Bazen
Vorige

1 van 499

Volgende
Volgend artikel:

Hoe vaak presteer jij overuren?

De comeback van de middle manager

Houten blokjes Middle Management
Managers in het midden van de organisatie hebben het vaak niet makkelijk: met een chef boven zich en een team dat ze moeten aansturen. Deze zogenaamde ‘middle manager’ zat vaak in de hoek waar de klappen vielen, maar lijkt aan een opmars bezig.

Middle manager is meer een verzamelnaam, niemand heeft het als functienaam. “Het gaat om de mensen in het midden van een organisatie die zowel strategie als uitvoerend werk aan elkaar moeten koppelen”, klinkt het in het boek ‘Leading from the middle’ van Jesse Segers, Koen Marichal en Daan Sorgeloos, over het nieuwe samenspel tussen de top en het midden van een organisatie.

Middenkader

De gouden jaren van de middle manager lagen in de jaren ‘50 tot ‘70. Toen kwamen de grote internationale organisaties opzetten met veel lagen en divisies. Maar door besparingen in de jaren ‘80 en ‘90 werd veel middenkaderpersoneel aan de deur gezet, want vaak als overbodig beschouwd. “Maar er kwam een duidelijke tegenbeweging op gang”, opperen de auteurs.

Bij de reorganisaties van tegenwoordig, blijft de middle manager vandaag nog altijd van tel. Als hij mee evolueert en zich niet vastklampt aan de formule uit het verleden, staat hem of haar nog goede tijden te wachten, bijvoorbeeld als zogenaamde verbindingsofficier of strategie-uitdager. En dus niet in een puur coördinerende rol.

Technologie heeft er namelijk voor gezorgd dat organisaties onder meer complexer worden, en mensen in het midden belangrijker zijn om de organisatie samen te houden. “De CEO van een bedrijf droomt ervan om de koers te bepalen. Terwijl de mensen in het midden de koers in realiteit bepalen”, klinkt het. “In die zin kan je met een kwinkslag zeggen dat de mensen in het midden de echte CEO’s zijn.”

(William Visterin)

15 januari 2021

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook