Welk soort kledingtype ben ik?
Elke werknemerkledij heeft zo zijn eigen kleur die hem het beste gaat. Enkele eenvoudige richtlijnen kunnen vaak vermijden dat in een opwelling gekochte felle bloesjes in de kast moeten blijven hangen.
Een sollicitatiegesprek op zich is al stresserend genoeg, het laatste wat je wil is je zorgen moeten maken over je kledij. Bereid daarom je gesprek niet alleen inhoudelijk, maar ook uiterlijk voor. Stijlcoach Lien Degol zet je in haar boek ‘De juiste look op je werk’ alvast op de goede weg ...
Uiteraard doe je voor een sollicitatiegesprek de nodige research over de bedrijfscultuur van de werkgever waarvoor je gaat solliciteren. Zoek antwoorden op vragen als ‘In welke sector opereert het bedrijf?’, ‘Welk soort bedrijf is het?’, ‘Met welk type mensen moet je samenwerken?’ enzovoort. Staat er expliciet in de vacature vermeld dat er een ‘informele bedrijfscultuur’ heerst, dan weet je al dat niet iedereen er rondloopt in kostuum.
Achterhaal verdere informatie over de dresscode via mensen die je kent die bij het bedrijf (of in een gelijkaardige sector) werken of via de bedrijfswebsite. Denk aan je voorbeelden, mensen die het in jouw business hebben gemaakt. Hoe kleden zij zich?
Opzichtelijke piercings of tatoeages leiden tijdens een sollicitatiegesprek de aandacht af van wat je eigenlijk komt te vertellen en zijn dus uit den boze. Lien Degol raadt aan om items die je levensstijl benadrukken, thuis te laten. Trek een duidelijke grens tussen werk en privé en houd die t-shirts met ‘Save the Dolphins’ of ‘Guns ’n Roses World Tour’ tijdens het solliciteren achterwege. Zo kom je immers niet professioneel of oprecht geïnteresseerd over.
Solliciteren in opzichtige merkkledij van bijvoorbeeld Louis Vuitton, Louboutin of Chanel kan je volgens Lien Degol beter niet doen. ‘Het wekt de indruk dat je niet echt geld nodig hebt en dus eigenlijk de job ook niet.’ Natuurlijk hangt dit ook af van welke functie op het spel staat. Van een account manager wordt bijvoorbeeld op uiterlijk vlak meer verwacht dan van een magazijnier.
Solliciteren in de winter kan best vervelend zijn. Die dikke winterjas, warme laarzen, sjaal en muts zijn nu eenmaal niet zo elegant. Probeer ze daarom achterwege te laten voor je sollicitatiegesprek. Ook als je niet met de auto bent, kan je best een grote tas gebruiken om wisselkleding in te stoppen. Winterlaarzen kan je bijvoorbeeld snel vervangen door pumps en je jas kan je eventueel achterlaten bij de receptie.
Ten slotte moet je steeds in je achterhoofd houden dat je beter te formeel gekleed gaat dan te informeel. Vrouwen die niet graag kleedjes of rokken dragen, mogen gerust een nette broek aandoen. Vermijd tijdens een eerste gesprek echter zeker een jeans, net als kauwgom, piercings en tattoos. Deze zijn absoluut not done!
(nm) - Bron: ‘De juiste look op je werk’ van stijlcoach Lien Degol, Uitgeverij Van Halewijck - Foto: Vitaya.be
23 december 2019Elke werknemerkledij heeft zo zijn eigen kleur die hem het beste gaat. Enkele eenvoudige richtlijnen kunnen vaak vermijden dat in een opwelling gekochte felle bloesjes in de kast moeten blijven hangen.
Hoe vermijd je kledingblunders op je job? Styliste Lien Degol wijst je de weg.
Mijn nieuwe job vereist dat ik me elke dag kleed in pak en das. Moet mijn werkgever die kledij betalen?
Doe de test in je vriendenkring: vaak kan je aan de professionele kleding van je vrienden meteen zien voor welk bedrijf ze werken. Kleding bepaalt immers mee het imago van een bedrijf en geeft expliciet vorm aan de identiteit ervan.
Je wilt je collega's op je eerste werkdag niet zozeer imponeren als wel voor je innemen. Je kleding speelt daarbij een belangrijke rol: een slechte eerste indruk blijft lang hangen.
Het dragen van bepaalde kledij kan omwille van hygiënische of veiligheidsredenen voorgeschreven zijn in een cao. If so, moet je baas die kledij dan betalen?
Hoe kleed je je het best om te gaan werken? Styliste Lien Degol vertelde het aan Jobat.
Hoe mooi het topje ook is, als het niet bij je lichaam past, doe je het best niet aan. En zo zijn er nog een paar tips.
Een marktonderzoek van de Hogeschool Gent heeft aangetoond dat 46,3 procent van de vijfhonderd aangeschreven bedrijven in België een kledingcode hanteert. 65,3 procent van die codes is informeel en dus ongeschreven.