Wat doet werkdruk met je lichaam?
Eén op de drie werknemers heeft last van werkdruk... Aan welke lichamelijke signalen herken je een te hoge werkdruk?
Stress hoeft niet per se altijd negatief te zijn. Zo kan een gezonde portie stress voor de nodige adrenaline zorgen die je in de juiste mood brengt om opdrachten of projecten succesvol af te werken. Toch is te veel stress ook niet goed. Negatieve of chronische stress kan namelijk voor heel wat fysieke en psychische problemen zorgen zoals hartkloppingen, slapeloosheid, een hoge bloeddruk en sombere, negatieve gedachten.
Voor je eigen gezondheid is het dus belangrijk om het stressgehalte op het werk goed in het oog te houden en op tijd je grenzen te stellen of aan de noodrem te trekken.
Last van deze kwaaltjes? Stress kan de oorzaak zijn!
Toegeven dat je last hebt van werkgerelateerde stress is al lang geen taboe meer. Uit een Europees onderzoek van rekruteringsbedrijf Page Personnel blijkt dan ook dat meer dan de helft van de werknemers soms overweegt om van job te veranderen door het teveel aan werkstress. 20% van de ondervraagde werknemers houdt het niet alleen bij woorden maar verandert daadwerkelijk van job.
Niet zozeer de hoge werkdruk (28,6%) of de onevenwichtige werk-privébalans (26,2%) zijn factoren die mensen doen veranderen van job, vooral een gebrek aan erkenning (39%) is dé stressfactor om ontslag te nemen en andere professionele oorden op te zoeken.
Werkgerelateerde stress verminderen? Enkele wetenschappelijk onderbouwde tips
Olivier Dufour, Senior Executive Director van Page Personnel: “We zien een toenemende tendens van mensen die hun job opzeggen omwille van stress. Stress op het werk kan soms zo’n grote proporties aannemen dat mensen het niet los kunnen laten wanneer ze naar huis gaan, waardoor er een constante sluimerende stress aanwezig is.”
“Het is logisch dat dat gebeurt, want met onze smartphones zijn we te allen tijde geconnecteerd, zelfs op momenten dat we dat eigenlijk niet willen zijn”, gaat Dufour verder. “Dat staat haaks op de steeds grotere nood aan een goede work-life balance. Wanneer die balans helemaal naar work overslaat, is de jongere generatie veel minder terughoudend om de baan effectief op te zeggen. Daar is ook steeds minder schaamte over.”
Is jouw werk-privéleven in balans? Doe de test!
Ook werkzoekenden hebben tijdens de zoektocht naar werk last van stress. De meest opvallende stressfactoren hier zijn het gebrek aan feedback (53,8%), de openlijke afwijzing (39,9%) en de onzekerheid over de toekomst (36%).
“Een gebrek aan feedback kan veel vragen oproepen bij kandidaten. ‘Waarom werd ik afgewezen?’ ‘Wat deed ik precies verkeerd?’ ‘Hoe kan ik het volgende keer beter doen?’ En dat brengt vaak meer stress met zich mee”, besluit Dufour. “We zijn bovendien zo gewend aan een constante stroom van feedback door sociale netwerken, dat een gebrek daaraan ons heel wat stress geeft. Een afwijzing is pijnlijk, maar wel duidelijk.”
TEST: Hoe stressbestendig ben jij?
(fd)
2 juni 2024Eén op de drie werknemers heeft last van werkdruk... Aan welke lichamelijke signalen herken je een te hoge werkdruk?
Een overvolle mailbox: het is een veelvoorkomend fenomeen op de werkvloer. Een situatie die stress oplevert en je uit je workflow haalt. Hoe raak je daar vanaf?
Stress blijft een wederkerend probleem op de werkvloer. Hoe gaat jouw bedrijf om met stress? En staat je baas open voor oplossingen?
Zelf je ontslag indienen doe je niet zomaar. Dit zijn de 6 meest voorkomende redenen waarom iemand ontslag neemt...
In hun boek ‘Riet breekt niet’ leren psychosociale preventieadviseurs Daisy Buttiens en Kirsten O je omgaan met stress.
We zijn steeds op zoek manieren om onze productiviteit op te schalen. Multitasken is een populaire methode om dat te doen. Maar werkt het ook echt?
Ondanks het toenemende belang van welzijn op het werk zijn er nog altijd factoren die stressgerelateerd ziekteverzuim in de hand werken…
Je bent gestrest en je grijpt naar iets lekkers, meestal iets ongezond zoals snoep, cola of koekjes. Herkenbaar? Enkele tips om dit te doorbreken!
Wat doe je concreet als je een paniekaanval krijgt op kantoor? Enkele specifieke tips die je er heelhuids door helpen.