Wat is de social media policy van jouw bedrijf?
Sociale netwerken zijn een nieuw medium, mensen kunnen de grenzen hiervan nog niet goed inschatten. Net daarom is een social media policy nuttig.
Wat mag je als werknemer uiten via sociale media? “Wettelijk is er eigenlijk niet zo veel geregeld. Maar op basis van de rechtspraak zijn er toch een aantal richtlijnen”, zegt Virginie Vandenbussche, juriste bij HR- en Well-being-partner Attentia. “Je mag als werknemer op zich misschien wel kritiek hebben op het beleid van je bedrijf, maar tegelijk ben je er in veel gevallen ook het uithangbord van. En als je die kritiek post in een publieke groep, ligt dat toch iets moeilijker.”
Vandenbussche haalt het voorbeeld aan van een recent ontslag (zie ontslag 3 in kader ‘Vier ontslagen door Facebook of Twitter‘). “Hierbij had een kaderlid kritiek geuit via sociale media op het beleid van zijn bedrijf. Dat die persoon kaderlid was, verhoogde zijn geloofwaardigheid. Bovendien was het bedrijf beursgenoteerd, waardoor het lekken van bepaalde info extra gevoelig lag”, vertelt ze.
Nog al te vaak gaan medewerkers ervan uit dat ze, bijvoorbeeld op Facebook, alleen zaken plaatsen in privéverband. Maar uit een belangrijk arrest van het Hof van Cassatie blijkt dat onrechtmatig verkregen bewijs toch kan worden aangewend. Een werkgever zou dus de privacy van een werknemer kunnen schenden en op die manier een bewijs verkrijgen voor ontslag. “Dit zou kunnen impliceren dat iemand bijvoorbeeld een bericht van Facebook afprint en dit aan een overste overhandigt.”
Werknemers spuien via sociale media ook kritiek op collega’s, meestal hun baas. “Heel vaak uiten mensen zich op sociale media met boodschappen die ze eigenlijk niet zo bedoelen. Het zijn momentopnames. Maar die keren zich later wel tegen hen”, stelt ze. “Als je een persoonlijk probleem met iemand hebt, bespreek je dat best onderling en probeer je het op te lossen.”
Conflicten tussen collega’s via sociale media zijn, volgens Vandenbussche, niet zo vaak een reden tot ontslag. “In veel gevallen gaat het om medewerkers die echt negatieve kritiek uiten of zelfs bedrijfsgeheimen prijsgeven”, stelt ze. “Dat mag niet en staat ook in de wet. Je moet als werknemer vertrouwelijke info van je bedrijf voor jou houden. Velen staan hier niet bij stil.”
(wv)
4 juli 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Sociale netwerken zijn een nieuw medium, mensen kunnen de grenzen hiervan nog niet goed inschatten. Net daarom is een social media policy nuttig.
Dacht je je social media-kanalen te verstoppen voor toekomstige werkgevers? Heroverweeg die zet toch nog maar eens ...
In het boek 'Social media expert in een week' doet de Nederlandse internetondernemer Jeroen Bertrams social-media-advies uit de doeken. Een interview.
Steeds meer werknemers worden ontslagen wegens uitlatingen op Twitter die bij hun werkgever in het verkeerde keelgat geschoten zijn.
De meeste kandidaten zijn zich bewust van de gevaren van Facebook, maar social media kunnen ook interessante deuren openen. Jo Caudron helpt je op weg …
Elke dag brengt Kjelle talloze treinreizigers naar hun bestemming. Nog altijd geniet hij van zijn job: van de rol die hij speelt in het dagelijkse leven van al die mensen, van de verantwoordelijkheden die daarbij horen, maar ook van de voordelen die je als treinbestuurder hebt.
We vroegen aan Stéphanie (33) hoeveel zij verdient en wat haar job als accountmanager precies inhoudt...
Elke werkt als thuisverpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis: “Niets zo mooi als mensen in hun eigen omgeving en op hun voorwaarden verzorgen”
Of je nu wel of niet je droomjob uitoefent: het kan nooit kwaad om af en toe eens te reflecteren en je loopbaan grondig onder de loep te nemen...