VIDEO: Wat is jouw optimale kantooromgeving?
Het ontwerp van een kantoor heeft directe invloed op het moreel van de medewerkers. Hoe kan je mensen makkelijker met elkaar laten samenwerken?
Het is heel herkenbaar: je wilt net aan een moeilijk dossier beginnen als je de klikkende pennen, het nerveus getik op een toetsenbord of een luid telefoongesprek van een collega hoort. Weg concentratie.
Wat kan helpen? Een koptelefoon met ruisonderdrukking. Al die vervelende geluiden verdwijnen naar de achtergrond en maken plaats voor swingende deuntjes, scheurende gitaren of een zweverige viool. En de concentratie is weer helemaal terug.
Maar hoe komt het eigenlijk dat de koptelefoon zo populair is op het werk? Simpel. Mensen hebben nu eenmaal nood aan een auditieve persoonlijke ruimte. En met zo’n koptelefoon op je hoofd, geef je makkelijk je persoonlijke grens aan en kun je je helemaal afsluiten van geluiden die je storen.
‘Deep work’, een term afkomstig van informaticus Cal Newport, betekent dat je voor korte tijd heel geconcentreerd en zonder afleiding kunt werken. En dus een stuk productiever bent. Als je vaak gestoord wordt, dan verzet je simpelweg minder werk. Want na elke onderbreking duurt het zo’n 23 minuten om terug in volle concentratie aan het werk te gaan. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Nog een pluspunt van af en toe een sessie ‘deep work’: je moet doorheen de dag minder prikkels verwerken, waardoor je ’s avonds ook minder uitgeput thuiskomt. De ideale oplossing om in deep work modus te raken? Een koptelefoon!
Terwijl je je kunt smijten op je werk, raken je collega’s misschien gefrustreerd omdat je je helemaal afsluit voor anderen die je nodig hebben. Maar ook dat hoeft niet meteen een probleem te zijn. Het mediabedrijf Blendle bedacht enkele omgangsregels zodat de koptelefoon eerder een zegen is, dan een vloek. De belangrijkste regel: als iemand een koptelefoon draagt, mag je die persoon niet storen. Een mailtje of een berichtje via een chatdienst, kan uiteraard wel.
Er zijn echter ook nadelen bij het dragen van een hoofdtelefoon. Zo sluit je je af voor de sociale werkelijkheid. Je vangt minder gesprekken op tussen collega’s en je ontneemt jezelf de kans op een prikkel die je creativiteit ten goede kan komen. Al moet ook gezegd worden dat er, zelfs al zet je een koptelefoon op, genoeg echte contactmomenten overblijven. Vergaderingen, lunchmomenten en wandelingen in de buitenlucht zijn voldoende om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen op de werkvloer.
Wil dat zeggen dat een modern kantoor niet zonder koptelefoons kan? Niet meteen, want mensen kunnen veel aan, ook zonder koptelefoon. Een telefoongesprek op de achtergrond valt bijvoorbeeld perfect te negeren. Hoe dan ook: een werkomgeving mag natuurlijk nooit té luidruchtig zijn, want dan kan niemand geconcentreerd aan de slag.
(dt/em) - Bron: nrc.nl
21 oktober 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het ontwerp van een kantoor heeft directe invloed op het moreel van de medewerkers. Hoe kan je mensen makkelijker met elkaar laten samenwerken?
Dagelijks worden we geconfronteerd met zo'n 34 GB informatie. Dat is 2 keer zoveel als 30 jaar geleden. Geen wonder dat we onze aandacht verliezen.
We voelen allemaal de druk om sneller te werken. We krijgen meer werk dat in kortere tijd moet afgewerkt worden. Hoe kan je voldoen aan al deze eisen?
Het was lang een hype, maar het is eindelijk bewezen: een landschapskantoor is geen goed idee.
Een gemiddelde kantoorwerker verliest dagelijks gemiddeld 86 minuten door afleiding. Hoe dat kan verminderd worden met 30 procent? Zo dus ...
Work-life balance, laptops, flexibiliteit en thuiskantoor. Dat is werken in de 21ste eeuw. Technologie maakt alles mogelijk, maar werkt ons lichaam op de juiste manier?
Kantoorwerk doen in hippe koffiebars is trendy, maar kunnen we ons wel concentreren met al dat geroezemoes en die kletterende koffietassen? Een onderzoek.
Het open kantoor is ontworpen om de samenwerking tussen collega’s te vergroten. Geluidsoverlast blijkt er desondanks epidemische niveaus te bereiken.
Uit een recent onderzoek blijkt dat we steeds vaker onze vaste job, opleiding of pensioenuitkering combineren met een bijverdienste.