Een op drie werknemers is niet klaar voor Het Nieuwe Werken
Werknemers verwachten heel wat van Het Nieuwe Werken, zoals een betere balans werk-privé. Maar niet iedereen is even enthousiast.
“Wij werken sowieso heel ‘virtueel’. Veel van onze medewerkers bevinden zich elke dag bij klanten. Sinds de jaren 90 al denken we na over hoe daar mee om te gaan”, zegt Peter De Bley, partner bij PwC en verantwoordelijk voor advies rond human resources management.
Thuiswerken is één van de oplossingen die PwC haar medewerkers aanbiedt, maar er kan ook vanop verschillende locaties worden gewerkt. “Je kan een locatie boeken in een van onze kantoren. Als ik ’s ochtends een vergadering heb in Gent, reserveer ik daar een plaats.”
Voor PwC-medewerkers zijn alle technologische faciliteiten voorzien om zowat van overal te werken: op locatie, van thuis uit of bij de klant. “Het gevolg was dat we vrij snel gestart zijn met beoordelen op basis van prestaties. Dat was toch een van de meer fundamentele veranderingen”, legt Peter De Bley uit. “Voor veel bedrijven is dat een uitdaging. Ze moeten leren omgaan met het feit dat mensen niet meer op hun vaste stoel zitten om te werken.” Essentieel daarin is de rol van de leidinggevende. Die moet leren leiding geven aan zijn ‘virtuele’ team. “Nieuwe leidinggevenden moeten vooral sturen op de productiviteit van hun medewerkers en het resultaat van hun werk beoordelen. Waar dat werk wordt verricht, is van secundair belang.”
Riskeert een leidinggevende zo niet de band met zijn team te verliezen? “Dat is een aandachtspunt”, geeft Peter De Bley toe. “Bij PwC lossen we dat op door regelmatig momenten in te lassen die ervoor zorgen dat medewerkers zich met elkaar, met hun team als met het bedrijf kunnen identificeren. Elke laatste vrijdag van de maand wordt er in elk van onze kantoren een drink georganiseerd. Wie in de buurt is, kan eender waar binnenspringen.”
Het Nieuwe Werken is veel meer dan thuis- of telewerken. “Als het alleen maar dat is, is het vaak niet meer dan een kostenbesparing. De opbrengst van die investering kan wel eens tegenvallen. In de praktijk merk ik dat Het Nieuwe Werken vooral succesvol is in die bedrijven die aandacht hebben voor het hele plaatje”, aldus Peter De Bley.
Het Nieuwe Werken vraagt in veel bedrijven om een cultuurverandering, met een focus op plaats- en tijdonafhankelijk werken. “Dat heeft effect op de structuur en de manier van leidinggeven. Belangrijk is dat er tegelijk geïnvesteerd wordt in vorming en opleiding. Ik stel vaak vast dat een werkgever wel allerlei IT-tools ter beschikking stelt van het personeel maar dat niet iedereen die even goed gebruikt.”
Zo is bijvoorbeeld niet iedereen even handig in het opzetten van een videoconference. Ook een virtuele brainstorm vereist een andere aanpak dan een klassieke sessie, wat toch enige ervaring of opleiding vereist, aldus Peter De Bley. “Training en vorming zijn elementen waarvan we het belang niet mogen onderschatten om Het Nieuwe Werken succesvol te maken. Hetzelfde geldt voor change management en communicatie.”
Het Nieuwe Werken vergt ook enige maturiteit. Controlemechanismen zoals de prikklok vallen meestal immers weg. “Dat vereist een werkattitude die soms moet aangeleerd worden. Ik denk dan ook aan pas afgestudeerden”, zegt Peter De Bley.
Die merkt op deze manier van werken soms voor verrassingen zorgt. “Je zou verwachten dat vooral jonge moeders voorstander zijn om van thuis uit te werken. De praktijk is vaak anders. Die jonge moeders zijn blij om op kantoor te kunnen werken. Het is een plek waar ze sociaal contact hebben en ze zijn er weg van hun huishouden.”
Peter De Bley merkt ook een verschil tussen intro- en extraverte mensen wat thuiswerken betreft. “Je zou denken dat het vooral iets is voor introverte mensen. De realiteit is anders. Het zijn vooral extraverte personen die van thuis uit werken. Een wetenschappelijke verklaring heb ik daar niet voor, maar een mogelijke veronderstelling is dat introverte mensen het er moeilijk mee hebben om van thuis uit contact te leggen met anderen. Op kantoor kent het sociale contact minder barrières.”
(wv)
23 april 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Werknemers verwachten heel wat van Het Nieuwe Werken, zoals een betere balans werk-privé. Maar niet iedereen is even enthousiast.
Thuiswerkers kunnen beter oppassen voor de volgende fouten die steevast gemaakt worden bij het werken van thuis uit.
Stilaan komen er nieuwe contracten op die werk en gezin beter combineerbaar maken, en niet onbelangrijk: zonder dat je al te veel loon moet inleveren.
Het Nieuwe Werken (HNW) staat in België nog in zijn kinderschoenen, zo blijkt uit een bevraging van Kluwer bij meer dan 850 bedienden en vrije beroepen.
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 11,1% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.
Ellendige collega’s, een onuitstaanbare baas, … Als je dit allemaal op voorhand had geweten, was je er niet beginnen werken. Jobat geeft 5 overlevingstips!
Je bent jong, studeert en wilt wat bijverdienen. Maar wat als je ziek wordt tijdens je vakantiewerk? Heb je dan recht op gewaarborgd loon?
Na een lange carrière in een ziekenhuis volgde verpleegkundige Mich vier jaar geleden haar hart naar de thuisverpleging. Bij het Wit-Gele Kruis van Antwerpen vond Mich het gevarieerde takenpakket waarvan ze droomde en het heel fijne contact met de patiënten dat ze miste.
Wil je een welvarend bedrijf? Dan moet je als werkgever 55-plussers aannemen. Waarom? Omdat deze leeftijdscategorie doorgaans gelukkiger is.