Werknemers bespioneren zit in de lift
Voor bedrijfsdetectives betekent de crisis extra onderzoeks- en schaduwwerk. Nu bedrijven elke euro tweemaal omdraaien, zijn ze veel gevoeliger voor fraude.
- ‘Dokter Joris? Is dat geen spoedarts?’
- ‘Volgens mij is die maar assistent.’
- ‘En die Bart? Die was er toch ook niet door hé.’
- ‘Echt hé. Als ik die nu nog tegenkom op een congres, dan denk ik altijd: gij dom kieken.’
U stapt met gemengde gevoelens de lift uit. Misschien een ingehouden lachje over zoveel openheid. Maar wellicht vooral vertwijfeling over het ziekenhuis waar u terechtkomt. Wil u zich wel laten opnemen in een ziekenhuis waar de sfeer onder collega’s blijkbaar niet erg hartelijk is? En wat als plots blijkt dat uw chirurg van dienst , wel degelijk Bart, ‘het dom kieken’, is?
U vraagt zich af waar ik heen wil. Welnu, dit is helemaal geen fictieve situatie, maar wel één van de vele gesprekken die we noteerden tijdens een grootschalig onderzoek naar het onbewust vrijgeven van vertrouwelijke of ongepaste informatie in liftgesprekken op het werk.
De laatste jaren maken bedrijven zich zorgen dat vertrouwelijke informatie uit een bedrijf gelekt wordt naar de buitenwereld. Zo’n informatie kan de reputatie van het bedrijf behoorlijk wat schade toebrengen en zelfs leiden tot verlies van klanten. Dit lijkt vooral een risico in die situaties waar er geen duidelijke grens is tussen werknemers en klanten zoals in openbare besturen, ziekenhuizen, of universiteiten. Onderzoek in de VS en Canada geeft bijvoorbeeld aan dat in 7 tot 13 procent van de liftgesprekken in ziekenhuizen confidentiële informatie over patiënten wordt vrijgegeven.
Samen met twee enthousiaste studentes besloten we dit uit te pluizen in België. Nietsontziend namen de twee studentes als toevallige passagier deel aan 1.000 (dui-zend!) liftritten in openbare ziekenhuizen en onderwijsinstellingen. Zij mengden zich in geen enkel gesprek, maakten geen enkele opname, maar stapten na elk liftritje braaf uit en noteerden wat ze gehoord en gezien hadden.
Vergelijkbaar met buitenlands onderzoek, werden in 8 procent van de liftgesprekken vertrouwelijke of ongepaste gesprekken gevoerd. In de ziekenhuizen werd er in de helft van de ongepaste gesprekken ook informatie over patiënten vrijgegeven. Laat ik maar ineens ook het cliché bevestigen: vrouwen bleken meer te praten in de lift en bleken ook meer vertrouwelijke informatie vrij te geven. Shame on you, girls!
U kijkt in de toekomst misschien beter twee keer naar wie er naast u staat in de lift voor u een boekje opendoet over uw collega’s. En waarom niet gewoon snel in uw eentje de trap oplopen zonder al dat geroddel. Dan kan u direct weer… Aan het werk!
(* Gebruikte namen zijn fictief om anonimiteit te beschermen)
(Frederik Anseel) - Meer info: www.vigorinnovation.com
Voor bedrijfsdetectives betekent de crisis extra onderzoeks- en schaduwwerk. Nu bedrijven elke euro tweemaal omdraaien, zijn ze veel gevoeliger voor fraude.
Het geheim houden van een affaire met een collega is niet eenvoudig. Een derde van wie in zo’n relatie verwikkeld is, zegt dat andere collega’s op de hoogte zijn. In tien procent van de gevallen luistert zelfs het hele bedrijf mee.
In zes stappen een rustige en aangename werkplek creëren? Het kan met deze eenvoudige ingrepen!
Werknemers die er voor kiezen om langere tijd bij hun werkgever te blijven, worden vaak beloond met een anciënniteitspremie. Dit zijn de voorwaarden.
Boeken over welzijn, in al zijn facetten, zitten in de lift. We pikken er vier uit die opvallen, telkens op een andere manier.
We vroegen aan Marco Bouman (51) hoeveel hij verdient en wat zijn job als online groeiconsultant precies inhoudt...
Wat zijn de verantwoordelijkheden en doorgroeimogelijkheden van een maintenance manager? Welk loon verdient hij/zij?
Wat zijn de benodigde verantwoordelijkheden en vaardigheden? En welk salaris mag je in deze functie verwachten?