Ontslag nemen
Vorige

1 van 100

Volgende
Volgend artikel:

Werkgevers krijgen de keuze: hybride werken of ‘quiet quitting’

De belangrijkste redenen waarom mensen ontslag nemen?

Werknemers kunnen om verschillende redenen beslissen hun ontslag in te dienen. Ze hebben een andere (betere) job gevonden, ze voelen zich niet meer op hun gemak bij hun huidige werkgever, of hebben het woon-werkverkeer onderschat. Wat zijn volgens de zakenwebsite Businessinsider.com nu de meest voorkomende redenen voor ontslag?
#

1. Veranderingen binnen het management

Werkgevers onderschatten soms de impact die veranderingen binnen het bedrijf op werknemers hebben. Bedrijven moet goed nadenken over de gevolgen van ingrijpende beslissingen, willen zij zo weinig mogelijk waardevol personeel verliezen. Daarom is het belangrijk om genoeg tijd te nemen voor de meest getroffen werknemers, zodat de overgang zo soepel mogelijk kan verlopen.

2. Te weinig vrije tijd

In een poging om meer te doen met minder, zadelen sommige werkgevers hun medewerkers op met een overload aan opdrachten. Werknemers moeten hierdoor zelfs na hun werkuren voor het bedrijf werken en dat begint beetje bij beetje te wegen op hun werk-privébalans. En als die na een tijdje volledig verstoord is, zal het niet lang meer duren voor een overwerkte werknemer zijn ontslag geeft.

3. Geen waardering

Tekenen van waardering zijn ontzettend belangrijk voor de motivatie van werknemers. Medewerkers die geapprecieerd worden door hun baas en een goede verstandhouding met hem (of haar) hebben, zullen minder snel hun ontslag indienen. Dit wil niet zeggen dat mensen voortdurend een schouderklopje verwachten voor hun werk, maar op tijd en stond zeggen dat iemand goed bezig is, kan wonderen doen.

4. Gebrek aan uitdagingen

Wanneer mensen zich vervelen op hun job, gaan hun gedachten afdwalen en zullen zij op zoek gaan naar een meer uitdagende functie. Ervoor zorgen dat werknemers genoeg uitdagingen krijgen, is een belangrijke taak voor managers die willen dat hun medewerkers gemotiveerd blijven en niet naar de concurrentie overstappen.

5. Onaangename werkomgeving

Een aangename werkomgeving is essentieel voor jobtevredenheid. Een werkvloer waar voortdurend spanningen heersen, krijgt meer te maken met vertrekkende werknemers, dan een werkvloer waar iedereen goedgezind rondloopt. Werknemers verwachten geen constante partysfeer, maar vinden het wel belangrijk dat zij zich goed voelen op hun werk en bij hun collega's. We spenderen immers het grootste deel van ons dagelijkse leven op het werk, dus het kan daar maar beter aangenaam werken zijn.

6. Onrealistische doelstellingen

Doelstellingen die bijna onmogelijk te realiseren zijn, werken demotiverend. Werknemers die voortdurend vooropgestelde deadlines niet kunnen halen, geraken in een negatieve spiraal terecht en zullen de moed snel laten zaken. Uitdagingen zijn belangrijk, maar managers schuiven beter iets haalbare doelen naar voren, zodat medewerkers voldoening halen uit hun werk en niet continu gefrustreerd achterblijven.

7. Geen duidelijk carrièrepad binnen het bedrijf

Werknemers die niet weten hoe hun carrière in het bedrijf kan evolueren, zullen snel duidelijkheid willen van hun werkgever. Als zij die niet krijgen, geraken zij gefrustreerd en hebben ze het gevoel dat ze ter plaatse aan het trappelen zijn. Positieve carrièrevooruitzichten BINNEN het bedrijf is cruciaal, niet iedereen wil zijn hele leven lang hetzelfde doen zonder kans op beterschap.

8. Verouderd materiaal en machines

Een bedrijf dat niet mee evolueert met zijn tijd zal langzaamaan stuiten op misnoegde werknemers. Verouderde telefoontoestellen, kopieermachines die steeds vastlopen; wanneer mensen dagelijks moeten werken met miserabel materiaal, zal het niet lang duren voor de frustraties zich ophopen en … de bom barst.

9. Gebrek aan management ondersteuning

Managers die niet bereid zijn om hun mensen te steunen wanneer het nodig is, zullen moeilijkheden ondervinden om hun team te kunnen behouden. Dit betekent niet dat managers elke fout door de vingers moet zien, of elke klacht met evenveel ernst moeten behandelen. Het wil wel meer zeggen dat het team op zijn manager kan rekenen, ook als het moeilijk gaat.

10. Geen goede verloning

Tot slot zullen werknemers die nooit opslag krijgen en ontevreden zijn met hun loon, snel hun biezen pakken wanneer zij kans maken op een betere job mét beter loon. Het geven van extra's, zoals interessante extralegale voordelen, kan helpen om medewerkers tevreden te houden.

(nm) – Bron: Businessinsider.com 

26 november 2012
Anderen bekeken ook