Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

De basics van Timo Piredda

Basics_Timo-Piredda
“Na een tijdje ondervind je wat in de smaak valt bij luisteraars en leer je de kneepjes van het vak”, stelt Timo Piredda.
Van presentator naar videoregisseur tot grafisch ontwerper: die functies vervult Timo Piredda als 22-jarige freelancer. Hij doet zowat alles in de media en kent weinig grenzen. Op basis van zijn prille ervaringen zet hij voor ons enkele lessen op een rijtje.

Kom uit je comfortzone

Als klein jochie van veertien offerde Timo Piredda elke zondagnamiddag op om zijn eigen programma op de lokale radiozender van Houthalen-Helchteren uit te zenden. Toch was presenteren niet altijd even evident voor hem.

“Vroeger was ik bang om voor een groep te spreken. Als ik aan een aantal medestudenten een presentatie gaf, ging ik kapot van de stress. Ik trilde werkelijk op mijn benen. Dat is gelukkig langzaam weggeëbd door mijn job bij MNM. Daar leerde ik voor een publiek te babbelen. Onlangs moest ik voor een volle cinemazaal een interview leiden en ik voelde mij verrassend relaxed. Je leert jouw angsten te overwinnen met de juiste job.”

Ontdek: 6 ultieme tips om uit je comfortzone te stappen en te groeien

Neem initiatief

Oefening baart kunst: een bekend spreekwoord. Door ervaring op te doen, evolueren je skills. Daar gelooft Timo Piredda manifest in. “Toen ik begon met radio te maken, waren mijn uitzendingen verschrikkelijk slecht, maar je mag fouten maken. Na een tijdje ondervind je wat in de smaak valt bij luisteraars en leer je de kneepjes van het vak."

"In 2018 schreef ik mezelf in voor VRT NXT. Verrassend genoeg overleefde ik de auditierondes. Ik vertelde tegen de juryleden vol passie over de lokale radio en die waren onder de indruk. Dat heeft superveel deuren geopend. Ik denk dat het belangrijk is om verschillende vaardigheden uit te proberen. Soms ga je op je gezicht, maar je leert iedere keer bij.”

Starter? Met deze ervaringen maak jij een top cv

Dream big

De mediawereld is een aparte sector. Sterk in je schoenen staan, is een absolute must. Een show presenteren op Qmusic is zijn grote droom, maar de plekjes voor de microfoon zijn beperkt. “Je moet hard vechten voor je plaats. Je voelt een constante druk. Ik blijf onzeker. Mijn tip voor jou: smijt jezelf en doe zo hard mogelijk je best, want wat heb je te verliezen? Meestal niks”, vertelt hij ambitieus.

Interesse in een job in de mediasector? Bekijk het huidige vacatureaanbod

Leg de lat niet te hoog

Als startende werker ben je gedreven, maar leg niet te veel druk op je schouders.

“Veel vrienden van mij weigeren een job als het niet helemaal de functie is die ze in gedachten hadden. Iedereen begint onderaan de ladder. Je krijgt niet meteen de meest succesvolle job ter wereld. Vaak begin je met een stomme job, maar grijp alle kansen die je kunt pakken. Dat is een investering in je toekomst. Als die job je kan leiden naar het punt dat je wilt bereiken, dan moet je het doen.”

Lees ook: Klaar voor je eerste job!

(Chloe Van Orden) - Bron: Go for happy Magazine

14 december 2022
Anderen bekeken ook