8 richtlijnen om een team te leiden vanop afstand
Een team leiden vanop afstand verschilt eigenlijk niet zo veel van de dagelijkse omgang met je teamleden op andere momenten...
Middle manager is meer een verzamelnaam, niemand heeft het als functienaam. “Het gaat om de mensen in het midden van een organisatie die zowel strategie als uitvoerend werk aan elkaar moeten koppelen”, klinkt het in het boek ‘Leading from the middle’ van Jesse Segers, Koen Marichal en Daan Sorgeloos, over het nieuwe samenspel tussen de top en het midden van een organisatie.
De gouden jaren van de middle manager lagen in de jaren ‘50 tot ‘70. Toen kwamen de grote internationale organisaties opzetten met veel lagen en divisies. Maar door besparingen in de jaren ‘80 en ‘90 werd veel middenkaderpersoneel aan de deur gezet, want vaak als overbodig beschouwd. “Maar er kwam een duidelijke tegenbeweging op gang”, opperen de auteurs.
Bij de reorganisaties van tegenwoordig, blijft de middle manager vandaag nog altijd van tel. Als hij mee evolueert en zich niet vastklampt aan de formule uit het verleden, staat hem of haar nog goede tijden te wachten, bijvoorbeeld als zogenaamde verbindingsofficier of strategie-uitdager. En dus niet in een puur coördinerende rol.
Technologie heeft er namelijk voor gezorgd dat organisaties onder meer complexer worden, en mensen in het midden belangrijker zijn om de organisatie samen te houden. “De CEO van een bedrijf droomt ervan om de koers te bepalen. Terwijl de mensen in het midden de koers in realiteit bepalen”, klinkt het. “In die zin kan je met een kwinkslag zeggen dat de mensen in het midden de echte CEO’s zijn.”
(William Visterin)
15 januari 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een team leiden vanop afstand verschilt eigenlijk niet zo veel van de dagelijkse omgang met je teamleden op andere momenten...
Is deze coronacrisis niet erg gevaarlijk voor sommigen die vandaag in volle drukte aan de slag zijn? Kweken we nu niet de burn-outs van morgen?
En plots ben je leider van een team als jongeman (of -vrouw). Het overkwam Jelle van der Lugt. Hij zet deze zekerheden voorop...
Wat is de toegevoegde waarde van een Crisis Manager? En is hij/zij ook nuttig post-Corona?
Niemand is perfect, ook je baas niet. Er bestaan zes typen bazen en elk hebben ze hun eigen handleiding…
We vroegen aan verpleegkundige Sarah (28) uit Leuven welke impact de coronacrisis heeft op haar financiën en werksituatie.
In coronatijden wordt geroepen om zoveel mogelijk ‘in uw kot te blijven’, en dat is precies wat Karolien (40), managing director bij LVTPR, doet.
Ook binnen de financiële sector is de nood aan profielen met een passie voor regelgeving hoog. Daar hoort ook de job van compliance manager of -expert bij.
Ook op het werk zijn de prestaties pas goed als het team functioneert. En zo’n goed team heeft een positieve impact op klanten én patiënten. Maar hoe herken je een sterk team?