Go for happy
Vorige

1 van 735

Volgende
Volgend artikel:

Hoe ambassadeurs het verschil maken

Mede mogelijk gemaakt door: Unilin

De kracht van intervisie

Engagement_Unilin_02
Pascal Dierick, ploegleider in de flooring-afdeling van Unilin in Gent, en Lies Langedock, talent development partner.
Bij Unilin, bekend van onder andere de Quick-Step-vloeren, loopt sinds een jaar of twee een interessant initiatief: intervisiesessies. De deelnemers zijn leidinggevenden van diverse teams. “Je steekt er veel van op”, zegt Pascal Dierick, die deelneemt aan de sessies. Bij intervisies gelden enkele opvallende spelregels. “Het is om te beginnen belangrijk om open vragen te stellen.”

“Een uitwisseling tussen medewerkers die in hetzelfde vakgebied werken”, zo omschrijft Pascal Dierick, die al zowat 3,5 jaar ploegleider is in de flooring-afdeling van Unilin in Gent, het initiatief. Hij koppelt er meteen ook een oosters spreekwoord aan. “Door een veelheid aan raadgevers komt men tot een wijs besluit.”

Intervisiesessies kunnen op verschillende manieren, maar Unilin kiest voor een pragmatische aanpak. “Iedereen komt er met een specifiek probleem of issue naar de sessie. Iets waar je als leidinggevende mee worstelt”, vertelt Lies Langedock, talent development partner, die zelf ook intervisiesessies begeleidt bij Unilin. “Een of twee probleemstellingen worden door de groep uitgekozen en uitgewerkt.”

Dat probleem kun je overigens breed bekijken: iets dat te maken heeft met de organisatie van werk of de druk daarrond, een sluimerend conflict tussen persoonlijkheden op de werkvloer, omgaan met emoties of de moeilijkheid om een boodschap rond veiligheid af te dwingen. “Belangrijk is dat het een issue is dat zich op dat moment stelt. Iets waar je zelf geen raad mee weet.”

Wat is er bijzonder aan?

Elke ‘probleemsteller’ krijgt enkele minuten tijd om duidelijk te maken wat het probleem of de uitdaging is. De deelnemers (doorgaans vijf tot acht) stellen vragen aan elkaar om bepaalde punten op te helderen en om meer te weten te komen over het onderwerp.

“Het is vooral belangrijk om open vragen te stellen, zoals: wanneer komt dit probleem voor? Of welk effect heeft het op jou? Maar het is niet de bedoeling om meteen een oplossing aan te reiken. Die komt pas later”, licht Pascal toe. Zodra de informatie verzameld is, volgt de brainstorm.

“In de groep wordt het probleem vanuit verschillende invalshoeken benaderd door open vragen te stellen. Deelnemers noteren alle relevante ideeën.” Zo maken en delen ze diverse aanbevelingen. “Belangrijk bij deze stap is dat het concreet advies moet zijn, met haalbare suggesties en mogelijke oplossingen.”

De persoon die zijn case inbracht, geeft nadien zijn feedback en deelt wat hij gaat proberen in de praktijk om tot een oplossing te komen. Zo wordt het echt heel concreet en actiegericht. “Elke deelnemer deelt ook wat hij of zij van de sessie meeneemt. Los van wiens case het was. Iedereen leert bij want de problemen zijn vaak heel herkenbaar.”

Intussen zijn intervisies ingeburgerd bij Unilin. “We zijn er anderhalf jaar terug mee begonnen”, stelt Lies Langedock. “Ploegleiders volgen gemiddeld een tweetal intervisies per jaar. We organiseren ze erg gericht, zo’n intervisie kan 2,5 à 3 uur duren.”

Lees ook: Zo leer je constructief feedback geven én ontvangen

Wat maakt intervisies nuttig?

Samengevat helpt intervisie learning skills en soft skills te ontwikkelen. Pascal somt op: “Denk aan actief luisteren, een gevoel van empathie, goede vragen stellen, creatief denken en innovatief problemen oplossen.”

De probleemsteller krijgt oplossingen aangereikt. Maar volgens hem heeft het ook een positieve invloed op de groep, om te beginnen voor de deelnemers. “We zien solidariteit en verbeterd teamwork.” De ploegleider krijgt oplossingen aangereikt om mee te nemen naar het hele team.

Ontdek: De 5 meest gevraagde soft skills

Kun je intervisies als opleiding beschouwen?

“Ze passen zeker binnen onze visie rond opleiden en levenslang bijleren”, oppert Lies Langedock. Volgens haar zijn bij opleidingen de zogenaamde drie e’s van tel: education, experience en exposure.

“Intervisies rekenen wij bij de laatste twee e’s: experience en exposure. Een basisopleiding, als deel van education, is er ook. Intervisies horen bij het vervolg: mensen samenbrengen, ervaringen uitwisselen en vooral: leren van elkaar.”

Extra: 5 tips om sneller nieuwe dingen te leren

In welke mate dragen intervisies bij tot werkgeluk?

“Het draagt bij tot werkgeluk omdat men actief, creatief en oplossingsgericht obstakels kan ontzenuwen”, stelt Pascal. “Actief luisteren naar collega’s creëert verbondenheid, waarbij je het goede ziet van je collega en je bij hem of haar het talent naar boven haalt en dat weet te waarderen”, vindt hij. Een aanpak die hij ook hanteert bij zijn eigen team. “Dat is toch ook je rol als manager of teamleader: het beste bij mensen naar boven brengen.”

Lies vult aan: “Ook als je met anderen kunt delen wat lastig is of waar je wat vast zit, doet het nog zo’n deugd. Er wordt geluisterd en er volgt advies en zelfs een mogelijke oplossing. Je blijft er niet mee zitten. Ook dat is welzijn.

Werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

3 april 2023
Anderen bekeken ook