'Autoverkoper moet meer kunnen dan het goed uitleggen'
Om glimmende bolides aan de man te brengen, moet je uit het goede hout gesneden zijn. Rad van tong, groot inlevingsvermogen, goed voorkomen...
Nog niet zo lang geleden moest je auto elke 7.500 kilometer de garage in voor een volledig nazicht. Vandaag is dat elke 30.000 kilometer. Wat maakt dat we vaak geen vaste garagist meer hebben en de klantenbinding meteen een pak moeilijker is geworden.
Ook autoverkopers voelen die omwenteling. Zij gooien nog net als vroeger hun charmes in de strijd, maar pakken ook uit met alle mogelijke technische kennis. Want de autokoper in spe is geen groentje meer. Pas na een uitgebreide en vergelijkende internetstudie trekt de klant naar de showroom. “Als ik de klok zeventien jaar zou terugdraaien, naar mijn eerste dag als autoverkoper, zou het verschil redelijk gigantisch zijn”, zegt Tom Verhalleman van Peugeot Scheerens in Brugge. “Begrijp me niet verkeerd, die eerste twee minuten zijn nog altijd cruciaal. De eerste indruk is onuitwisbaar, dat blijft. Maar het is wel zo dat een showroombezoek helemaal anders is dan pakweg tien jaar geleden.”
Totaalbeleving is vandaag het kernwoord. “Mensen die nu onze zaak binnenkomen, zijn kopers”, benadrukt Verhalleman. “Zij hebben er al een hele zoektocht op internet op zitten en weten ongeveer helemaal wat ze willen. Ze zijn zodanig goed geïnformeerd dat we vaak heel snel tot een verkoop kunnen overgaan.”
Belangrijke voorwaarde om tot zo’n verkoop te kunnen overgaan: de autoverkoper moet tot in het kleinste detail kunnen informeren over de nieuwste technologie, maar ook over fiscaliteit en ecologische oplossingen.
Van rijhulpsystemen tot dodehoekverklikkers: een auto verkoop je al lang niet meer op basis van een praatje over de radio die erin zit. “En dat is een evolutie waar de oudere generatie niet altijd even vlot mee om kan”, weet Verhalleman. “Niet alleen de attitude van de klant, maar ook de inhoud van het ‘pitchpraatje’ is aardig veranderd. Het is dan ook niet altijd even makkelijk om geschikte profielen voor de job te vinden. Wij zoeken vooral jonge talenten, omdat zij zich het makkelijkst kunnen aanpassen aan de veranderde normen.”
Eenzelfde verhaal klinkt bij Top Motors in Kortrijk, verdeler van Audi, Volkswagen, Skoda en Seat. Ook zij voelden aan dat ze iets extra’s moesten doen om de klant aan zich te binden. “De klant eist perfect advies. En terecht”, zegt sales advisor Louis Janart. “We geven dat advies, maar we zetten ook in op emotie en beleving. Zo staat er in de showroom ook een oldtimer eerste generatie Audi Quattro uit 1980 als link met ons sportieve verleden. Voor de klantgetrouwheid moet onze service na verkoop vlekkeloos verlopen en we bieden altijd een testrit aan. Tien jaar geleden kwam die er enkel op vraag van de klant.”
Wat is het profiel van de ideale autoverkoper? Meer dan zelf graag met auto’s rijden. Veel meer zelfs.
(sp)
Om glimmende bolides aan de man te brengen, moet je uit het goede hout gesneden zijn. Rad van tong, groot inlevingsvermogen, goed voorkomen...
De Provinciale Technische Scholen Boom introduceert vanaf 1 september de Se-n-Se opleiding (secundair-na-secundair) ‘Hybride en elektrische voertuigen’.
Wist een verkoper vroeger perfect hoeveel telefoontjes hij moest doen om een deal te sluiten, moet hij nu veel meer zijn vertrouwde terrein verlaten.
In zijn boek ‘Het dieselschandaal’ beschrijft Jack Ewing de turbulente periode die autofabrikant Volkswagen recent doormaakte.
We vroegen Gwen Lebon (29) uit Gent hoeveel hij verdient ...
We vroegen aan Lindsay (28) uit Neerpelt hoeveel zij verdient en wat haar job als verpleegkundige (in Nederland) precies inhoudt.
Voor heel wat jobfuncties heb je tegenwoordig echt wel een smartphone of laptop nodig. Gelukkig moet je die als werknemer niet altijd zelf betalen.
De temperatuur op de werkplek blijkt een veelvoorkomend twistpunt tussen collega’s. Maar hoeveel graden is het best op kantoor?
Kan je door ziekte of door een ongeval niet gaan werken? Dan heb je recht op gewaarborgd loon.