De 6 meest originele cv's
Een cv moet opvallen en persoonlijkheid uitstralen. Werkgevers nemen per cv immers slechts enkele minuten de tijd om zich te laten overtuigen.
Wij zetten de do’s en don’ts op een rij.
Zelfs al is het een kleine verandering, zo blijf je bovenaan de zoekresultaten staan. Rekruteerders en hr-managers kijken altijd eerst naar de recentste profielen. Het doornemen van andere cv’s in je werkveld kan helpen om te ontdekken hoe je platgetreden paden en zinnetjes kan vermijden.
Zorg dat je de zoekmachines te slim af bent en zet in je cv de belangrijkste woorden uit de jobomschrijving. Pas de uitleg over je vaardigheiden en ervaring aan aan wat je potentiële werkgever vraagt. Geen uniform cv dus voor alle online sollicitaties.
Probeer rekruteerders en hr-managers te verleiden. De titel ‘Biomedisch projectingenieur’ zal meer aandacht trekken dan ‘Gemotiveerde 25-jarige zoekt een job’.
Werkgevers verwachten dat je op het internet aanwezig bent. Als je al 15 jaar in dezelfde business werkt, maar je naam of verwezenlijkingen duiken nergens online op, dan zal je niet weerhouden worden. Zorg op z’n minst voor een uitgebreid LinkedIn-profiel, liefst met enkele aanbevelingen.
Heb je een bedrijf waarvoor je absoluut wil gaan werken, volg dan de hr-manager of andere werknemers op Twitter. Zo ben je als eerste op de hoogte van primeurs zoals een nieuwe vacature. Beter nog is om zelf honderden volgers te hebben natuurlijk, dan zal je zeker en vast opgemerkt worden op de jobmarkt.
Zorg dat je professionele profiel op alle online platformen hetzelfde is. Het komt verwarrend over als je vaardigheden of ervaring op Facebook anders zijn dan op LinkedIn.
Schieten op alles wat beweegt op het internet heeft geen zin. Solliciteren voor massa’s jobs kan heel productief lijken, maar heeft eigenlijk geen zin. Beter 20 gefocuste sollicitaties dan 200 in het wilde weg. Zoek dus naar bedrijven waar je absoluut wil gaan werken en jobs die je écht interesseren.
Je moet het tonen! Met blogs, online artikels, een portfolio, video’s of zwier die fantastische PowerPoint-presentatie van jou op het net … Vroeger werkte het om je cv af te geven en te vertellen waarom je geschikt was voor de job. Met het toenemende belang van het internet zijn er manieren genoeg om echt te laten zien wat je in je mars hebt, en dat verwachten rekruteerders ook.
Een onderzoek van Microsoft in 2009 toonde aan dat 70 procent van de hr-managers al kandidaten geschrapt had door wat ze online vonden over hen. Het is dus wel degelijk belangrijk wat je op het internet uitspookt. Sluit je dus niet aan bij online groepen die je reputatie kunnen schaden, en let op wat je op Facebook zet en wat je vrienden over jou posten.
Volgens dezelfde studie neust 79 procent van de rekruteerders en hr-managers op het internet rond om meer informatie te vinden over sollicitanten en beïnvloedt dit het selectieproces. Google jezelf dus regelmatig, de top-vijf van de zoekresultaten maakt of kraakt jouw online profiel. Als je negatieve informatie niet kan verwijderen, zorg er dan voor dat je positieve zaken over jezelf post: bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden op fora, te reageren op blogs of zelf een blog te starten.
Het internet en de sociale media bieden gigantische mogelijkheden om je netwerk uit te breiden. Eigenlijk was netwerken nog nooit zo makkelijk. Jobs worden nog altijd het meest ingevuld via via. Hoe meer mensen je ontmoet – dus ook online – hoe groter de kans op een mooie job.
(mr) – Bron: www.ctv.ca
16 september 2011Een cv moet opvallen en persoonlijkheid uitstralen. Werkgevers nemen per cv immers slechts enkele minuten de tijd om zich te laten overtuigen.
Je sollicitatiebrief is vaak het eerste wat een werkgever van je te zien krijgt. Zorg er dan ook voor dat je een goede indruk maakt.
Bij een sollicitatie komt het erop aan jezelf goed te kunnen verkopen. En hoe kan je dat beter doen dan met ...
Ben jij pas afgestudeerd, of behaal je binnenkort je diploma? Dan wil je wellicht graag weten welk salaris je mag verwachten in je eerste job binnen finance.
Denk je na al die jaren ervaring en de vele succesvolle projecten nog altijd dat je minder goed bent dan je collega’s? Hoog tijd om dat imposter syndrome weg te werken!
Hanne en Afi zijn winkelmanagers bij Colruyt Group, ze getuigen over hun afwisselende job.
Ons land telt 161.465 verkopers of winkelmedewerkers. Daarmee is verkoop qua functie het op één na meest voorkomende beroep in ons land.
In ons land is 21 procent van de werkende Belgen overgekwalificeerd voor zijn job. Al zijn ze daarom niet ontevreden met hun job.
Staan er vandaag zo'n 1.500 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs, dan geven er minder dan 500 werkzoekenden aan dat ze geïnteresseerd zijn in de job...