Eindejaarspremie
Vorige

1 van 18

Volgende
Volgend artikel:

Geniet jij al van de voordelen van een cafetariaplan?

De grootste tops & flops van eindejaarscadeaus op het werk

Cadeaus krijgen, wie kan daar nu tegen zijn? Toch hebben die attenties niet altijd het gewenste effect. Zeker in grote bedrijven waar de CEO’s verder van hun personeel staan, wordt er wel al eens geblunderd.
#

De toppers van vorig jaar

Eindejaar is de populairste gelegenheid voor bedrijven om hun werknemers een extraatje te gunnen. Wat waren in 2016 de populairste eindejaarsgeschenken voor werknemers?

  • Cinematickets
  • Activity tracker
  • Scheerapparaat
  • Bluetoothspeaker
  • Bons voor belevenissen

Bron: de populairste eindejaarsgeschenken bij Arteel Groep, een bedrijf gespecialiseerd in relatiegeschenken. 

Vroeger en nu

Vroeger, maar ook nu nog in te veel bedrijven, was het simpel: hetzelfde cadeau voor alle werknemers. Veel blijk van waardering gaat er echter niet uit van zo’n geste van ‘de baas’. Er zijn twee strekkingen inzake cadeaubeleid bij bedrijven. Enerzijds zijn er de bedrijven die kiezen voor extra cash voor de werknemers. In realiteit gebruiken die werknemers het extra geld echter eerder om hun maandelijkse facturen te betalen dan voor een extraatje voor zichzelf.

Anderzijds zijn er de bedrijven die kiezen voor extra waardering. Zij kennen hun werknemers beter en weten hoe ze die persoonlijk kunnen plezieren. Of nog beter: ze laten de werknemers gewoon zelf kiezen. Gespecialiseerde bedrijven zoals Arteel hebben verschillende keuze- en verrassingspakketten waarbij men kan kiezen tussen allerhande belevenissen of hebbedingen. Vroeger had men de gewoonte om met de feestdagen alcohol cadeau te doen. Leuk voor sommigen, maar niet iedereen drinkt nog alcohol, al dan niet uit geloofsovertuiging. Nu kunnen ze gewoon zelf kiezen!

Flops

Meer persoonlijke cadeaus geven of de keuze aan de werknemers zelf laten, voorkomt ook onnodige en vaak kostelijke blunders. “We hebben ooit eens een bedrijf gehad dat al zijn mensen een activity tracker wou cadeau doen, omdat het zo de sportieve bedrijfswaarden dacht uit te dragen”, aldus Nathalie Arteel van Arteel Groep, gespecialiseerd in relatiegeschenken.

Voor veel jongen mensen is dit een ideaal cadeau, maar in dit geval was het personeel overwegend tussen de 40 en 65 jaar. Resultaat: maar weinig mensen gebruiken het sporthorloge effectief, terwijl het een smak geld gekost heeft.

“Er was eens een CEO die had beslist om in plaats van een cadeau te geven aan zijn werknemers, het daarvoor bestemde geld aan een goed doel te geven”, gaat Nathalie Arteel verder. Ook hier lijkt op het eerste zicht niets verkeerds mee, maar de werknemers waren er allerminst mee opgezet. Vooral het feit dat het geschonken bedrag niet betaald werd met de royale bedrijfswinst maar wel enkel door het geld dat anders naar de werknemers zou gaan, zette kwaad bloed.

“Sommige werknemers willen wel degelijk goede doelen steunen, maar je kan ze beter zelf laten kiezen. Zo heeft men ook veel meer voldoening van zijn schenking.” Nathalie Arteel voegt er wel nog aan toe dat België zeer slecht scoort als het gaat over hun eindejaarscadeau wegschenken aan een goed doel. “Van de 39 landen waar we actief zijn, is België één van de gierigste leerlingen van de klas”.

Als bedrijf moet je goed nadenken over je waarden en hoe je die kan uitdragen via je eindejaarscadeaus. Als je zeer hard inzet op maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid, zorg er dan voor dat je cadeaus onder goede omstandigheden geproduceerd werden en niet van de andere kant van de wereld moeten komen.

Wakostda?

Het bedrag dat bedrijven aan cadeaus onbelast kunnen uitgeven om hun werknemers te belonen, is gelimiteerd door de overheid. In België is dat al meer dan 20 jaar €35. Zowat alle bedrijven gebruiken het maximumbedrag, merkt Arteel.

Dit relatief lage budget zorgt er wel voor dat bedrijven creatief moeten zijn om het verschil te maken. De financiële waarde kan misschien aan de lage kant zijn maar de symbolische waarde hoeft geen grenzen te kennen. Employer branding is in ‘the war for talent’ niet te onderschatten.

(mr) 

19 december 2017
Anderen bekeken ook