaamheid. Door de coronapandemie lag de focus het afgelopen jaar op medewerkers ondersteunen. PepsiCo investeerde in ergonomie en veiligheid, wist de afstand tussen operators en management te verkleinen en bood medewerkers gratis maaltijden, drank en producten aan.
Elk jaar engageert PepsiCo zich door het charter ‘Duurzaam ondernemen’ van Voka te ondertekenen. PepsiCo doet zelfs meer dan nodig en ontving het SDG Pioneer-certificaat, als erkenning voor zijn acties rond de SDG's. De SDG’s of Sustainable Development Goals zijn zeventien doelstellingen van de Verenigde Naties om armoede de wereld uit te helpen en duurzamer om te gaan met onze planeet. Het volgende doel van PepsiCo is het SDG Champion-certificaat, waarvoor het een uitgebreider project moet uitvoeren dat focust op de circulaire economie.
“Ik ben heel trots op het SDG Pioneer-certificaat als erkenning voor alle projecten die ontstaan vanuit verschillende mensen en afdelingen met één gemeenschappelijk doel: het bedrijf zo duurzaam mogelijk maken”, besluit Jeroen Vandewalle.
(Jorit Verschraegen) - Bron: Go for happy Magazine - Meer informatie over pep+ vind je op www.pepsico.com/pepsicopositive
23 december 2021Milieubewust ondernemen hoeft geen verlieslatende activiteit te zijn. Out of Use bewijst dit en helpt anderen hetzelfde te bereiken.
Jobat vroeg freelance klimaat consultant Jan Janssen (30) uit Brussel hoeveel hij verdient. Zijn netto maandloon?
Waarom zou je bij de inrichting van je kantoor geen rekening houden met onze Moeder Aarde? De volgende 8 tips zetten je al aardig op weg.
Waterzuiveraar Aquafin bouwt momenteel het kantoor van de toekomst: maatschappelijk verantwoord, in harmonie met zijn omgeving én gericht op hybride werken.
Elke stap maakt een verschil. De wereld (een beetje) beter maken, kun je even goed doen met je bedrijf of je collega’s.
Indra Nooyi, ceo van PepsiCo, is van mening dat iedere werkgever een persoonlijke brief zou moeten schrijven naar … de ouders van zijn medewerkers.
“Er is geen enkel verband tussen tevredenheid en beter presteren, wél tussen ontevredenheid en slechter presteren”, aldus Luc Dekeyser van SD Worx.
Er zijn ontzettend veel voordelen verbonden aan vroeg uit je bed kruipen. De volgende 10 ceo's zweren bij vroeg opstaan. Hun redenen?
Quinten is sinds een paar maanden sustainability & innovation manager bij Arvesta. “Ik wil een job waarmee ik impact kan creëren.”