Waarom werken in de communicatiesector?
Een job met veel stress, nog meer overuren en een matig loon. Althans, zo wordt gezegd. Waarom zou je willen werken in de communicatie- of reclamesector?
De veiligste keuze is niet altijd de beste. Soms moet je risico’s nemen om te bereiken wat je echt wilt. “De beste beslissing uit mijn loopbaan was één van mijn eerste: ik gaf een zekere, goed betaalde en rustige job zonder weekendwerk op voor een (onzekere en onderbetaalde) job in de media."
"Ik stapte over van een computermultinational naar de toenmalige BRTN om er met een kortlopend contract te beginnen, op de redactie van Jan Van Rompaey. Na goed zes maanden was dat al afgelopen. Ik had safer en financieel beter kunnen zitten, maar de keuze was juist. Via andere contracten bij productiehuizen donderde ik uiteindelijk terug binnen bij de VRT.”
Peter Decroubele heeft zowat alles gedaan: van televisieredactie tot de eerste sport- en nieuwswebsites van de openbare omroep. Uiteindelijk stapte hij over naar de radio, naar Sporza. “Had ik het geweten, dan was ik daar vroeger vertrokken. Ik heb het zowat acht jaar gedaan, maar het was té lang en ik was net té weinig gek van het spelletje of de bal of de fiets. Dat wreekt zich op termijn. Als iets niet helemaal meer rond je lijf past, trek dat op tijd uit en zoek een beter kostuum. Een outfit die knelt, is geen goede outfit.”
Toch was zijn tijd als radioverslaggever bij Sporza zeker ook positief. “Ik heb er zowat alles van radio geleerd: vlot spreken, live verslaggeving, redactiewerk, berichten schrijven, reportages maken … Maar het is belangrijk om op tijd te veranderen. Had ik dat maar geweten, dan was ik sneller in het algemene nieuws gerold en had ik misschien sneller bepaalde specialisaties verworven”, vertelt hij.
10 signalen: Tijd voor een nieuwe job?
The Network Always Wins, schreef de bekende tech-ondernemer Peter Hinssen in zijn gelijknamig boek. Ook Peter Decroubele gelooft in de kracht van netwerken en vindt dit essentieel.
“Het is misschien wel het belangrijkste in de journalistiek. Mensen kennen, die op hun beurt mensen kennen, die op hun beurt mensen kennen. Het verbreedt je perspectief, het leert je nadenken en empathisch zijn, het is hoogst interessant en vooral … het brengt je tot nieuws en nieuwtjes. Geen enkele journalist is gediend met in de zetel te zitten. Het is buiten dat het gebeurt.”
Extra: 7 tips om meer uit je netwerk te halen, online én in het echt
Als journalist moet je stevig in je schoenen staan en vooral goed weten wat je (niet) kunt. “Enig zelfbewustzijn hebben plus een milde vorm van ego is zeker geen misdaad. Maar let op voor de slinger: te veel ego en te veel zekerheden over jezelf zijn gevaarlijk. Weten wat je niet kunt en je daar dan ook niet aan wagen, is zo mogelijk nog het grootste talent”, besluit hij.
Op zoek naar een job binnen de media? Go for happy... en solliciteer!
(Robin Van den Bogaert) - Bron: Go for happy Magazine
16 december 2021Een job met veel stress, nog meer overuren en een matig loon. Althans, zo wordt gezegd. Waarom zou je willen werken in de communicatie- of reclamesector?
Het blad Time spreekt over de Spielbergs van Molenbeek, maar wat kun jij leren van regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah?
Media, marketing & communicatie is een erg aantrekkelijke sector om in te willen werken. Maar hoe financieel interessant is deze sector?
Farma, luchtvaart en media. Dat zijn de drie privésectoren waarin mensen het liefst zouden werken. De financiële sector valt terug in de rangschikking.
Ochtendblok of avondblok, muziek of retoriek: Michèle Cuvelier is een van de sterkhouders van Studio Brussel. Hier overlopen we haar basics.
Siska Schoeters lijkt alomtegenwoordig. Allemaal goed en wel, maar wat kan jij leren van deze radio- en tv-presentatrice ?
Tot voor enkele jaren was hij nog onbekend, intussen werd hij haast te bekend om z'n eigen tv-programma te presenteren. Wat kun jij leren van Jens Dendocker?
Meer dan 1 op de 7 werknemers heeft last van burn-outklachten en hun aantal stijgt zienderogen... Journalist Marijn schreef er een anti-zelfhulpboek over.
Het binnenbrengen van positieve psychologie heeft een gunstige impact op de cultuur van een bedrijf. En deze 5 domeinen zijn daarbij cruciaal.