Belgische bedrijven scoren ondermaats op digitalisering personeelsbeleid
De personeelsafdelingen van Belgische bedrijven kampen volgens hr-dienstverlener SD Worx met digitale koudwatervrees.
De bevindingen komen uit de digimatuurtest van HR- en well beingspecialist Attentia Attentia, een recente bevraging bij zowat 300 HR- specialisten van 250 verschillende bedrijven uit diverse sectoren. De meerderheid, zo blijkt, heeft geen duidelijke visie op digitalisering en de rol van HR- en well-being bij het digitaliseringsproces.
Slechts 12 procent geeft in het onderzoek aan dat de onderneming een volledige digitalisering ondergaat. Maar door medewerkers niet centraal te stellen, daalt de slaagkans. “In de praktijk is het een beter idee om de digitale transformatie vanuit de medewerkers te starten, aangezien zij uiteindelijk met de digitale tools zullen werken”, aldus Kristof Dujardin, CIO bij Attentia. “Bovendien is een groot draagvlak voor de digitalisering essentieel.”
Maar daar zijn we nog (lang) niet. Zo geeft 23 procent van de ondervraagden aan dat de medewerkers binnen de organisatie digitalisering en automatisering voornamelijk als een last of zelfs als een bedreiging zien. 29 procent heeft zelfs geen idee van de mening van de mensen op de werkvloer over de transformatie.
In een ideale wereld pakken IT enerzijds en de digitalisering samen aan. “Vandaag zien te veel ondernemingen digitale transformatie nog niet als een geheel, waardoor de digitalisering van HR & well-being uit de boot dreigt te vallen. Die aanpak is weinig efficiënt, en zal op korte termijn problemen binnen de onderneming veroorzaken”, vindt Dujardin. Ook dient de hardnekkige mythe dat digitale transformatie groot en duur is, uit de wereld geholpen te worden.
“Met de juiste visie, vertrekkend vanuit de mensen, kan digitalisering perfect modulair zijn”, vindt Dujardin. “Dankzij krachtige maar gebruiksvriendelijke software-oplossingen in de cloud is er bovendien geen sprake van megalomane investeringen. De transformatie wordt immers bekostigd op maand- of jaarbasis, rekening houdend met het aantal medewerkers”, illustreert hij. Of hoe digitalisering het best menselijk en modulair verloopt.
Sylvia Goossens zorgt bij Attentia mee voor de komst van een nieuw onlineplatform. Tegelijk staat ze als teamleader payroll BPO aan het hoofd van een team van negen medewerkers die taken rond loonadministratie voor hun rekening nemen bij (grote) klanten zoals ING Lease of Telenet Retail. Met Sylvia overlopen we haar werkdag.
10.00 uur: Ik heb een overlegmeeting met mijn twee andere teamlead-collega’s. De ene staat in voor bonusoptimalisatie, de andere voor sourcing, onze consultants die bij klanten aan de slag gaan. Ook onze verantwoordelijke is bij onze meeting aanwezig. We bespreken wat belangrijk is op het vlak van peoplemanagement, onze business en financiën. We overlopen ook lopende afspraken en eventuele klantenbezoeken.
11.30 uur: De meeting is afgelopen. Ik loop nog even door mijn mails. Tijdens de middagpauze doe ik snel nog wat boodschappen bij de Albert Heijn hier in de buurt.
13.15 uur: Ik overloop met onze total reward manager de stand van zaken rond het project Attentia meets DOTS, een onlineplatform waar zowel HR- als well-being-opdrachten in een en dezelfde applicatie beheerd kunnen worden. Veel van onze klanten werken al met DOTS en nu wordt het ook intern toegepast. Practice what you preach! Een groot project dat ik samen met HR en enkele collega’s mee heb begeleid.
15.30 uur: Ik neem contact op met enkele klanten en plan een bezoek of telefoongesprek in voor volgende week. Er zijn een aantal contractvernieuwingen aan de orde die ik samen met de klant zal bespreken. Ik overloop en bestudeer ook nog even enkele cijferrapporten, want ook de budgetten moeten goed zitten.
17.15 uur: Ik haal mijn kinderen op van de naschoolse opvang: Camille is zes en Basile is drie. Na het eten ga ik ’s avonds nog een uurtje sporten: afterburn, een intensieve work-out in groep onder leiding van een personal trainer.
(wv) - Meer info: www.attentia.be/nl/lp/eindrapport-digimatuurtest
De personeelsafdelingen van Belgische bedrijven kampen volgens hr-dienstverlener SD Worx met digitale koudwatervrees.
Loonadministratie, vakantiedagen, ziekteregeling: ook al lijken ze geknipt om te digitaliseren, toch blijven menselijke kwaliteiten hier de basis. Als client advisor heb je een job met toekomst beet. Wat mag je verwachten?
We vroegen Jimmy Vertongen (22) uit Hoboken wat hij doet en hoeveel hij verdient...
Vanaf het volgende academiejaar zal Hogeschool UCLL uit Heverlee haar studenten een doorgedreven payroll-opleiding aanbieden.
Bij een psychiatrische crisis is een ziekenhuisopname niet altijd de beste oplossing voor de patiënt. Het Mobiel Crisisteam van het UPC KU Leuven maakt hier een verschil. Crisisconsulenten als Ingrid, Pieter en Mirte helpen mensen aan huis een crisis te boven komen
‘En, vertel eens iets over jezelf.’ Het is de simpelste vraag ooit, en toch is de kans groot dat je niet meteen een antwoord klaar hebt.
Je bent jong en je wilt wat. De eerste stappen in je carrièrepad kunnen best intimiderend zijn. Geen zorgen, wij helpen je op weg.
We vroegen aan Stéphanie (33) hoeveel zij verdient en wat haar job als accountmanager precies inhoudt...
Een nee heb je, een ja kun je krijgen en dat geldt ook bij solliciteren. Maar kan je als starter het onderste uit de kan halen tijdens je loononderhandeling?