Sociale media
Vorige

1 van 180

Volgende
Volgend artikel:

Wat mag je over je werkgever op sociale media zetten?

De grootste opportuniteiten én gevaren van social media voor sollicitanten

Sollicitanten mogen er zeker van zijn dat hun aanwezigheid op sociale netwerksites niet onopgemerkt aan HR-managers voorbijgaat. Van de gevaren en valkuilen van Facebook & co zijn de meeste kandidaten zich stilaan bewust, maar social media kunnen natuurlijk ook zeer interessante deuren openen. Jo Caudron, expert in social media, helpt je op weg …

Jo Caudron is gepassioneerd door technologie en is de oprichter van Dear Media, een consulting bedrijf dat gespecialiseerd is in digitale en sociale media. Hij schreef onder meer het boek Media Morgen over de veranderingen in het medialandschap en is een gewild adviseur en spreker over social media.

Kortom, de ideale persoon om sollicitanten het juiste duwtje in de rug te geven wat betreft hun aanwezigheid op sociale netwerksites. Want wat zijn nu precies de vele mogelijkheden van social media voor kandidaten en wat zijn de specifieke valkuilen ervan?

De grootste opportuniteiten van social media

‘Om te beginnen kan je aan de hand van digitale media een mooi communicatieproduct van jezelf maken. Jezelf promoten als een merk – personal branding – kan op verschillende manieren via het internet. Je kan een infographic over jezelf maken in plaats van een klassiek cv op te sturen of je stuurt een YouTube-filmpje van jezelf naar je toekomstige werkgever, waarin je uitlegt waarom je precies voor hem wil werken. Het internet zit vol met creatieve tools waar je met een beetje originaliteit mooie dingen mee kan doen.’

‘Daarnaast ben je best aanwezig op kanalen zoals LinkedIn en andere platformen die je toelaten om een soort van cv achter te laten. Je kan bijvoorbeeld ook een eigen website maken om jezelf zo nòg beter te profileren.’

‘Tot slot kan het ook ontzettend nuttig zijn om voor jezelf een bepaald onderwerp, een soort van stokpaardje, te zoeken waar je een bepaalde kennis over hebt. Mensen gaan je dan volgen op Twitter of via je blog, omdat ze weten dat jij een bepaalde expertise hebt over een bepaald onderwerp. Zo kennen anderen jouw interessegebied en kan je een referentie worden. Dat is natuurlijk wel arbeidsintensief, het is meer een profilering van jezelf op lange termijn.’

De grootste gevaren van social media

‘Mensen beseffen niet goed wat ze allemaal op het internet over zichzelf prijsgeven. Veel HR-managers van grote bedrijven zullen wel degelijk sociale media gebruiken om na te gaan wie er straks bij hen op gesprek komt. Wat je op een bepaald moment over jezelf blootgeeft, stelt je niet altijd in een positief daglicht. Pas daar dus ontzettend goed mee op. Het is niet echt verstandig om foto’s van jezelf in een dronken toestand (lees: er staan 27 lege Duvelglazen naast je) op je Facebookprofiel te plaatsen.’

‘Daarnaast moet je ook oppassen wat je over je huidige werkgever op sociale netwerksites verkondigt. Het is natuurlijk je recht om bepaalde wantoestanden binnen je bedrijf aan te kaarten via sociale media, maar besef dat je daarmee een bepaald vertrouwen met je werkgever verbreekt. Het is veel verstandiger om rechtstreeks met je baas te gaan praten over bepaalde problemen.’

Conclusie?

  1. ‘Facebook is privé, probeer je Facebook-account zoveel mogelijk af te schermen. Laat je huidige of toekomstige werkgever niet op Facebook.’
  2. ‘Zet zoveel mogelijk van je professionele zelf op LinkedIn. Daar zijn de saaiere details over jezelf terug te vinden waar de typische HR-manager toch nog naar op zoek is.’
  3. ‘Ga ten slotte nog een stapje verder en maak een soort van digitaal virtueel visitekaartje van jezelf. Maak een aantrekkelijk internetprofiel en link dit aan je LinkedIn-account. Dan heb je volgens mij een ontzettend mooie mix.’

(nm) 

6 augustus 2019
Anderen bekeken ook